Aladdin és a zsiráfok - A Medrano cirkusz

  • B. M.
  • 2006. augusztus 3.

Zene

A plakáton lovak, tigrisek, légtornászok, színes fénycsóvák, a bejárat előtt vastag teveszag: igazi, tradicionális cirkusz.

A plakáton lovak, tigrisek, légtornászok, színes fénycsóvák, a bejárat előtt vastag teveszag: igazi, tradicionális cirkusz. Valódi szenzáció - gyerekeknek; akiknek ma már az állatkertbe kell menni egy élő kecskéért, itt közelről láthatnak néhány vadállatot. Minden olyan, mint régen, vagy majdnem.

A Városliget - legalábbis a cirkusz közelében - sokat változott. A kacsaállomány a tóban megtízszereződött az utóbbi években: a tőkés réce tojója unottan sétálgat a Gundel előtt parkoló autók között. Néha egy szürkegém is megtelepszik a Szépművészeti Múzeum tetején. Érthető, az állatkertben ingyen kaja van, egyszerűbb itt domesztikálódni, mint a Dunára járni halat fogni. A parkban sétálók többsége csipsszel, pereccel eteti őket, csoda, hogy túlélik. A cirkusz előtt és az előtérben a szolgáltatói szféra összes ajánlata, minden kapható fagylalttól a szőrállatkákig. Mozgó perecárusokat nem láttam. A nyakba akasztós kosárból most világító kis kézi ventilátorokat árulnak, meg még valamit, amiről nem tudom, hogy mi, de világít, villog és zenél.

*

A Casartelli család magasiskolája után Alfred Beatour egyszerre 12 lovat idomít: körben, nyolcas formában, kettesével szinkronban, vagy "csak" egyenes vonalban egymás mellett lépdelnek, úgy, hogy senki sem előz. Az egyik előrecsúsztatja két mellső lábát, s kecsesen keresztbe teszi egymáson.

S jő Aladdin mesevilága - teatralizált állat-revü. Nem a francia cirkusz-színház világát, inkább Fellini bájos esetlenjeit idézi. A dzsinn kétméteres - teáskannára emlékeztető - lámpásból lép elő, és Aladdin kívánságára varázsol egy gyönyörű hercegnőt. A történettel nem foglalkoznak tovább, ránk tör a mesés kelet: táncosnők, állatkavalkád. Fekvő dromedárok felett átugráló lámacsapat, három tulok (épp csak besétálnak, majd kimennek). Lassú lépésekkel két komoly zsiráf, fejük egy magasságban az első erkélysorral, elfogadnak két banánt, majd ugyanolyan lassan, ahogy érkeztek, távoznak. A gyerekek visítanak. A produkció végén egy éneklő párocskával körbeszáguld a repülőszőnyeg. Annyira hitelesek, még mikroport is van a szájuk előtt!

A tigriseket a legelszántabb állatvédő sem nevezheti hátrányos helyzetűnek. Ráérősen teszik, amit kell, nem idegesek, fogsorukat is csak azért mutogatják, mert illik (vérprofik, még szép). Kevin Huesca - a hasbeszélőt nemrég láttuk Budapesten, a cirkuszgálán - szájmozgatásra kér néhány nézőt, nyuszifüllel, szarvval és csápokkal szereli fel őket és szinkronizál. A "plasztikus akrobaták" - Trio Larouss - viszik el az összes babért, aranyozott testükből piramist építenek, elképesztő alakzatokba rendeződnek: nyers erő, kényesen kiszámított egyensúly. A Bukovina ugródeszkás akrobatacsoportból valaki konkrétan átrepüli a porondot, a másik ötös szaltót ugrik. Csak úgy, mintha az a világ legtermészetesebb dolga lenne, már a mi szemünk se rebben. A tangó a levegőben című produkció szereplői mintha két selyemsálon dolgoznának, magukra tekerik, lebegnek, csúsznak, zuhannak - ez a produkció idézi leginkább a színházat. Zsonglőrök, skót szoknyás ugrókötelezők; a számok között Mr. Lorenz, a bohóc és társa, a feminin Otto domborít.

Mindenki szép ruhában. Ez nem a lefutott harisnyák világa, minden ízléses, vagy - a flittereivel - épp ideillő. A tevék takarója dúsan hímzett, az arab telivérek csótárja gyönyörű piros strucctoll. Szép kiállítás, egy kicsit szégyelljük magunkat, mert a nézőtér háromnegyede üres. Mindegy. A magas vendégművészek ugyan-úgy játszanak, mintha teli lenne. A zárókép után Mr. Lorenz és Otto hófehér hálóruhában még visszatér, Otto műszempilláival pislog még egy kicsit, megfordulnak, elfújják a gyertyát és elmennek. Jó éjszakát! A cirkusz a végén mindig elmegy.

Fővárosi Nagycirkusz, előadások augusztus 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.