Amilyennek lennie kell - Testament: The Formation Of Damnation (lemez)

  • Kovács Bálint
  • 2008. május 1.

Zene

Meg kell hagyni, a thrash metal belterjes műfaj. Itt van példának rögtön a Testament: az alapító-énekes huszonakárhány éve lelépett, és átpártolt az Exodusba; megfordult benne a Death, a Forbidden és az Exodus néhány további tagja; no meg a Slayer mindkét eddigi dobosa - sőt a gitáros feleségül vette a metallicás Kirk Hammett exnőjét. Egyszóval tiszta Szomszédok, csak jobb a főcímzene - na ja, Etus minimum szívrohamot kapna, ha hallaná. Még a tragédiák is illenének a sorozatba: a Testament-énekes Chuck Billy mellkasában 2001-ben rákot diagnosztizáltak, de pár év alatt (úgy tűnik) nyom nélkül eltűnt a daganat. Hát igen, a happy endet még az ilyen kőkemény, bőrdzsekis rockerek is szeretik.

Meg kell hagyni, a thrash metal belterjes műfaj. Itt van példának rögtön a Testament: az alapító-énekes huszonakárhány éve lelépett, és átpártolt az Exodusba; megfordult benne a Death, a Forbidden és az Exodus néhány további tagja; no meg a Slayer mindkét eddigi dobosa - sőt a gitáros feleségül vette a metallicás Kirk Hammett exnőjét. Egyszóval tiszta Szomszédok, csak jobb a főcímzene - na ja, Etus minimum szívrohamot kapna, ha hallaná. Még a tragédiák is illenének a sorozatba: a Testament-énekes Chuck Billy mellkasában 2001-ben rákot diagnosztizáltak, de pár év alatt (úgy tűnik) nyom nélkül eltűnt a daganat. Hát igen, a happy endet még az ilyen kőkemény, bőrdzsekis rockerek is szeretik.

De visszatérve a tagcserékre: gyanús, hogy az a zenekar, amelyikben feltűnik Paul Bostaph - a leginkább a Slayer révén ismert dobos, akinek elévülhetetlen érdemei közé tartozik a(z egyébként épp 2001. szeptember 11-én megjelent) God Hates Us All című Slayer-korong lenyűgöző feldobolása -, már nem nyúlhat nagyon mellé. Bostaph pedig most épp a Testament dobcuccát próbálja szétszedni, és ez hallatszik is a The Formation Of Damnationön, a Testament majd egy évtizednyi stúdiószünet utáni első igazi albumán. Persze ne legyünk (ennyire) elfogultak: nem kell a ritmusszekciónál abbahagyni a fülelést, ha igazán jó dolgokat akarunk hallani.

A The Formation... épp olyan, amilyennek egy thrashalbumnak a huszonegyedik században lennie kell: tanítani lehetne (és néhány nagynevű pályatársuknak valószínűleg kellene is - mivel ezen a lemezen szerepel egy Killing Season című szám, adja magát az összehasonlítás az ilyen címmel épp a minap lemezzel jelentkező, hasonló zenei gyökerű Death Angel silány teljesítményével), ahogy az old-school, zsigeri és egyszerű thrashes gitártépéseket technikás, modern elemekkel keverik; ahogy Chuck Billy a megszokott, karcos éneklést néha lassúbb és dallamosabb, néha deathesebb vokállal váltogatja. Persze az ő hangja magában is el tudna adni egy lemezt, pláne mivel azon kevesek közé tartozik, akiknek az eltelt húsz évben inkább fejlődött, mintsem megkopott volna a teljesítménye.

A lemez néha közel áll ahhoz, hogy unalmassá váljon, ám a megannyi kiállás és gyors váltás révén ezt még épp el tudja kerülni; sőt talán ezek révén is egészen slágeres, dúdolható nóták is születtek. Nem a legmegszokottabb dolog az ilyesmi egy thrashbandától - de ezt az újítást a legnagyobb örömmel fogadjuk.

Nuclear Blast/HMP, 2008

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.