HANGADÓ - Interjú

„Csak zenét hallok”

Fazekas Gergely zenetörténész, a Zeneakadémia docense

Zene

Az elmúlt évek írásait tartalmazó, Négynegyed című könyve kapcsán tanításról, személyes esszékről, modern és régi zenéről beszélgettünk.

Magyar Narancs: Mintha az utóbbi években a klasszikus zene Öveges professzora vált volna belőled: te vagy az a zenetörténész, aki mindent el tud magyarázni, és mindenkit közel enged a zenéhez. Hogy tetszik neked ez a szerep?

Fazekas Gergely: Valóban fontos számomra, hogy szélesebb körhöz is eljuttassam, amit a zenéről tudok, és ha Bősze Ádám barátom egy interjúban „a magyar zenetudomány Mága Zoltánjának” nevezte magát, miért ne lehetnék én a „klasszikus zene Öveges professzora”. De a régi vágású, vastag keretes szemüveget viselő, Einstein-frizurás professzor alakja elég távol áll tőlem. Adnék még magamnak időt, hogy idős professzorrá váljak.

MN: Nem is a korodra céloztam.

FG: Azt hiszem, a közérthetőségnek ma feltétele, hogy az ember ne tekintélyes professzorként jelenjen meg. Én a tekintélyes zeneszerző mögött is a hozzánk hasonló embert szeretném megmutatni. Nem is a zeneszerzők érdekelnek elsősorban, hanem maga a zene. Bach világa már eltűnt, nem hordunk parókát, nem lovas kocsin járunk, hetente többször fürdünk. A zenéje azonban itt van velünk, és minden hangja érvényes ma is.

MN: Ki szolgált előtted mintául ehhez?

FG: A tanáraim nagyon fontosak, a sokféle szakmai identitásom közös magja a tanítás. A zeneakadémiai tanáraim közül Kovács Sándortól és Batta Andrástól tanulhattam meg, hogy miként lehet a zenetörténetről szabatosan, de szórakoztatóan beszélni, Somfai Lászlótól és Tallián Tibortól az elmélyült tudós megközelítésre kaphattam mintát. Úgy élem meg, hogy bármit csinálok a Zeneakadémián kívül – újságcikket vagy tanulmányt írok, nyilvános előadást tartok klasszikus zenéről, vagy popzenéről beszélek a Dalszerelőműhelyben –, valójában tanítok.

MN: Apropó, újságcikk. Nagyrészt ezekből áll a Négynegyed című könyv is, amelynek előszavában bevallod, hogy az amerikai esszéisztikus újságírás formálta. Mi hiányzott a magyar sajtóból?

FG: Akkor kezdtem hosszabb cikkeket írni a szélesebb közönségnek a 444-re, amikor Amerikában éltünk, és egy évig a Bard College-on tanítottam Fulbright-ösztöndíjjal. Akkoriban mindenki a hagyományos sajtó hanyatlásáról beszélt, és arról, hogy az interneten minden cikknek rövidnek kell lennie, ám az olyan lapokban, mint a The New York Times vagy a New Yorker, kilométeres, komoly kutatásokon alapuló, mégis olvasmányos írások jelentek meg. Ez nagyon inspiráló volt. Aztán kiderült, hogy tényleg vannak olvasók, akik igénylik, hogy többet kapjanak egy-két bekezdésnél. Ez a kötet az elmúlt közel nyolc évben született írásaimat tartalmazza. Különálló szövegek, de a szellemiségük közös.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.