ANGERTEA: TWENTY-EIGHT WAYS TO BLEED

  • Kovács Bálint
  • 2009. június 11.

Zene

Ha készítenénk egy lexikont a metálról, az "underground" cikkely mellé az Angertea fotója is odakerülhetne: a nagymágocsi trió tizenhárom éve játssza szemernyit sem apadó lelkesedéssel leginkább progresszív grunge-nak nevezhető, de hard rocktól sem épp mentes, hol kísérletezősen el-elszálló, hol újra felpörgő zenéjét úgy, hogy a hazai metálos keménymagon kívül még mindig nem ismeri őket gyakorlatilag senki. Az ilyenkor óhatatlanul jelentkező apátia vagy a tehetetlen düh miatti folytonos tagcserék helyett az Angertea lemezei egyre kiforrottabbak, egyre profibbak és még külalakra is egyre szebbek lesznek; ráadásul tagcsere is egy volt csak eddigi fennállásuk alatt. Kitörésre a Twenty-Eight Ways To Bleeddel sincs semmi esély.
Ha készítenénk egy lexikont a metálról, az "underground" cikkely mellé az Angertea fotója is odakerülhetne: a nagymágocsi trió tizenhárom éve játssza szemernyit sem apadó lelkesedéssel leginkább progresszív grunge-nak nevezhetõ, de hard rocktól sem épp mentes, hol kísérletezõsen el-elszálló, hol újra felpörgõ zenéjét úgy, hogy a hazai metálos keménymagon kívül még mindig nem ismeri õket gyakorlatilag senki. Az ilyenkor óhatatlanul jelentkezõ apátia vagy a tehetetlen düh miatti folytonos tagcserék helyett az Angertea lemezei egyre kiforrottabbak, egyre profibbak és még külalakra is egyre szebbek lesznek; ráadásul tagcsere is egy volt csak eddigi fennállásuk alatt.

Kitörésre a Twenty-Eight Ways To Bleeddel sincs semmi esély. Ezt a lemezt ugyanis csak azok fogják befogadni, akik teljesítendõ programként tûzik ki maguk elé a zenehallgatást: háttérzenének vagy egy-két számra belehallgatni abszolút értelmetlen, és egyszer-kétszer végighallgatva is csak annyi marad meg az emberben, hogy ott volt rajta a grunge minden ikonjának hatása, de volt valami más, valami egyéni íz is. Igazán kiemelkedõ dal nincs rajta, legfeljebb a többitõl merõben eltérõ - a magyar nyelvû, félakusztikus, füstfelhõ mögül szóló Miattad -, egyetlen hosszú számként hallgatva viszont nehéz lenne benne hibát találni. Sokan fognak elmenni hát a lemez mellett, és noha egyértelmû, hogy õk járnak rosszul, az azért felróható az Angertea-nek, hogy nem helyezett el legalább néhány csalit a felszínen is.

Edge Records, 2009

****

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.