Koncert

Akela

  • Kovács Bálint
  • 2013. december 7.

Zene

"Ha azt mondják, hogy na végre, megjött az eszed: megalkudtál valamiben, abban biztos lehetsz" - fenyeget a Farkastörvények megjelenése óta a programadó Akela-dal, a Farkasok vagyunk.

Épp húsz év telt el azóta, és pont ennyi idő kellett, hogy kiderüljön, Katona "Főnök" Lászlónak mégsem volt igaza: a sok feloszlás és újraalakulás miatt ki tudja, hányadszor megrendezett Farkasnapon egy lehiggadt, józan Akela zenélt a Club 202 színpadán, és bár valójában senkinek sem hiányzott ez a nyugodtság, megalkuvásról legalább nem volt szó. Persze ez az állítás némiképp paradox. Közkeletű vélekedés az Akeláról, hogy primitív zenekar, pedig a jobban sikerült lemezeiken a szövegek kifejezetten emlékezetesek (sőt több korosztály és réteg számára meghatározóak) voltak, a zene pedig kellőképpen hatásos és nemegyszer összetett thrash metal. Ugyanakkor a színpadi show teljességéhez a farkasbőr öltözék, néha pedig egy kasza, illetve az extrém koncerthelyszínek mellett azért szinte hozzátartozott a botrányosság is - például egy szesztől összeeső vagy legalább szégyenteljes dolgokat elkövető frontember.

A napokban ötvenéves, alapító tagok nélkül maradt Főnök azonban mintha minden eddiginél komolyabban venné a zenélést, ami a koncert technikai értelemben vett színvonalának persze kifejezetten jót tett, és valójában a hangulattal sem volt nagy baj a roppant lelkes közönséggel csaknem megtelt klubban. Már csak azért sem, mert tényleg nagyon jó ötlet volt az elejétől a végéig lejátszani a Farkastörvények minden dalát (kivéve a Bolhacirkuszt, mert azt csak választások évében veszik elő az aktuális nevekkel kiegészítve): a legjobb számokat önmagukért, a többit meg kuriózumként volt jó hallani. A műsor további része igazi best of volt szerencsésen kevés új dallal, mit sem csökkenő intenzitással, olajozottan, jó hangzással, perfekten.

De azért valami vállalhatatlan mégiscsak történhetett volna.

Club 202, október 31.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”