Interjú

„Átváltoztam békává”

Nik Turner szaxofonos, fuvolás, énekes

  • Soós Tamás
  • 2016. április 3.

Zene

A pszichedelikus space rock alapjait a Hawkwind betonozta le. A zenekar egykori szaxofonosát barátja és zenésztársa, Lemmy temetése után értük utol telefonon, hogy reinkarnációról, békaemberekről és free jazzről beszélgessünk vele.

Magyar Narancs: Robert Calverttől Lemmyig sok zenésztársad elhunyt már. Hogy viseled?

Nik Turner: Félek, én leszek a következő. Próbálok egészségesen élni. Régi barátom volt Lemmy, letört a halála, de nem lepett meg. Azt az életet élte, amit szeretett volna, és a végsőkig kizsigerelte a testét. Fénykorában két üveg Jack Daniel’s, 70 Marlboro és jó pár gramm speed volt a napi adagja. De jó srác volt. Elmentem a temetésére is, hogy lerójam előtte a tiszteletem. A megemlékezés végén előkaptam a szaxofonomat, és elfújtam az And the Saints Goes Marching Int (dúdolja): „When old Lemmy goes marching in / I want to be in that number / When old Lemmy goes marching in!” – ezt énekeltem később a Rainbow Barban is, Lemmy kedvenc helyén, ahol folytatódott a búcsúztatás. Egyébként nemcsak a Rainbowban, de az egész Sunset Strip­en ingyen volt aznap a kaja meg a pia Lemmy emlékére, de én nem ittam – csak egy Jacket a tiszteletére.

MN: Lemmyről mindenkinek van egy jó sztorija.

NT: Basszusgitárost kerestünk a Hawkwindba, miután Dave Anderson kilépett, és a hangszerét a próbateremben felejtette. A billentyűsünk, Dik Mik jó barátja volt Lemmynek, ő hozta le közénk. „Játszol basszgitáron?” – kérdeztem tőle, és a kezébe nyomtam a Rickenbackert. „Nem akarsz kicsit zajongani rajta?” Akkor játszott először basszusgitáron, és nem is nyúlt más hangszerhez 50 évig.

MN: „Remélem, Lemmy reinkarnálódik majd” – írtad a Facebookon. Szerinted milyen alakban fog visszatérni?

NT: Talán nőként kellene újjászületnie. Hogy szintet lépjen. Lemmyt viccesen Führerként emlegettük, mert gyűjtötte a náci emléktárgyakat. Nem volt náci, csak szerette a náci esztétikát – legalábbis ezt mondta. Sajnálatos. Ezt, remélem, levetkőzi a következő életében.

MN: Te a különleges, szürreális fellépőruhákért rajongsz. Mik voltak a kedvenceid?

NT: Sok volt, és mindet magam terveztem. Az egyik hawkwindos jelmezemet a Marvel Dr. Strange képregénye ihlette, abból akartam Eternity, az Örökkévalóság lenni. Volt, hogy Nik Turner helyett Nik Eternitynek hívattam magam. A ruhámra csillagokat, bolygókat és holdakat festettem, a fejemre pedig békát húztam, rajta Hórusz szemeivel. Aki olvasta a Don Juan tanításai: a tudás megszerzésének jaki módját, az tudja, hogy a béka szent kép Dél-Amerikában. A könyvben Castaneda leírja a találkozását egy sámánnal: a tőle kapott drogok hatására meglátta az őseit, és az egyik kép, ami felötlött előtte, egy béka volt. A koncerten érsekként léptem színpadra, majd átváltoztam békává, miközben a telt idomú, szoborszépségű táncosnőnk, Miss Stacia lejtett körbe, aki csak testfestéket és egy tütüt viselt. Nem öncélú volt ez a különc öltözködés: a jelmezekkel arra akartuk rávezetni az embereket, hogy kérdőjelezzék meg a valóságot, és elgondolkozzanak, miért is csináljuk ezt.

MN: Említetted, hogy egészséges életet élsz. Milyen így, drogok nélkül játszani a pszichedelikus űrrockot?

NT: Én sosem voltam rákattanva a drogokra. Néha füveztem, és az LSD-t is kipróbáltam a 70-es években, de hamar lejöttem róla. Már 30 éve nem iszom alkoholt, és nem is drogozom, mert rájöttem, hogy nincs rá szükségem. Van, akinek kell a pia, hogy leküzdje a koncert előtti lámpalázat, de nekem sosem voltak ilyen problémáim. Próbálok ennyi idősen is kreatív maradni.

MN: Ez sikerült: a Space Gypsy (2013) és a Space Fusion Odyssey (2015) is a legjobb lemezeid között van.

