Lemez

Addiktív sötétség

Deftones: Koi No Yokan

  • - vincze -
  • 2013. január 24.

Zene

Akár szóról szóra megismételhetném azt, amit a legutóbbi Deftones-lemez, a Diamond Eyes kapcsán írtam, hiszen az eltelt két és fél évben gyakorlatilag semmi sem változott a sacramentói zenekar háza táján. Az egykor a nu metal pápájának tartott Deftonest még mindig az egykori Quicksand-basszusgitáros, Sergio Vega segíti ki: az alapító Chi Cheng 2008-as balesete óta kómában fekszik, és 2010-ben talán a hányattatásoknak köszönhetően csinálták meg - hosszú évek vergődése után - az egyik legjobb lemezüket. A tavalyi Szigeten láthattuk, hogy a Deftones bivalyerős élőben, a Koi No Yokan pedig bizonyítja, hogy a zenekarból a stúdióban sem fogyott ki a spiritusz.


 

A Koi No Yokan körülbelül azon a csapáson menetel tovább, amit a Diamond Eyes vágott magának. A meghökkentően rövid és velős nyitódal, a Swerve City a pincébe hangolt, monotonul masírozó minimálriffjével - Stephen Carpenter gitáros most sem hagyta porosodni a nyolchúros gitárjait, így néha szinte olyan érzésünk van, mintha egy Helmet-feldolgozásokat játszó Meshuggah-t hallanánk - és Chino Moreno magas fekvésű, olykor fájdalmas kiáltozásba fulladó, máskor pedig ravaszul építkező, pszichedelikus énekdallamokkal támadó éneklésével azonnal magával rántja a hallgatót a Deftones utánozhatatlan, depressziós és frusztrált világába, és ugyan a Koi... érezhetően homogénebb, több hallgatást igénylő anyag, mint elődje volt, megvannak azok a nagy, mondhatni tipikus Deftones-slágerek, amelyek igazán addiktívvá teszik a lemezt. A szeptemberben ízelítőként már nyilvánosságra hozott Leathers az egyik ilyen, szinte azonnal ható darab, a kislemezen is kijött Tempest viszont még ennél is meggyőzőbb: ilyen refrént gyakorlatilag az épp idén tízéves, cím nélküli lemez Minervája óta nem hallhattunk a zenekartól. A Diamond Eyes magával ragadó nyomasztása pedig olyan csúcsdalokban ismétlődik, mint a gyászmenet-lassúságú, Moreno messze repítő énektémájával megtámasztott Rosemary, a mindenhol máshol vállalhatatlan dalcímnek számító Romantic Dreams vagy a záró What Happened To You?, ami a zaklatott ütemekre helyezett Cure-féle sötétséggel úgy zárja le a Koi No Yokant, hogy az emberben nem marad kérdés a tavalyi év egyik legjobb lemezét illetően.

Warner, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.