Afriaki reggae - Alpha Blondy (koncert)

  • - kovácsy -
  • 2007. augusztus 23.

Zene

Értem én, tudom, hogy nincs ebben semmi meglepő, mégis mindig újra elcsodálkozom: miközben én, a hallgató a megszokottól eltérő, megváltozott állapotba kerülök, ha megszólal a zene, amit szeretek, a zenész, aki ezt az állapotomat létrehozza, úgy sétál át a nem zenélésből a zenélésbe, mintha csak kigombolna az ingén egy gombot.

Értem én, tudom, hogy nincs ebben semmi meglepő, mégis mindig újra elcsodálkozom: miközben én, a hallgató a megszokottól eltérő, megváltozott állapotba kerülök, ha megszólal a zene, amit szeretek, a zenész, aki ezt az állapotomat létrehozza, úgy sétál át a nem zenélésből a zenélésbe, mintha csak kigombolna az ingén egy gombot. Mindjárt egy egész tömeg ünnepli, most meg tesz-vesz, valami otthoni dologról vált szót a feleségével, interjút ad az öltözőkonténer előtt. Kint ülünk le, mert kétévesforma kislánya éppen elaludt az anyja vállán: ne zavarjuk!

Nem éppen megszokott dolog családostul turnézni; az jut eszembe erről, hogy az augusztus 12-én, vasárnap a Világzenei Nagyszínpadon fellépett, Seydou Koné néven 1953-ban született elefántcsontparti énekest - hogy számos testvérével együtt-e, vagy kiválasztott-kitaszítottként, ezt nem tudni, és tudakolni sem fogjuk - a nagyanyja nevelte, s talán ezt, a szülő nélküli gyerekkort nem akarja a saját gyerekének. Igaz, azt szokta nyilatkozni, hogy boldog évei voltak a sok idős ember között. Lehet, hogy boldog, nem biztos, hogy hiánytalanul az. Később a szülei bentlakásos iskolába adták.

"Még Elefántcsontparton, úgy 70-72-ben találkoztam először a reggae-vel. Elég fiatal voltam még akkoriban. The Harder They Come és hasonlók. Aztán a roots reggae-vel Libériában találkoztam." Majd egy évig ott tanult ugyanis. "Akkor hallottam először Bob Marleyt. Élőben pedig New Yorkban, a Central Parkban, egy Burning Spear-koncerten." Azért annyira fiatal nem volt, és már közel volt a harminchoz, amikor igazából elkezdődött a karrierje, de itt még nem tartunk, bármilyen sietős is a beszélgetés. Mindenesetre ekkor már Alpha Blondynak nevezte magát, miután korábban Elvis Blondy néven botladozott az identitáskeresés rögös ösvényén.

"Valójában mindig is a zene érdekelt, de nem vágytam olyan zenére, aminek nincs intellektuális tartalma. A szüleim mindenképpen azt akarták, hogy tanuljak, így aztán diplomát igyekeztem szerezni, miközben zenéltem is. Arra az esetre, ha a zenélés nem jön be, hogy akkor is értsek azért valamihez." Így került Amerikába, egy emelt szintű nyelviskolába. A tinédzserzenélés után - "volt egy gimnáziumi zenekarom, Atomic Vibrations volt a neve, rock and rollt játszottunk" - a reggae itt érintette meg közvetlenül. "New Yorkban jamaicai haverokkal játszottam egy Once nevű manhattani szórakozóhelyen, aztán volt egy zenekar Bronxban, az ő koncertjeiken is felléptem. Szó volt róla, hogy készítünk egy CD-t Clive Hunttal, de egyikünknek sem volt pénze, úgyhogy ebből nem lett semmi." Négy év repült el, kellemesen és haszontalanul. De nem a siker elmaradása hajtotta haza. "Inkább az volt, hogy kimerültem, igaz, a pénztelenség is belejátszott, de főleg azért mentem haza, hogy kipihenjem magam. Hogy is mondjam, túl sok marihuánát szívtam akkoriban, és ki akartam lépni ebből. Éreztem, hogy túlzásba vittem ezt a dolgot."

Nem túl fordulatos a további történet. Egy gyerekkori jó barát időközben televíziós producer lett, a kamerák előtti fellépéseket szólófelvételek követték. Ezek először Elefántcsontparton, aztán már hol Párizsban, hol Jamaicában, hol továbbra is otthon készültek. Közben a híre is egyre terjedt az igazság, a szabadság, az előítélet-ellenesség, az igaz hit elkötelezettjeként. Ne gondoljunk persze szédítő intellektuális mélységekre. "Inkább gyanakvás van bennem a vallásokkal szemben. Az érdeklődésem istenre irányul. Ha a vallásom iránt érdeklődnek, azt szoktam mondani, hogy én istenben hiszek. A vallások megosztanak, isten az, aki közel hoz bennünket egymáshoz. A Biblia, a Korán, a Tóra mind istenről beszél, vagyis isten a közös nevező a három nagy vallásban. A vallásoktól azért félek, mert sokat szövegelnek. Ha keresztény vagy, azt akarják tudni, hogy ortodox vagy-e vagy protestáns, ha muzulmán, hogy síita vagy vahhabita - ezek csak szavak. Nekem nincs vallásom." A megbékélés hirdetőjeként mindenesetre hatásos lehet a tevékenysége, hiszen olyan közönséghez szól, amelynek a lelkét nem feltétlenül magasröptű teológiai eszmefuttatásokkal lehet megérinteni. Diula, angol, francia nyelven énekel főleg, de a diulán kívül más, hazájában beszélt nyelveken, olykor meg arabul, sőt héberül is előad egy-egy dalt. Emellett jótékonykodik, alapítványt tett a szegény sorsúak önfenntartásának előmozdítására, vagyis a magasztos gondolatok, amelyek a dalaiból is bőven hallatszanak, nem üres szavak. Mi persze, a léha európai közönség, nem fordulunk magunkba - így, túl a Sziget félidején inkább ki onnan, ha már valahová -, nem emeljük a lelkünket - amennyire a körülöttem ringatózók és ugrándozók magatartásából meg tudom ítélni - "Jah" felé, legfeljebb illatos füstáldozattal hódolunk neki. Nagyon kellemes zene ez az afrikai reggae, vidámabb, táncosabb a jamaicainál, becsülettel dolgoznak a fúvósok - európaiak mind a hárman -, a két billentyűs ügyesen kavar alá, a vokalista nők is odateszik magukat.

Alpha Blondy ma alighanem Elefántcsontpart leghíresebb embere, amint ezt készséggel elismeri. Az egykor prosperáló országot az utóbbi időben polgárháború tépázta. "Hála istennek, a háború véget ért. Nyugodt körülmények között készülünk a választásokra." Biztos benne, hogy valóban véget ért? - kérdezem. "Nagyon bízom benne. Tudja, a lábadozáshoz sok idő kell. Öt éven át háborúra voltak programozva az emberek, most át kell őket programozni a békére. Ehhez idő kell. Mindenesetre optimista vagyok. Komolyan hiszek benne, hogy isten megsegít minket, és valóban béke lesz." Évente rendezett otthon, ahol a zouglou a helyi zenei irányzat, egy két-háromszázezer embert megmozgató fesztivált. "De azt mondtam, hogy nem lépek fel addig, amíg tart a háború. Most, hogy vége, készülök egy abidjani koncertre." Mi mást mondhatnánk: úgy legyen!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.