Mindent a szemnek - Figaro és Rubens (színház)

  • Csáki Judit
  • 2008. május 1.

Zene

Sok nemtudás szükségeltetik - és persze sok más egyéb is - ahhoz, hogy jól érezze magát a néző a Vígszínházban, az Eszenyi Enikő rendezte Figaro házasságán. Sokat segít például, ha lövése sincs arról, hogy Beaumarchais darabjában "cucc" van; vagyis valami, amiről szól. Kapóra jön továbbá, ha kedveli a színházi "mcdonalds"-kaját: darált hús, puha zsömle, hagyma és kecsöp. Nem árt, ha hullafáradt, és az sem, ha az agyát otthon felejtette: gondolkodni itt nem kell, picit sem.

Sok nemtudás szükségeltetik - és persze sok más egyéb is - ahhoz, hogy jól érezze magát a néző a Vígszínházban, az Eszenyi Enikő rendezte Figaro házasságán. Sokat segít például, ha lövése sincs arról, hogy Beaumarchais darabjában "cucc" van; vagyis valami, amiről szól. Kapóra jön továbbá, ha kedveli a színházi "mcdonalds"-kaját: darált hús, puha zsömle, hagyma és kecsöp. Nem árt, ha hullafáradt, és az sem, ha az agyát otthon felejtette: gondolkodni itt nem kell, picit sem.

Hamvai Kornél fordítás ürügyén alaposan belenyúlt a szövegbe - az ilyesmi ellen nekem általában semmi kifogásom, sőt -, és sikerrel habosította a monumentális ökörség felé. A szöveg olykor majdnem egészen takarja, hogy nem mond semmit. Kentaur díszletét a magam részéről nemigen tudtam hová tenni - azon kívül, hogy tetszett, úgy gondoltam, ott maradt egy másik előadásról, és belemászkáltak a Figaro szereplői. A jelmezek mutatósak.

A szereplők pedig komplett idióták; van, aki magától hülye, van, akit mások tesznek azzá. Mintha egy gazdag elmegyógyintézetben játszódna a darab: sikongatások, visongások, nagy áááá-k, meg nagy óóóó-k, futkosások, csapkodások, szemforgatások, mórikálások.

Egyetlen rendezői húzás utal arra, hogy Eszenyi akart volna valamit a Figaróval: az, hogy a Vígben is kínálkozó számos színész helyett Anger Zsoltra osztotta a szerepet. Ez akkor látszik igazolódni, amikor az üres színpadon nagy-keserű monológját mondja, ez azonban annyira nem illik az előadás szövetébe, hogy vagy az egyik, vagy a másik fölösleges itt.

Mert különben mindössze annyi történik, hogy gyanúk és cselszövések között futkosva rászedi egymást néhány jobb sorsra amúgy sem nagyon érdemes ember. Kamarás Iván Almavivája komplett paródia, a grófné rossz helyre került rossz időben, és ezen nem győz sajnálkozni, Susana - lefogadom - feleségként is elmegy majd a tűzről pattanás felé (szegény Figaro), Cherubinban Varju Kálmán szomorúan, de legalább hitelesen adja a lúzert. A zenekar meg popritmusban húzza Mozartot, ami azért nem baj, mert úgysem tudnák elénekelni. Amiből ugyancsak vicc és poénkodás születik, a közönség nagyobb örömére.

Az előadás kiállítása gazdag és nagyvonalú, szemre tetszetős. Akárcsak odaát, a Pesti Színházban Esterházy Péter Rubens és a nemeuklideszi asszonyok című darabja, amelyet a látványmester Szikora János állított színre. Került ide is a Proustban már látott átlátszó plexiszékből, és került szépen Zoób Kati ruháiból is. A szem tehát kiélheti hedonista hajlandóságát - és ez végtére passzol Rubenshez is, Esterházyhoz is.

Rubens meghal - haltában szépen összegyűjti a frappánsabbnál frappánsabb "utolsó mondatokat" (mármint azokat, amelyeket nagy emberek mondtak ki utolsó gyanánt; és a magam részéről fájón hiányoltam a Csehovét: "ich sterbe"...). A mondatbubus Esterházy különben is jó helyen van a színpadon - ugyan nem azért, mert tőrőlmetszett színdarabot ír, hanem mert mondatai, szófordulatai olvasva is teátrálisak, és ezért nézhetők is, nem csak hallgathatók.

Lukács Sándor Rubens szerepében azt a kézenfekvő színészi utat választotta, hogy beledőlt Esterházy szövegébe, és hagyta, hadd diktáljon. Viszont érzékeny füllel tud engedelmeskedni ennek a diktálásnak, akárcsak színpadi ellenpontja, a tudós Gödel, aki Hegedűs D. Géza remek alakításában még az átlagésszel tökéletesen felfoghatatlan elméletét is lenyomja a nézők torkán: nyeljük, mint kacsa a nokedlit.

Ennek a Rubensnek az ő finoman önironizált, mérhetetlenül nagy egójával sem volt csupa méznyalás az élet: hiába festett meg mindent - a tomporokat pedig mindig csak saját kezűleg, ugye -, mégis azt sejtjük, hogy ez az éléshez képest másodlagosnak szánt festés legyűrte az élést. Szikora rendezésében, úgy tűnik, az aszkéta és finnyás Gödel közelebb kerül egy női mellbimbóhoz, mint az élveteg barokk festő. Igaz, úgy vissza is retten tőle, hogy a takarásig meg sem áll.

Az Angyal tetőtől talpig arany, Bacchus tetőtől talpig kövér. Venczel Vera és Juhász István játéka teljesen rendben van. Amint a rezonőrben is, Esterházyban is velejéig otthonos Vallai Péter festősegédje is.

Picinyke probléma van ezzel az elegáns és dús előadással - de ez a picinyke probléma a leglényeget illeti. És - hogy Esterházynál maradjunk - terít bizonyos vajszínű árnyalatot Szikora rendezésére is. Helene-t, Rubens feleségét Petrik Andrea e. h. játssza - és nemcsak a feleséget, hanem a nőt, az asszonyokat, a nemeuklideszit, mindet, a képekről, az álmokból, a vágyakból. Ez a hibátlan alakú és modellméretekkel bíró fiatal lány ügyesen abszolválja azt a nehéz feladatot, hogy természetesen viselje a szőrmebundát és a meztelenséget, hogy egyszerre legyen idézet, a kép képmása, és hús-vér figura.

De aki csak egyetlen Rubens-képet is látott életében, vagy csak egyetlen pillantást vetett egy Rubens-kiállítási plakátra, annyit az is tud, hogy ezek a - nemeuklideszi - nők nem így néztek ki. Szikora rendezett egy Rubens-előadást - rubensi idomok nélkül.

Vígszínház, április 12., és Pesti Színház, április 14.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.