Északi sarkak - Fortedanse: Kalevala (Színház )

  • - sisso -
  • 2008. május 1.

Zene

Szaunából lettünk, és mindannyian egy nagy, globális szaunában fogunk elpusztulni. Nagyjából így értelmezem Horváth Csaba koreográfus és/vagy színházi rendező új Kalevaláját. A fagyos tájak lakóinak története, akiket elhagytak a normális istenek, halszagúak és fáznak, de házakat fognak építeni és tüzeket gyújtani közös erővel. A nép a színpadon van, hatalmas, fehér színű farönkök és futó fények között, Benedek Mari jelmezeiben, kisgatya és testfesték, meg hosszú szárú csizma a lábakon, a népi jelleget erősítve. Masszív csapat, egy komplett edzőterem, színészből lett untermanok és artisták, közben még beszélnek, zúdul a Szálinger Balázs által alkotott teljes eposzátirat veretes és humoros nyelvezete.

Szaunából lettünk, és mindannyian egy nagy, globális szaunában fogunk elpusztulni. Nagyjából így értelmezem Horváth Csaba koreográfus és/vagy színházi rendező új Kalevaláját. A fagyos tájak lakóinak története, akiket elhagytak a normális istenek, halszagúak és fáznak, de házakat fognak építeni és tüzeket gyújtani közös erővel. A nép a színpadon van, hatalmas, fehér színű farönkök és futó fények között, Benedek Mari jelmezeiben, kisgatya és testfesték, meg hosszú szárú csizma a lábakon, a népi jelleget erősítve. Masszív csapat, egy komplett edzőterem, színészből lett untermanok és artisták, közben még beszélnek, zúdul a Szálinger Balázs által alkotott teljes eposzátirat veretes és humoros nyelvezete. Fizikai színháznak, illetve sajátos színházi kísérletnek hívják, ami itt zajlik, a lényege az, hogy több köbméter fa nyílt színi feldarabolása után, egymás háta mögött késeket dobálva még komplett párbeszédeket, illetve monológokat mondanak el a színészek. A fiatal, Debrecenbe igazolt művészekhez, akik már több ízben bizonyították felkészültségüket, kiváló kortárs táncosok csatlakoztak, akik helyenként jól beszélnek. Vannak kakukktojások, mint például a Vejnemöjnent játszó Mucsi Zoltán, aki, mi tagadás, első blikkre nem artistaalkat, de később bebizonyosodik, hogy bizony az, ha kicsit kisebb fordulatszámon is, mint a többi.

Folyamatos akció van, mesélik, mozgatják a történetet, az antiglobalista költői utópiát, mítoszi izgalmakkal vegyítve. Aztán további, különös dolgok történnek, például, hogy Louhi uralkodónő (Földeáki Nóra) gyengekezű férjéről (Mercs János) kiderül, hogy egy kihalófélben lévő beteg jegesmedve. Lányuk meg veszélyeztetett fókabébi. Az őt játszó Varga Gabi, akit régebben, "bárkás" korában nem bírtam felfedezni, egy atomreaktor, olyan erővel alakítja az életben maradni akarást. Közben testekből épül a mindent járó boldogságmalom, a központi szimbólum, a Szampó. Mert a történet azért fut tovább a finn népi szálon is.

Nem könnyű figyelni, de a magam részéről egy árva könnycseppet el nem hullatok a szemet gyönyörködtető, tiszta táncért vagy "a nappali szobába megérkezik egy ember jobbról, egy meg balról, és beszélgetnek" típusú színházért. Van, akinek persze nem jön be, és a második felvonásra hazamegy. Legalább fel tudom tenni a szék támlájára a lábamat. Könynyebb így nézni egy világvégebiztos növénymagtár felépülését, illetve a darab bájosan apokaliptikus végkifejletét. Mucsi egy karjalai Reaktor-indulót szaval, a csapat fémgerendákból, csavarokkal és fúrógépekkel táncolva rak össze egy monstre fémszerkezetet. Mint egy Madách-parafrázis, a tetőn ül a Nap (Vati Tamás), alatta az Ember (Mucsi Zoltán), és beszélgetnek. "Szervusz, ember. Jobbról valahányadik bolygóm magáról sokat gondoló adófizetője." ... "Kiütöm kezedből a kaviáros szendvicset, napocska. Egyet köpök, s elpusztítom a földet..." S elalszik minden, kifagy, semmi happy end.

Hogy túl hosszú volt, és a végén kicsit leült? Ugyan már, fél év, húsz perc mínusz, és a megszokott módon feszes lesz ez is. Megszokhattuk, hogy Horváth a teljes egészet akarja átfogni, és nem is olyan nagyon akadt fenn a kemény északin. Nils Petter Molvaer norvég zeneszerző pedig jó zenét csinált, technó a Spitzbergákról, bár nem tudok különbséget tenni a különböző skandináv hangzásvilágok között.

Trafó (budapesti bemutató), április 19.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.