Átengedve a mikrofont (Marvin Gaye)

  • 1999. szeptember 16.

Zene

Szegény Marvin Gaye, mióta csak lelőtte az apukája, meglehetősen intenzív életet él. Előbb a hip-hop-nemzedék "mentette át" a felvételeit, most meg már a második tribute-album köszönti: Marvin élt, Marvin él, Marvin most hatvan.
Szegény Marvin Gaye, mióta csak lelőtte az apukája, meglehetősen intenzív életet él. Előbb a hip-hop-nemzedék "mentette át" a felvételeit, most meg már a második tribute-album köszönti: Marvin élt, Marvin él, Marvin most hatvan.

Marvin is 60 - A Tribute Album

Nem szépítgette a társadalmi kérdéseket; ügyet sem vetett a mainstreamre; zenéjéből sugárzott a szexualitás; senki nem énekelte a himnuszt nála jobban; spirituális nagybácsi; a soulzene újraértelmezője - és így tovább. Két-három mondatban azt kell(het)ett tizennégy előadónak megfogalmaznia, hogy mit jelent számára Marvin, ebből szemezgettem az imént. És ez így rendben is van, mit lehet egy ilyen füzetke két-három mondatában, legfeljebb arról szerettem volna még egy kis bekezdést, hogy mekkora árat fizetett mindezért.

Megpróbálom szépen, röviden.

Ha Marvin Gaye pályafutását két szakaszra osztjuk, az megkönnyíti a helyzetünk. Az elsőről elmondható: az ötvenes évek végén Washingtonból indult, Marvin akkoriban a Marquees, a Moonglows, majd a Harvey & the Moonglows nevű doo-wop-zenekarban próbálkozott, végül Detroitban, a Motown-istállóban kötött ki - a Miraclesnek dobolt, a Marvelettesnek háttérénekelt. Karrierjét nyilván nem hátráltatta, hogy elvette a főnök húgát, Anna Gordyt - de nem ezért adtak el többmilliót az I´ll Be Doggone vagy az Ain`t That Peculiar című felvételeiből. Ám a hangját még semmi esetre sem találta meg; az azonosító jegyek közül leginkább a duetteket emelném ki: az 1969-es Marvin Gaye and his Girls című válogatáson mindhárom addigi partnere: Mary Wells, Kim Weston és Tammi Terrell is szerepelt.

Ám az az év már túlesett a fordulóponton.

A következő történt. Egy virginiai koncerten Terrell Gaye karjába zuhant: agytumor. Huszonnégy évesen halt meg 1970-ben. Aztán hazatért Gaye testvére, Frankie Vietnamból, és tudott egy-két sztorit, hogy Marvin bekattanjon: túl a nőkön és a híveken, túl az önfeledt koncerteken és a sikeren, hogy is mondjam, egy másik világ is van, de az is lehet, hogy az a másik az egyetlen.

Ezek a tragédiák, ez a megrendülés alapozták meg Gaye pályafutásának második szakaszát, s mindenekelőtt a nyomorban, mocsokban, háborúban fogant What´s Going On című konceptalbumot. Nem is tudta felülmúlni, azt hiszem. A szövegek súlya ekkortól markánsabb hangvétellel párosult: a soul- és popdalokat beszippantotta a rhythm & blues és a funky. Let`s Get It On, Trouble Man, I Want You - a hetvenes évekből több jelentős album említhető még, csak közben tönkrement a házassága, kétmilliós adótartozás nyomta, kőkeményen kábította magát, és Hawaiiban öngyilkosságot kísérelt meg. 1983-ban a (Sexual) Healing című daláért ugyan Grammy-díjat kapott, a Midnight Love album turnéjának anyagi csődje azonban újra betett, az újabb narkóhullám miatt a szülei házába menekült - ott lőtte le 1984-ben az apukája, egy eldurvult veszekedés során. Hát így. Dióhéjban ennyivel kell szembesülnie annak, aki Marvin Gaye valamelyik dalát a műsorára tűzi.

Azt a válogatást, amely 1995-ben Inner City Blues címmel látott napvilágot, én meglehetősen kedveltem. Azon híres emberek énekeltek: Bono, Neneh Cherry, Stevie Wonder, Speech, leginkább pedig a Massive Attackkal közösködő Madonna.

Nyilván számolni kellett ezzel a blokkal, elkerülendő az utánérzéseket, az egy helyben topogást. Nos, a Marvin is 60 legfeljebb annyiban jelenthet átfedést, hogy négy szám közös. Ezen a lemezen azonban (számomra) tökismeretlen a felhozatal: Erykah Badu & D´Angelo, Brian McKnight, Will Downing, Jon B., Profyle, Zhané, Montell Jordan, Gerald LeVert, El DeBarge, JOE, Chico DeBarge, Kenny Lattimore, Grenique & Tony Rich. E fiatal oroszlánok és oroszlányok nem az egyéniségükkel tűnnek ki, hanem azzal, hogy képesek tisztességesen megidézni Gaye slágereit és korát; míg az Inner City Blues a kilencvenes évek felől közelített a hetvenes évekhez, a Marvin is 60 ellenkezőképpen. A Distant Lover, a Mercy Mercy Me és a What´s Going On feldolgozását igen jónak tartom, a Sexual Healingét vagy a Til Tomorrow-ét kevésbé egy kicsit, de mondom, inkább annak van jelentősége, hogy mögötte vannak mindahányan. Mintha a hatvanéves Marvin Gaye újra jelentkezett volna, átengedve a mikrofont.

Marton László Távolodó

Motown/Universal, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.