Helyben vagyunk (Ali Farka Toure)

  • 1999. szeptember 16.

Zene

A középkori Manding-birodalom bölcsőjeként - a nyugat-afrikai országok közül - Maliban érződik leginkább a régmúlt emlékeihez való kötődés; a birodalmat alapító Sunjata Keita a mai napig kulcsfigurája a történetmondók, a "hivatásos" zenészek kasztjába született jalik énekeinek. A francia gyarmati uralom évtizedeiben persze oldódott a zenei önazonosság: a latin dzsessz éppoly népszerű volt, mint a rock and roll, a soul vagy a francia sanzon; hanem a függetlenség elnyerését (1961) követő neotradicionális mozgalom (és az azzal párosuló állami dotáció) a gyökerek kiásására ösztönözte a zenekarokat. A legnépszerűbbek, mint például a Super Biton de Ségou, a Le Super Rail Band du Bamako, a Les Ambassadeurs Internationales képesek voltak olyan tánczenét kreálni, amelyben a felkapott nyugati stílusok összhangba kerültek a manding zenei hagyománnyal.

Ali Farka Toure: Niafunké

A középkori Manding-birodalom bölcsőjeként - a nyugat-afrikai országok közül - Maliban érződik leginkább a régmúlt emlékeihez való kötődés; a birodalmat alapító Sunjata Keita a mai napig kulcsfigurája a történetmondók, a "hivatásos" zenészek kasztjába született jalik énekeinek. A francia gyarmati uralom évtizedeiben persze oldódott a zenei önazonosság: a latin dzsessz éppoly népszerű volt, mint a rock and roll, a soul vagy a francia sanzon; hanem a függetlenség elnyerését (1961) követő neotradicionális mozgalom (és az azzal párosuló állami dotáció) a gyökerek kiásására ösztönözte a zenekarokat. A legnépszerűbbek, mint például a Super Biton de Ségou, a Le Super Rail Band du Bamako, a Les Ambassadeurs Internationales képesek voltak olyan tánczenét kreálni, amelyben a felkapott nyugati stílusok összhangba kerültek a manding zenei hagyománnyal.

Ugyanilyen fúzió jellemezte a hangszerelést is: a hagyományos (hárfaszerű) kora, a négyhúros (gitárszerű) ngoni, a (xilofonrokonságú) balafon és a beszélő tama dob szépen össze lett boronálva a fúvós hangszerekkel és a gitárokkal. A gitárok nagyon mentek, még a 2. világháborút, a katonák hazatérését követően terjedtek el Nyugat-Afrikában. Az első stílusteremtő gitárosok Guineában tűntek fel, Ali Farka Toure történetesen Keita Fodebát hallva váltott 1956-ban a ngoniról egy kölcsönbe kapott hathúrosra. Az ő stílusát John Lee Hookerével szokás párba állítani, és Ali nem is tiltakozik emiatt, ha hangsúlyozhatja, hogy a blues afrikai gyökerű.

*

Ali Farka Toure nem jali, hanem nemesi családba született hatvan évvel ezelőtt. Tizedik fiúgyermeke volt az anyukájának, s az egyetlen, aki túlélte a csecsemőkort. Apukája a 2. világháború alatt halt meg, azután költöztek Kanauból Niafunkéba.

Ali a farmon cseperedett fel, gyermekkora mellőzte az iskoláztatást; később taxisofőrként, autószerelőként, vízi mentősként dolgozott. Első hangszerét, az (ugyancsak gitárszerű) egyhúros djerkelt tizenkét évesen kapta, s noha korántsem bátorította a család, hamarost a falusi zenés összejövetelek egyik főszereplőjévé vált. Alit "a folyó gyermekének" tekintette Niafunké: azon különleges szellemiségű muzsikusok közé tartozott, akikről azt tartották, hogy képesek kapcsolatot teremteni a Niger szellemeivel. Niafunkéban, s egyáltalán, Mali jelentős részén, az iszlám mellett egy másik vallás is él, mely szerint a folyó alatt élő szellemek irányítják a világ dolgait.

A hatvanas évek kezdetétől a Niafunké District Troupe zenészeit és táncosait vezette. Mali-szerte kitűnt, a djerkel és a ngoni mellett otthon volt bambuszfuvolán és njarka hegedűn. 1968-ban, Malit reprezentálva, Szófiában lépett fel, ez volt az első külföldi útja, és az első saját gitárját is ekkor akasztotta le. 1970 és ´80 között Bamakóban a Radio Malit igazgatta, közben végigjárta Nyugat-Afrikát, rádiófelvételeit kiadták a franciák. Aztán vissza Niafunkéba, s noha még szakított egy kis időt európai, japán és amerikai koncertekre, egyre mélyebbre ásta magát a farmon, négy feleségére, tizenegy gyermekére, illetve a földre koncentrálva.

Ali Farka Toure, The River, The Source, Talking Timbuktu, Radio Mali - 1987 óta a World Circuit kiadó hozza ki a lemezeit; a Ry Cooderrel közös Talking Timbuktuért 1995-ben Grammy járt. De mondom, Alit nem nagyon izgatja a showbusiness, a Niafunkéval történetesen öt évig várt. Mi több, a kiadójának kellett odatelepíteni egy mobil stúdiót.

*

Helyben vagyunk. Míg a The Source vagy a Talking Timbuktu a Niger és a Mississippi "összefolyásának" benyomását keltette, s így a Nyugat-barát fülbe könnyen bebocsáttatott, a Niafunké próbára tesz kissé, mondhatni hardcore. Egy omladozó épületben állították fel a mikrofonokat, majd "a harmadik napon, amint besötétedett, és előmerészkedtek a kigyók és a szúnyogok, megérkezett Ali, bedugta a gitárját, és elkezdett játszani". Tessék csak erre a fotóra pillantani. Ez egy ilyen lemez végig, keresetlen és nyers, kőkeményen autentikus és vegytisztán Mali. És bár azonnal az európai rádióslista élére ugrott, megismétlem, rokonságban kell lenni a Niger szellemeivel, különben a torkunkon akad. Egy kis türelem, egy kis megértés kéretik, aztán majd a hatodik szám magával ránt: "Tulumba, benned testesül meg a mélységes Mali tömény boldogsága."

Marton László Távolodó

World Circuit, 1999

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.