Opera

Apád, anyád

Vivaldi: Farnace

Zene

Milyen lenne, ha a Dinasztiát nem amerikai tévésorozatnak, hanem itáliai barokk operának képzelnénk el?

Éppen olyan, mint Antonio Vivaldi 1727-es operája, amely az időszámításunk előtti első század Pontoszi Királyságának – a 18. századra meséssé-mitikussá átformálódó – történetéből vette a szüzséjét: egymás ellen intrikáló és egymással hadakozó családtagok fölvonultatásával, a vad indulatok, a szerelmi szenvedélyek és a teátrális megbékélések állandó váltakozásával, s azzal az őrült következetlenséggel, amely kizárólag a (szappan)operákban – meg a való életben megtapasztalható. Tehát legfeljebb csak látszólag távoli tőlünk az az univerzum, amelyben a Farnace alakjai mozognak, csakhogy ez a látszat műfaji konvenciók, zenetörténeti és személyes stílusjegyek, valamint egykor alapértelmezettnek tekintett históriai ismeretek elegyéből áll össze, s ezért legyőzése az alkotóktól fokozott kreativitást, a befogadóktól pedig a szokott mértéket felülmúló nyitottságot igényel.

Az operaház repertoárján megjelenő legelső Vivaldi-opera ilyesformán nemcsak a produkció résztvevőit, de az előadás közönségét is próba elé állította: tudnak-e mit kezdeni az áriák – a szó szoros értelmében „egyhangú” – sorjázásával, melyet mindössze egyetlen kettős szakított meg a finálé együtteséig. S tudnak-e mit kezdeni Anger Ferenc rendezésével, amely első pillantásra a blődli regiszterét és keretét kínálja fel a befogadás számára? Első pillantásra, merthogy a színrevitel az előadás kitüntetett pillanataiban a radikális blődli emeltebb szintjére vált át, míg máskor szinte szégyellősen fölbukkan a színen valami ismerősen emberi jelenség: a fájdalom, az indulat és a remény kevercse, az emberi hangulatok és viszonylatok örök változandósága, amely az opera legszebb áriáiból is oly intenzíven árad felénk. Persze nagy kérdés, hogy az opera statikusságát enyhíteni-elfedni vágyó túlmozgások, a történet abszurditását hangsúlyozó gesztusok vagy épp az alul génlabort, fölül mauzóleumot mutató, korántsem megunhatatlan díszletek (díszlet: Szendrényi Éva) – minden jó szándék ellenére – végeredményben nem akadályozzák-e a ráismerés aktusát. Venekei Marianna értelmező-illusztráló koreográfiái és Zöldy Z Gergely fantáziadúsan groteszk jelmezei azért az esetek többségében nem csupán mutatósnak, de érzékletesnek is bizonyultak, megértve-megértetve valamit a konvenciók és a halmozott blődéria mögötti tartalomból.

S ami a legfontosabb: majd’ három órán keresztül szólt hozzánk és értünk Vivaldi zenéje! A produkció zenei vezetőjéül meghívott Németh Pál a hazai régizenés mozgalom úttörő és nagyérdemű alakja, akinek elkötelezettsége és szolidan megalapozott mindentudása túlbecsülhetetlenül sokat jelentett az előadás számára. Az operaház zenekarának tagjaiból épkézláb, sőt élményszerzésre messzemenően alkalmas historikus együttes alakult e bemutatóra, s ez a tény akár önmagában is igazolhatná a produkció létrejöttét. Formaszépség és feszültségteremtés terén még bizonnyal lenne, és tán lesz is hová fejlődnie a zenekari játéknak, ám az első reakció okvetlenül legyen az elismerésé!

Ahogyan illesse elismerés az énekeseket is, akik különb-különb fokú régizenés jártassággal, de egyként tehetséggel vették ki a részüket a produkcióból. Az apja, az öngyilkosságba hajszolt Mitridate hősi árnyékából kitörni vágyó címszereplő, Farnace megformálója a katalán kontratenor, Xavier Sabata volt. Erejével és hangjával kezdetben, majd az előadás végén is érezhetően takarékoskodott, ám e takarékoskodás megtérült, hiszen a második felvonást záró nagyária, a Négy évszak Telét megidéző Gelido in ogni vena egészen pazarul sikerült. Igaz, Sabata hangja nem oly könnyed és virtuóz, mint az e szerepben is remeklő Cenčićé, azonban ez a fölismerés jellemző módon csupán utólag, s nem a fájdalmasan szép ária felhangzása közben jutott az eszünkbe. Feleségét, a férje, fia és anyja között őrlődő Tamirit Meláth Andrea énekelte: reprezentatív színpadi létezéssel, tragikus súlyú s mindvégig stílusos szólamformálással.

Szabóki Tünde mint tragikomikusan acsargó anya, anyós és nagyanya egészen elementárisnak bizonyult, játékban és énekben egyaránt fölszabadultnak mutatkozva. Karnyónét idéző Berenicéje a Bűvös vadász Ágotájával egyenrangú alakítás volt, s csak ámulhatunk, hogy miként férhet meg egyetlen, ráadásul pódiumalkatában eredendően introvertált énekesnőben e két, egymástól oly távol eső figura. Szigetvári Dávid (Aquilio) ezzel szemben mindahány évadbeli szerepében bájos hebrencsnek tűnt a színpadon, ám tenorja ezúttal is jótállt érte: utolsó áriája egészen magasra ragadta alakítását, s általa minket is. A családi viszályokba beavatkozó római prokonzul, Pompeo szólamát Hegyi Barnabás énekelte: mindig nyomatékosan felülről, mindig statikusan, s voltaképpen rezonőrként megszólaltatott kontratenorja a bemutató estéjének egyik legszebb vokális teljesítményét kínálta. S végül Schöck Atala fáradhatatlan szerelmi intrikusának (Selinda) oldalán még egy új tehetséget is fölfedezhettünk Ducza Nóra (Gilade) személyében, habár kis emlékezetfrissítés az eszünkbe juttathatja, hogy láttuk már őt: pár éve egy korábbi Anger-rendezésben, a szegedi Ory grófjában, s akkor is egy nadrágszerep megformálójaként remekelve.

Magyar Állami Operaház, június 12.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

A puritán

A puritán már kora gyermekkorában nagyon puritán volt. Mondták is a pedagógusok a szülői értekezleten, hogy jó gyerek, csak egy kicsit puritán. Aztán, az értekezlet végén, hogy ne hallja a többi szülő, Aranka néni megsúgta, valójában a puritán a legpuritánabb az osztályban, meglehet, az egész iskolában, jobb lesz, ha odafigyelnek rá.

Költözik a hivatal

Lassan tíz éve jelent meg a Magyar Közlönyben az a kormányhatározat, amely szerint a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a Várnegyedbe kell költöznie, a „Budapest I. kerület, Szentháromság tér 6. szám alatti ingatlanba”.

Fájni fog

A tengerentúlon immár hivatalos forrásból is áradnak az oltásszkeptikus sugalmazások, amelyeket egy gyanús vizsgálat hivatott alátámasztani. Az ilyesfajta nemzetközi példák itthon is felerősítik az oltáskerülők hangját.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.