Északi sarkak - Fortedanse: Kalevala (Színház )

  • - sisso -
  • 2008. május 1.

Zene

Szaunából lettünk, és mindannyian egy nagy, globális szaunában fogunk elpusztulni. Nagyjából így értelmezem Horváth Csaba koreográfus és/vagy színházi rendező új Kalevaláját. A fagyos tájak lakóinak története, akiket elhagytak a normális istenek, halszagúak és fáznak, de házakat fognak építeni és tüzeket gyújtani közös erővel. A nép a színpadon van, hatalmas, fehér színű farönkök és futó fények között, Benedek Mari jelmezeiben, kisgatya és testfesték, meg hosszú szárú csizma a lábakon, a népi jelleget erősítve. Masszív csapat, egy komplett edzőterem, színészből lett untermanok és artisták, közben még beszélnek, zúdul a Szálinger Balázs által alkotott teljes eposzátirat veretes és humoros nyelvezete.

Szaunából lettünk, és mindannyian egy nagy, globális szaunában fogunk elpusztulni. Nagyjából így értelmezem Horváth Csaba koreográfus és/vagy színházi rendező új Kalevaláját. A fagyos tájak lakóinak története, akiket elhagytak a normális istenek, halszagúak és fáznak, de házakat fognak építeni és tüzeket gyújtani közös erővel. A nép a színpadon van, hatalmas, fehér színű farönkök és futó fények között, Benedek Mari jelmezeiben, kisgatya és testfesték, meg hosszú szárú csizma a lábakon, a népi jelleget erősítve. Masszív csapat, egy komplett edzőterem, színészből lett untermanok és artisták, közben még beszélnek, zúdul a Szálinger Balázs által alkotott teljes eposzátirat veretes és humoros nyelvezete. Fizikai színháznak, illetve sajátos színházi kísérletnek hívják, ami itt zajlik, a lényege az, hogy több köbméter fa nyílt színi feldarabolása után, egymás háta mögött késeket dobálva még komplett párbeszédeket, illetve monológokat mondanak el a színészek. A fiatal, Debrecenbe igazolt művészekhez, akik már több ízben bizonyították felkészültségüket, kiváló kortárs táncosok csatlakoztak, akik helyenként jól beszélnek. Vannak kakukktojások, mint például a Vejnemöjnent játszó Mucsi Zoltán, aki, mi tagadás, első blikkre nem artistaalkat, de később bebizonyosodik, hogy bizony az, ha kicsit kisebb fordulatszámon is, mint a többi.

Folyamatos akció van, mesélik, mozgatják a történetet, az antiglobalista költői utópiát, mítoszi izgalmakkal vegyítve. Aztán további, különös dolgok történnek, például, hogy Louhi uralkodónő (Földeáki Nóra) gyengekezű férjéről (Mercs János) kiderül, hogy egy kihalófélben lévő beteg jegesmedve. Lányuk meg veszélyeztetett fókabébi. Az őt játszó Varga Gabi, akit régebben, "bárkás" korában nem bírtam felfedezni, egy atomreaktor, olyan erővel alakítja az életben maradni akarást. Közben testekből épül a mindent járó boldogságmalom, a központi szimbólum, a Szampó. Mert a történet azért fut tovább a finn népi szálon is.

Nem könnyű figyelni, de a magam részéről egy árva könnycseppet el nem hullatok a szemet gyönyörködtető, tiszta táncért vagy "a nappali szobába megérkezik egy ember jobbról, egy meg balról, és beszélgetnek" típusú színházért. Van, akinek persze nem jön be, és a második felvonásra hazamegy. Legalább fel tudom tenni a szék támlájára a lábamat. Könynyebb így nézni egy világvégebiztos növénymagtár felépülését, illetve a darab bájosan apokaliptikus végkifejletét. Mucsi egy karjalai Reaktor-indulót szaval, a csapat fémgerendákból, csavarokkal és fúrógépekkel táncolva rak össze egy monstre fémszerkezetet. Mint egy Madách-parafrázis, a tetőn ül a Nap (Vati Tamás), alatta az Ember (Mucsi Zoltán), és beszélgetnek. "Szervusz, ember. Jobbról valahányadik bolygóm magáról sokat gondoló adófizetője." ... "Kiütöm kezedből a kaviáros szendvicset, napocska. Egyet köpök, s elpusztítom a földet..." S elalszik minden, kifagy, semmi happy end.

Hogy túl hosszú volt, és a végén kicsit leült? Ugyan már, fél év, húsz perc mínusz, és a megszokott módon feszes lesz ez is. Megszokhattuk, hogy Horváth a teljes egészet akarja átfogni, és nem is olyan nagyon akadt fenn a kemény északin. Nils Petter Molvaer norvég zeneszerző pedig jó zenét csinált, technó a Spitzbergákról, bár nem tudok különbséget tenni a különböző skandináv hangzásvilágok között.

Trafó (budapesti bemutató), április 19.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.