A Zene Ünnepe: "Marokk ´n´ Roll" (Master Musicians Of Jajouka)

  • 1997. június 19.

Zene

Meglátni és transzba esni egy pillanat műve lesz, csak jöjjenek végre. Nem erős oldaluk a marketing, tavaly speciel hiába vártam rájuk a Rudolstadti Fesztiválon, és lemezt is csak kettőt jelentettek meg az utóbbi harminc évben, azelőtt meg egyet sem.

Meglátni és transzba esni egy pillanat műve lesz, csak jöjjenek végre. Nem erős oldaluk a marketing, tavaly speciel hiába vártam rájuk a Rudolstadti Fesztiválon, és lemezt is csak kettőt jelentettek meg az utóbbi harminc évben, azelőtt meg egyet sem.

Mindenesetre elmondom hiteles történetüket.

A Master Musicians Of Jajouka társulatot egy szufi szerzetes, bizonyos Attar hozta létre négyezer évvel ezelőtt. Úgy volt, hogy vándorlása során Perzsiából Marokkóba érve egy kis hegyi falu barlangjánál találta magát. Abban a barlangban szellemek laktak történetesen, de ami ennél fontosabb: nagyszerű muzsika szűrődött kifelé. Attart óvták a helybéliek, hogy mélyebbre hatoljon, de már annyi volt neki: odabenn találkozott a félig kecske, félig ember Bonnal, ő szolgáltatta a talpalávalót. Attar rádöbbent, szart sem ér az élete, ha nem szerzi meg Bon hangszerét, ezért nagylelkűen felajánlotta a falu egyik szüzét mintegy csere- vagy kárpótlásképpen. Meg is állapodtak.

Mihelyst játszani kezdett Attar a frissiben szerzett oboán, úrrá lett az eksztázis a népeken. Csupán Bon szívta meg, szegény, mert az ígért menyecske mindig kitáncolt a karmai közül. Mit tehetett, durcásan a barlangjába vonult, bár a legenda szerint évente még visszatért próbálkozni kicsit.

Attar pedig megalapította fent nevezett zenekarát; hát így.

Az utóbbi években felszökött a Master Musicians Of Jajouka ázsiója, nem kis részt (az akkor még Rolling Stones-os) Brian Jonesnak köszönhetően. Õ vette fel az első lemezüket (Pipes of Jajouka) 1969-ben. Később használta őket a Stones, Slash és Ornette Coleman, az írók közül William Burroughs és Paul Bowles, de a következő Jajouka-albumra várni kellett 1990-ig, ezt Bill Laswell gründolta össze (Apocalypse Across the Sky).

Csupa dob és csupa (oboaszerű) ghaita, transzba esni egy pillanat lesz, csak jöjjenek végre.

m. l. t.

Margitsziget, Tilos az Á-színpad, június 22.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.