Lemez

Angertea: Snakes In Blossom

  • - vincze -
  • 2016. május 7.

Zene

Az alföldi kis faluból, Nagymágocsról származó Angertea-t példaként lehetne állítani a magyar rockzenekarok elé: noha még mindig jóval kevesebben ismerik őket, mint kellene, pont idén lesz húsz éve, hogy jelentősebb törés nélkül játsszák igazán jellegzetes, zajos, leginkább a grunge, illetve az olyan szélsőségesebb metálzenekarok, mint a Tool vagy a Meshuggah neveinek említésével körülrajzolható zenéjüket. A Snakes In Blossom a debütáló, még magyar nyelvű Lélekvágyat is beleszámolva az ötödik Angertea-lemez, egyben a második, amely külföldi kiadónál jelenik meg, és minden eddiginél szélsőségesebbre sikerült. Ha valaki ismerkedni szeretne a zenekarral, akkor inkább az elődjével (No. 4: Songs Exhaled) próbálkozzon, mert a Snakes nagyon nehéz feladat: az elsőként kikerült, kicsit a toolos Maynard James Keenan énektémáira emlékeztető dallamokat is hordozó Sinking In Strain még a befogadhatóbb dalok közé tartozik, utána viszont elborult, teljességgel kompromisszummentes tételek sorakoznak. Ez azonban itt inkább dicséretnek számít, hiszen a Primus-szerű basszustémával alapozó Instancyt, vagy a záró, egészen beteges effektezésre és zajongásra felhúzott Tisza építkezését mindenki imádni fogja, aki fogékony a szélsőséges és kreatív zenékre. A klipesített Aquarium lírázása viszont a lemez mélypontja: ilyesfajta semmitmondó dalokat a Cavanagh testvérek által annektált Anathema késői időszakában hallhattunk, ezen a lemezen pedig olyan, mint a gumicsizma az asztalon. Kár érte, mert a Snakes In Blossom egyébként kiváló alkotás.

Inverse, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.