Lemez

Addiktív sötétség

Deftones: Koi No Yokan

  • - vincze -
  • 2013. január 24.

Zene

Akár szóról szóra megismételhetném azt, amit a legutóbbi Deftones-lemez, a Diamond Eyes kapcsán írtam, hiszen az eltelt két és fél évben gyakorlatilag semmi sem változott a sacramentói zenekar háza táján. Az egykor a nu metal pápájának tartott Deftonest még mindig az egykori Quicksand-basszusgitáros, Sergio Vega segíti ki: az alapító Chi Cheng 2008-as balesete óta kómában fekszik, és 2010-ben talán a hányattatásoknak köszönhetően csinálták meg - hosszú évek vergődése után - az egyik legjobb lemezüket. A tavalyi Szigeten láthattuk, hogy a Deftones bivalyerős élőben, a Koi No Yokan pedig bizonyítja, hogy a zenekarból a stúdióban sem fogyott ki a spiritusz.


 

A Koi No Yokan körülbelül azon a csapáson menetel tovább, amit a Diamond Eyes vágott magának. A meghökkentően rövid és velős nyitódal, a Swerve City a pincébe hangolt, monotonul masírozó minimálriffjével - Stephen Carpenter gitáros most sem hagyta porosodni a nyolchúros gitárjait, így néha szinte olyan érzésünk van, mintha egy Helmet-feldolgozásokat játszó Meshuggah-t hallanánk - és Chino Moreno magas fekvésű, olykor fájdalmas kiáltozásba fulladó, máskor pedig ravaszul építkező, pszichedelikus énekdallamokkal támadó éneklésével azonnal magával rántja a hallgatót a Deftones utánozhatatlan, depressziós és frusztrált világába, és ugyan a Koi... érezhetően homogénebb, több hallgatást igénylő anyag, mint elődje volt, megvannak azok a nagy, mondhatni tipikus Deftones-slágerek, amelyek igazán addiktívvá teszik a lemezt. A szeptemberben ízelítőként már nyilvánosságra hozott Leathers az egyik ilyen, szinte azonnal ható darab, a kislemezen is kijött Tempest viszont még ennél is meggyőzőbb: ilyen refrént gyakorlatilag az épp idén tízéves, cím nélküli lemez Minervája óta nem hallhattunk a zenekartól. A Diamond Eyes magával ragadó nyomasztása pedig olyan csúcsdalokban ismétlődik, mint a gyászmenet-lassúságú, Moreno messze repítő énektémájával megtámasztott Rosemary, a mindenhol máshol vállalhatatlan dalcímnek számító Romantic Dreams vagy a záró What Happened To You?, ami a zaklatott ütemekre helyezett Cure-féle sötétséggel úgy zárja le a Koi No Yokant, hogy az emberben nem marad kérdés a tavalyi év egyik legjobb lemezét illetően.

Warner, 2012


Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.