A Sziget

  • F. D. J.
  • 1997. augusztus 7.

Zene

Híreket mondunk. Augusztus 14-én elkezdődik a (tavalytól) Pepsi fedőnevű diákszigetelés. Ha némi késéssel is, de egészen tökös kis program rázódott össze, attól félek, ki kell majd néznem mindennap. Mindössze a P. Mobil mondta le, ám lesz helyette László Tolcsvay. (Deák Bill is lesz, hm, szintén a Nagyszínpadon; de azért majd kitalál valami idegen zenei érdeket a Demokrata.) Szóval annyira jó lesz nekünk, hogy egy kicsit rossz: addig kavart David Bowie és a Prodigy, míg a költségvetés kibillent az (amúgy szokásosan veszteséges) egyensúlyából, a napijegyek árát fel kellett turbózni (ezerről) ezerkettőre. Ez most már majdnem eléri egy generál koncertjegy egyharmadát, brrr.
Híreket mondunk. Augusztus 14-én elkezdődik a (tavalytól) Pepsi fedőnevű diákszigetelés. Ha némi késéssel is, de egészen tökös kis program rázódott össze, attól félek, ki kell majd néznem mindennap. Mindössze a P. Mobil mondta le, ám lesz helyette László Tolcsvay. (Deák Bill is lesz, hm, szintén a Nagyszínpadon; de azért majd kitalál valami idegen zenei érdeket a Demokrata.) Szóval annyira jó lesz nekünk, hogy egy kicsit rossz: addig kavart David Bowie és a Prodigy, míg a költségvetés kibillent az (amúgy szokásosan veszteséges) egyensúlyából, a napijegyek árát fel kellett turbózni (ezerről) ezerkettőre. Ez most már majdnem eléri egy generál koncertjegy egyharmadát, brrr.

Augusztus 14.

Ez a nap is jól kezdődik, David Bowie. A legutolsó mérések szerint harminchárman jön, erre a fél napra meg nem válna kedvenc szakácsától, udvari bolondjától, komornájától, koszorúslányától, foltozó vargájától, kijáró százezer dollárjától. Erről persze nem kell tudni, mert szeretni és tudni, az nem áll össze ebben a műfajban. Bowie most baromi jó, én azt bírom benne, hogy nem jelen idejű, hanem huszonöt évvel ezelőtti önmagát gyúrta újjá az ezredforduló után. (Nagyszínpad, 21.00) Bowie előtt Sziámi-búcsú, pedig stílszerűbb lenne az Apollo 440. Ez a hétéves liverpooli trió annak a táncklubnak a tagja, amelyben a techno a rock-androllal - sőt a most megjelent Electro Glide In Blue album szerint dzsesszel, blueszal - vegyül. Dicséretesen változatos, mondhatni, ideális kilövőpálya: mély nyomot nem hagy, valaminek még következnie kell ezután. (Nagyszínpad, 18.00) Mint rendesen, 23.00-kor kattannak be a mindenféle kisszínpadok, Quimby a Marlborón, Másfél a Bahián, Anima a Wanteden - lehet törleszteni.

15.

Ezen a napon egyik fellépőnek sem lesz a másikhoz köze, ami koncepcionálisan úgy néz ki, hogy a zene mindenkié. A Nagyszínpad azzal indul, hogy Másfél, aztán Takáts Tamás, Chumbawamba, Moondogs és végül Motörhead. A Chumbawambát, persze, gázos kihagyni: ez a leedsi anarchotársulat ma ugyanazzal a plebejus tisztességgel és agit-prop meggyőződéssel játszik reggae-s tánczenét, mint amikor zajos punkkal csesztették a kapitalizmus és a jobboldal pereputtyát még a nyolcvanas évek elején. (Nagyszínpad, 18.00) Lemmy, mondom, a Motörhead is (és végképp) a régi, na de azt képzeljétek el, ha nem ugyanazzal a redves rockkal zúzna. (21.00) Akárhogy is, utána csekkolni kéne az új Tundravoice-t (Wanted, 22.00), acid dzsessznek tök korrekt a Muckshow (Wanted, 23.00), a Banán színpadból a Tin Tin Q kívánkozik ide (23.00), a Bahiából a Vidámpark (23.30) és Egy Kiss Erzsi Zene (02.50).

16.

Megint egy húzós nap, ekkor marad el a P. Mobil. Az esti fő csapás iránya a Galliano, a londoni acid jazz istálló, a Talkin´ Loud Kincseme. A Gallianót valami hasonló dolog izgathatja, mint Bowie-t, azzal a különbséggel, hogy nem önmagához, hanem a funkyhoz nyúl; a hetvenes évek és a jövő idő, a tánczene és a dzsungel már stimmt. (Nagyszínpad, 18.00) A továbbiakban punkandroll: a Tankcsapda (Nagyszínpad, 19.30) után a kirívó nyakkendői alapján méltán népszerű Toy Dolls (Nagyszínpad, 21.00). És máris a Bahia előtt tipródunk, 01.00 és Blurt-lemezbemutató van. Ez lesz a legjobb koncert a Szigeten; nem azért, mert a többi nem lesz ilyen jó, hanem mert Ted Milton überelhetetlen. "Pszicho-funk, afro-punk, no wave, pogo-jazz, jazz-punk vagy jazzcore - így most már képben lehet a kedves olvasó. A gitár és a dob megpendít egy feszes és fülbemászó és minimalista alapot, e fölött borul el Milton az énekével és/vagy a szaxofonjával."

