Lemez

Fénnyel árnyékot

Anna von Hausswolff: Ceremony

  • Tófalvy Tamás
  • 2013. augusztus 25.

Zene

A templomi orgona a kulturálisan egyik legterheltebb hangszer a nyugati világban. Megszólalása szorosan összenőtt a keresztény szakralitás és általánosságban a pátosz, emelkedettség és fenségesség zenei kifejezésével.

Arra, hogy már ebben az adott értelmezési térben is a zenei gondolatok szinte megszámlálhatatlan kombinációinak közvetítésére képes, először Charles-Marie Widor orgonaszimfóniái döbbentettek rá. Pár évvel később Hortobágyi László Fata-Organája pedig azt mutatta meg, hogy ezt a kifejezőerőt úgy lehet négyzetre emelni, hogy a hangszert elszakítjuk az azt létrehozó nyugati kultúrától, és áthelyezzük egy teljesen idegen, fiktív orientális kultúra zenei hagyományába. És most itt van Anna von Hausswolff, a huszonhat éves svéd építészhallgató lány, aki megint egy korszakos bűvészmutatványt hajt végre. Úgy épít rá nagyon mai, avantgárd, dark popos kompozíciókat a hangszerre, hogy megtartja az orgona örökölt, szakrális allúzióit, de teljesen profán, sötét világot hoz létre vele.

Hausswolff második nagylemeze, a Ceremony, folytatva az első lemez (Singing From the Grave, 2010) által megkezdett gondolatmenetet, a halál közelisége és az élet kérlelhetetlen elmúlása feletti merengés, számvetés, de az istenhez vagy a sorshoz fordulás fogódzkodói nélkül. A csak idézőjelek között jelen lévő szentség hangja olykor a halott természeti képződmények életre keltésének animisztikus fantáziáit (Mountains Crave), olykor pedig a legszemélyesebb szorongást, halálfélelmet közvetíti (Red Sun). Ebben a nagyon is komoly játéktérben semmiféle korlátot nem szabnak a klasszikus popzenei beidegződések. A lemez bizonyos, már-már drone-os zajzenébe hajló részei (No Body) mellett magától értetődően elfér a teljesen rádióbarát sláger, és így hullámzik a regiszterek, műfajok és hangzások között végig a mű, csak simán szomorkás (Liturgy of Light) vagy éppen torokszorító felbukásokkal a végig meglehetősen nyomasztó sodrásból.

A halál örökzöld motívumának gondolati sorvezetőjével párhuzamosan a lemez zenei egységét az orgona mellett egy másik, hasonlóan összetett és sokrétű "hangszer": Hausswolff hangja adja. Néhol mélyen búgó, máshol élesen felsikoltó éneke üdítően mentes mindenféle mesterkéltségtől és póztól. De a leginkább zavarba ejtő benne talán az, hogy ösztönös természetességével is mindvégig intellektuálisnak hat, és meg tud arról győzni, hogy átéli és közben okosan megfigyeli ezt az egész érthetetlen dolgot, a fény és az árnyék váltakozását.

Kning Disk, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.