NT: A kiadóm, a Cleopatra Records javasolta, hogy fúziós dzsesszlemezt csináljak a space rockos Space Gypsy után. Billy Cobham és Robby Krieger játszott a Space Fusion Odysseyn, meg Steve Hillage a Gongból, John Weinzierl az Amon Düül II-ből, és még sokan mások, akikre már nem emlékszem. Az alapokat Billy Cobham, illetve Chris Poland (ex-Megadeth) együttesei játszották fel. Polandról kevesen tudják, hogy van egy Ohm nevű dzsesszbandája, és a stílusa John McLaughlinéra hasonlít. A kritikusok és én is szerettem a Space Fusion Odysseyt, különösen a Sun Rá-s áthallásait. Jelenleg Ginger Bakerrel (ex-Cream) dolgozom egy számon, Helios Creeddel pedig egy albumot írok, amely az emberiség eredetéről fog szólni. Egészen pontosan Annunakiról, aki a Nibururól, a Naprendszer 12. bolygójáról jött.

MN: Korábban az egyiptomi mitológia is megihletett. Legendás sztori, hogy a Xitintodayt (1978) részben a gízai piramisokban vetted fel.

NT: Amikor 1976-ban kiléptem a Hawkwindból, Egyiptomba mentem nyaralni. És ha már ott voltam, felvettem egy kis fuvolazenét a gízai piramisokban. Az album az egyiptomi halottaskönyvön alapult, amit én sci-fi kézikönyvként, a piramisokat pedig a galaxisközi utazás eszközeként használtam. A fuvolámmal megszemélyesítettem az egyiptomi isteneket: Hóruszt, Oziriszt, Thotot, Anubiszt, Széthet, Íziszt és Nebthetet, az utazónak, ennek a Vénuszról származó lénynek pedig ismernie kellett az ókori szövegeket, hieroglifákat és jelszavakat, hogy átjusson rajtuk. Barney Bubbles készített a lemezhez grafikákat, aki a Hawkwind borítóit, posztereit és a Space Ritual turné látványvilágát tervezte, és az egyiptomi színpadi műsort is ő koreografálta. Először a londoni Roundhouse két-három ezer fős auditóriumában állítottuk színpadra, ahol egynapos ingyenkoncertet adtunk. Rajtunk kívül fellépett a Steve Took’s Horns, Michael Moorcock bandája, a Deep Fix és a Tanz Der Youth is, a The Damned-es Brian James zenekara. Kheopszé alapján építettünk egy piramist a színpadra, a zenészek pedig tetőtől talpig fehér harisnyában játszottak, hogy rájuk lehessen vetíteni a fényshow-t. Meg is turnéztattuk az albumot, és az összes ingyenes fesztiválon felléptünk Angliában. Ha valaki felébredt éjszaka, engem látott a piramisom tetején – spirituális élmény lehetett.

MN: Nemcsak az ókori mitológiák, hanem a dzsessz is inspirálta a játékodat. Mi volt az első szerelem?

NT: Charlie Parker, Coltrane és a Flamingo Earl Bostictól. Imádtam a Flamingo hangzását, és szerettem volna úgy játszani, mint ők. Csak akkor jöttem rá, milyen nehéz is ez, amikor magam is elkezdtem szaxofonozni. 1968-ban találkoztam pár emberrel Berlinben, akik megtanítottak rá, hogy nem kell technikásnak lenni ahhoz, hogy kifejezzem magam. Úgy gondoltam hát, hogy free jazzt fogok játszani egy rockzenekarban – ez lett a Hawkwind. Ma már azt mondják, én vittem be a free jazzt a rockzenébe, ami nagyon hízelgő. 1971-ben Anglia legjobb szaxofonosának választottak, talán azért is, mert az emberek azelőtt nem hallottak szaxofont rockzenekarban. Azóta persze sokat fejlődött a játékom.

MN: A Space Fusion Odysseyn Robby Krieger gitározása jól passzol a szaxofonjátékodhoz. A hatvanas évek óta ismeritek egymást?

NT: Nem. Láttam párszor a Doorst, például az Isle of Wight Festivalon ’70-ben, és ’71-ben Londonban is. Egy évre rá, amikor már Jim Morrison nélkül turnéztak, nem tudtak elég jegyet eladni a koncertekre, ezért a Hawkwindot hívták meg előzenekarnak. 1972-ben volt egy slágerlistás számunk, a Silver Machine (ez volt az első dal, amit Lemmy énekelt a Hawkwindban – S. T.), és meg is töltöttük az összes klubot a Doorsnak. Akkor találkoztam Robbyval is. Nagyszerű gitáros, és sok dzsesszt játszik. Jó lenne egyszer fellépni vele. Elmesélném neki, hogy a Strange Days volt az első pszichedelikus album, amit megvettem.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.