17.

Újra Blurt, de brutális időben (Bahia, 04.00). A Nagyszínpad a nyolcvanas éveké; a New Model Army (18.00) távoli Chumbawamba-rokon: punk gyökérzet, közös ellenségek, balos és folkos beütés, csak ez echte gitárzene, ami ugye, na ja. 19.30-tól Európa Kiadó (bocsánatkérés: a július 24-ei Narancsfül-Wantedben összezavarodott az időpont), három és fél év után legyen ez a nyár - de legalább ez a nap - az övé. Aztán Faith No More; volt idő, hogy várakozást, izgalmat keltett e név, most csak egy kis reményt: talán nem konyul le tíz perc múltán, mint új anyaga, az Album Of The Year.

18.

Cedric Smith és Daniel Denmark a seregben jöttek össze, az Öböl-háború pakolta fel a koronát addig a gospellel, gettóval, csavargással megalapozott hip-hopukra. G´s Incorporated névre hallgatnak, és csak most futottak be, szerintem még nem mehet a hakni. Amire számíthatunk, komoly ígéret: a debütáló - a small dedication - album, melyen kitűnőek a Led Zeppelin- és Otis Redding-átiratok - mondanám, csakhogy időközben szoros barátságba keveredtem a sajátokkal is. Meleg és súlyos hangok, Marvin Gaye-fíling. (Nagyszínpad, 16.00) Utána Deák Bill, majd Irigy Mirigy, izé, megint egy kis eklektika, csuda klassz.

A Sziget másik szupersztárjáról, a Prodigyról mindent tudunk. Jelenleg a világ legnépszerűbb punkzenekara, technónak egyre gitárosabb, tánczenének egyre kétségbeesettebb; a Prodigy után nem lehet úgy csinálni, mint azelőtt; meg lehet kérdezni Bowie-tól. Hoznak magukkal előzenekart, Fluke nevűt; nem ismerem sajnos, pedig illene: a New Order, a Frankie Goes To Hollywood és Björk számára készített remixeket. (Nagyszínpad, 19.30)

Aki bújt, aki nem, megyek; a Wanted színpadon (23.00-tól) egymás után: Freshfabrik, Publo Hunny, Heaven Street Seven, a Bahián Balaton (01.00).

19.

Az április 17-ei MaNcsban írtunk egy oldalt Henry Rollinsról, még nem tudtuk. Akkor tíz pontba sűrítettük, hogy hiányzik a cicája a turné folyamán; hogy a családi hátterét rendesen megszívta; hogy hiperaktívként a Ritalin nevű nyugtatón nőtt fel; hogy a koncerteken fekete klottgatyája körül verejtékben úsznak a tetoválásai; hogy saját könyvkiadót futtat; hogy az NME terminátornak nevezte, bár Rollins eszménye inkább a szamuráj; hogy mennyire kicsinálta, amikor lelőtték mellette a barátját; hogy a filmszerepei közül most a Lost Highwayben látható; hogy a hardcore mellett benne van a dzsessz, a blues és a funky; és hogy megtiszteltetés, hogy a Come In And Burn albumával újra éghetünk. (Nagyszínpad, 21.00) A nyolcvanas évek végén a Vörösmarty Művházban a VHK játszott Rollins előtt, így alakul most is, csak a Téka folkzenekarral súlyosbítva (19.30); 18.00-tól artisztikus belga rock: dEUS.

20.

Foo Fighters. Azt kell mondanom, sajnálom én ezt a David Grohlt az ő keresztjéért. Nem elég, hogy sokáig azzal basztatták, a megboldogult Kurt Cobain vérét szíjja (ugyanabban a zenekarban játszottak Cobain öngyilkosságáig, az volt a neve, hogy Nirvana), most megint összehozott egy albumot (The Color & The Shape), de valahogy nem megy neki. Ráadásul rossz időben muszáj bizonyítania: az ilyen grunge-környéki gitárzenék, nem hinném, hogy megérik a Foo Fighters másfél évre tervezett turnéjának a végét. (Nagyszínpad, 21.00) A Foo Fighters előtt Kispál és a Borz, a Kispál előtt Cardigans (18.00). Izgat is meg nem is, hogy koncerten mit tud kihozni magából az aktuális svédpop No. 1., lemezen tulajdonképpen bírom; még nekem is be tudja mesélni, hogy a hatvanas éveknek varázsa volt, bája volt meg minden, pedig én nem felejtek: nem kellett a szomszédba menni, ha hányni akartam. Hát így. S végül amit tegnap nem tettem meg, már nem halaszthatom holnapra: a jó öreg, megbízható orosz téboly - NOM a Bahia színpadán (01.00).

F. D. J.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.