HANGADÓ - Az énekesek és a fúvósok egészsége

Allűr vagy érzékenység?

Zene

Puszta hisztéria, ha egy énekes akár az utolsó percekben mondja vissza az előadást? Hogyan tudja megőrizni színpadi vértezetét az előadóművész és mik a legnagyobb veszélyei a pályának? Ezeket a kérdéseket jártuk körbe.

A teljes olasz politikai elit felvonult 1958. január 2-án este a római operaházban Bellini évadnyitó Normájának előadására. Ám az ünnepelt szopránénekes, a címszerepet alakító Maria Callas az első felvonást követően nem volt hajlandó visszamenni a színpadra. „Megbetegedtem” – jelentette be, majd elhagyta a helyszínt. A közönség tombolva fütyült, a világsajtó botrányt kiáltott. Az olasz elnököt faképnél hagyó, temperamentumos díva képe örökre és lemoshatatlanul hozzátapadt Maria Callashoz, holott a görög-amerikai énekesnő az előadás idején valóban hangszálproblémákkal küzdött. Évekkel később pert is nyert az operaházzal szemben, amiért az Callas előzetes kérése ellenére nem biztosított beugró énekest a szerepre, majd az eset után lemondta további fellépéseit is.

Dívák és hiedelmek

Bár a legendás karmester, Carlos Kleiber gyaníthatóan több fellépését mondta le, mint amennyit elvezényelt, és a 2018-ban visszavonult jazz-zongorista, Keith Jarrett sem csak improvizációiról, hanem félbeszakított koncertjeiről is híres, úgy tűnik, a hangszeres zenészekre általában kevésbé jellemző az ilyesfajta kiszámíthatatlanság – Martha Argerich zongoraművész, illetve egykori protezsáltja, a koncertjeit olykor spirituális diszkomfortra hivatkozva lemondó Ivo Pogorelić tartozik a kevés nevezetes kivétel közé. Az énekesek között mintha több példa akadna erre: elég José Carrerasra, Jonas Kaufmannra vagy Anja Harterosra gondolnunk. Utóbbiról frappáns mondás is született: „ha énekel, az est varázslatos – ha pedig nem, az meg olyan Harteros”. Montserrat Caballéról egy időben ez a vicc terjedt: „A művésznő ebben az évadban csupán korlátozott számú lemondást vállal.” Az ellenkezőjére is akad persze példa: Joan Sutherland édesanyja az énekesnő egyik New York-i fellépésének napján hunyt el, ő mégsem mondta le az esti koncertjét. „Édesanyám is azt szerette volna, hogy teljesítsem a kötelességemet” – nyilatkozta később.

Előadó-művészeti berkekben nem számít ritka jelenségnek, ha egy énekes szólista – látszólag különösebb ok nélkül – fájlalni kezdi a torkát a próbák alatt, köszörüli a torkát és köhög, vagy éppenséggel kilátásba helyezi fellépése lemondását. A produkciókon dolgozó szakemberek tisztában vannak azzal, hogy ettől nem kell feltétlenül pánikba esni: az énekesek rendszerint színpadra lépnek és sikert aratnak. A hiedelmek ellenére az sem jellemző általánosan, hogy „dívaságból”, azaz manipulációs szándékkal hangoznának el ezek a mondatok. Joggal merülhet fel tehát a kérdés: mi idézhet elő olyan intenzív stresszt, amelynek hatására valaki így elbizonytalanodik a saját képességeit illetően? És mihez vezethet, ha ez az állapot krónikussá válik?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.