HANGADÓ - Interjú

„Csak zenét hallok”

Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia docense

Zene

Az elmúlt évek írásait tartalmazó, Négynegyed című könyve kapcsán tanításról, személyes esszékről, modern és régi zenéről beszélgettünk.

Magyar Narancs: Mintha az utóbbi években a klasszikus zene Öveges professzora vált volna belőled: te vagy az a zenetörténész, aki mindent el tud magyarázni, és mindenkit közel enged a zenéhez. Hogy tetszik neked ez a szerep?

Fazekas Gergely: Valóban fontos számomra, hogy szélesebb körhöz is eljuttassam, amit a zenéről tudok, és ha Bősze Ádám barátom egy interjúban „a magyar zenetudomány Mága Zoltánjának” nevezte magát, miért ne lehetnék én a „klasszikus zene Öveges professzora”. De a régi vágású, vastag keretes szemüveget viselő, Einstein-frizurás professzor alakja elég távol áll tőlem. Adnék még magamnak időt, hogy idős professzorrá váljak.

MN: Nem is a korodra céloztam.

FG: Azt hiszem, a közérthetőségnek ma feltétele, hogy az ember ne tekintélyes professzorként jelenjen meg. Én a tekintélyes zeneszerző mögött is a hozzánk hasonló embert szeretném megmutatni. Nem is a zeneszerzők érdekelnek elsősorban, hanem maga a zene. Bach világa már eltűnt, nem hordunk parókát, nem lovas kocsin járunk, hetente többször fürdünk. A zenéje azonban itt van velünk, és minden hangja érvényes ma is.

MN: Ki szolgált előtted mintául ehhez?

FG: A tanáraim nagyon fontosak, a sokféle szakmai identitásom közös magja a tanítás. A zeneakadémiai tanáraim közül Kovács Sándortól és Batta Andrástól tanulhattam meg, hogy miként lehet a zenetörténetről szabatosan, de szórakoztatóan beszélni, Somfai Lászlótól és Tallián Tibortól az elmélyült tudós megközelítésre kaphattam mintát. Úgy élem meg, hogy bármit csinálok a Zeneakadémián kívül – újságcikket vagy tanulmányt írok, nyilvános előadást tartok klasszikus zenéről, vagy popzenéről beszélek a Dalszerelőműhelyben –, valójában tanítok.

MN: Apropó, újságcikk. Nagyrészt ezekből áll a Négynegyed című könyv is, amelynek előszavában bevallod, hogy az amerikai esszéisztikus újságírás formálta. Mi hiányzott a magyar sajtóból?

FG: Akkor kezdtem hosszabb cikkeket írni a szélesebb közönségnek a 444-re, amikor Amerikában éltünk, és egy évig a Bard College-on tanítottam Fulbright-ösztöndíjjal. Akkoriban mindenki a hagyományos sajtó hanyatlásáról beszélt, és arról, hogy az interneten minden cikknek rövidnek kell lennie, ám az olyan lapokban, mint a The New York Times vagy a New Yorker, kilométeres, komoly kutatásokon alapuló, mégis olvasmányos írások jelentek meg. Ez nagyon inspiráló volt. Aztán kiderült, hogy tényleg vannak olvasók, akik igénylik, hogy többet kapjanak egy-két bekezdésnél. Ez a kötet az elmúlt közel nyolc évben született írásaimat tartalmazza. Különálló szövegek, de a szellemiségük közös.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.