Interjú

„Átváltoztam békává”

Nik Turner szaxofonos, fuvolás, énekes

  • Soós Tamás
  • 2016. április 3.

Zene

A pszichedelikus space rock alapjait a Hawkwind betonozta le. A zenekar egykori szaxofonosát barátja és zenésztársa, Lemmy temetése után értük utol telefonon, hogy reinkarnációról, békaemberekről és free jazzről beszélgessünk vele.

Magyar Narancs: Robert Calverttől Lemmyig sok zenésztársad elhunyt már. Hogy viseled?

Nik Turner: Félek, én leszek a következő. Próbálok egészségesen élni. Régi barátom volt Lemmy, letört a halála, de nem lepett meg. Azt az életet élte, amit szeretett volna, és a végsőkig kizsigerelte a testét. Fénykorában két üveg Jack Daniel’s, 70 Marlboro és jó pár gramm speed volt a napi adagja. De jó srác volt. Elmentem a temetésére is, hogy lerójam előtte a tiszteletem. A megemlékezés végén előkaptam a szaxofonomat, és elfújtam az And the Saints Goes Marching Int (dúdolja): „When old Lemmy goes marching in / I want to be in that number / When old Lemmy goes marching in!” – ezt énekeltem később a Rainbow Barban is, Lemmy kedvenc helyén, ahol folytatódott a búcsúztatás. Egyébként nemcsak a Rainbowban, de az egész Sunset Strip­en ingyen volt aznap a kaja meg a pia Lemmy emlékére, de én nem ittam – csak egy Jacket a tiszteletére.

MN: Lemmyről mindenkinek van egy jó sztorija.

NT: Basszusgitárost kerestünk a Hawkwindba, miután Dave Anderson kilépett, és a hangszerét a próbateremben felejtette. A billentyűsünk, Dik Mik jó barátja volt Lemmynek, ő hozta le közénk. „Játszol basszgitáron?” – kérdeztem tőle, és a kezébe nyomtam a Rickenbackert. „Nem akarsz kicsit zajongani rajta?” Akkor játszott először basszusgitáron, és nem is nyúlt más hangszerhez 50 évig.

MN: „Remélem, Lemmy reinkarnálódik majd” – írtad a Facebookon. Szerinted milyen alakban fog visszatérni?

NT: Talán nőként kellene újjászületnie. Hogy szintet lépjen. Lemmyt viccesen Führerként emlegettük, mert gyűjtötte a náci emléktárgyakat. Nem volt náci, csak szerette a náci esztétikát – legalábbis ezt mondta. Sajnálatos. Ezt, remélem, levetkőzi a következő életében.

MN: Te a különleges, szürreális fellépőruhákért rajongsz. Mik voltak a kedvenceid?

NT: Sok volt, és mindet magam terveztem. Az egyik hawkwindos jelmezemet a Marvel Dr. Strange képregénye ihlette, abból akartam Eternity, az Örökkévalóság lenni. Volt, hogy Nik Turner helyett Nik Eternitynek hívattam magam. A ruhámra csillagokat, bolygókat és holdakat festettem, a fejemre pedig békát húztam, rajta Hórusz szemeivel. Aki olvasta a Don Juan tanításai: a tudás megszerzésének jaki módját, az tudja, hogy a béka szent kép Dél-Amerikában. A könyvben Castaneda leírja a találkozását egy sámánnal: a tőle kapott drogok hatására meglátta az őseit, és az egyik kép, ami felötlött előtte, egy béka volt. A koncerten érsekként léptem színpadra, majd átváltoztam békává, miközben a telt idomú, szoborszépségű táncosnőnk, Miss Stacia lejtett körbe, aki csak testfestéket és egy tütüt viselt. Nem öncélú volt ez a különc öltözködés: a jelmezekkel arra akartuk rávezetni az embereket, hogy kérdőjelezzék meg a valóságot, és elgondolkozzanak, miért is csináljuk ezt.

MN: Említetted, hogy egészséges életet élsz. Milyen így, drogok nélkül játszani a pszichedelikus űrrockot?

NT: Én sosem voltam rákattanva a drogokra. Néha füveztem, és az LSD-t is kipróbáltam a 70-es években, de hamar lejöttem róla. Már 30 éve nem iszom alkoholt, és nem is drogozom, mert rájöttem, hogy nincs rá szükségem. Van, akinek kell a pia, hogy leküzdje a koncert előtti lámpalázat, de nekem sosem voltak ilyen problémáim. Próbálok ennyi idősen is kreatív maradni.

MN: Ez sikerült: a Space Gypsy (2013) és a Space Fusion Odyssey (2015) is a legjobb lemezeid között van.

NT: A kiadóm, a Cleopatra Records javasolta, hogy fúziós dzsesszlemezt csináljak a space rockos Space Gypsy után. Billy Cobham és Robby Krieger játszott a Space Fusion Odysseyn, meg Steve Hillage a Gongból, John Weinzierl az Amon Düül II-ből, és még sokan mások, akikre már nem emlékszem. Az alapokat Billy Cobham, illetve Chris Poland (ex-Megadeth) együttesei játszották fel. Polandról kevesen tudják, hogy van egy Ohm nevű dzsesszbandája, és a stílusa John McLaughlinéra hasonlít. A kritikusok és én is szerettem a Space Fusion Odysseyt, különösen a Sun Rá-s áthallásait. Jelenleg Ginger Bakerrel (ex-Cream) dolgozom egy számon, Helios Creeddel pedig egy albumot írok, amely az emberiség eredetéről fog szólni. Egészen pontosan Annunakiról, aki a Nibururól, a Naprendszer 12. bolygójáról jött.

MN: Korábban az egyiptomi mitológia is megihletett. Legendás sztori, hogy a Xitintodayt (1978) részben a gízai piramisokban vetted fel.

NT: Amikor 1976-ban kiléptem a Hawkwindból, Egyiptomba mentem nyaralni. És ha már ott voltam, felvettem egy kis fuvolazenét a gízai piramisokban. Az album az egyiptomi halottaskönyvön alapult, amit én sci-fi kézikönyvként, a piramisokat pedig a galaxisközi utazás eszközeként használtam. A fuvolámmal megszemélyesítettem az egyiptomi isteneket: Hóruszt, Oziriszt, Thotot, Anubiszt, Széthet, Íziszt és Nebthetet, az utazónak, ennek a Vénuszról származó lénynek pedig ismernie kellett az ókori szövegeket, hieroglifákat és jelszavakat, hogy átjusson rajtuk. Barney Bubbles készített a lemezhez grafikákat, aki a Hawkwind borítóit, posztereit és a Space Ritual turné látványvilágát tervezte, és az egyiptomi színpadi műsort is ő koreografálta. Először a londoni Roundhouse két-három ezer fős auditóriumában állítottuk színpadra, ahol egynapos ingyenkoncertet adtunk. Rajtunk kívül fellépett a Steve Took’s Horns, Michael Moorcock bandája, a Deep Fix és a Tanz Der Youth is, a The Damned-es Brian James zenekara. Kheopszé alapján építettünk egy piramist a színpadra, a zenészek pedig tetőtől talpig fehér harisnyában játszottak, hogy rájuk lehessen vetíteni a fényshow-t. Meg is turnéztattuk az albumot, és az összes ingyenes fesztiválon felléptünk Angliában. Ha valaki felébredt éjszaka, engem látott a piramisom tetején – spirituális élmény lehetett.

MN: Nemcsak az ókori mitológiák, hanem a dzsessz is inspirálta a játékodat. Mi volt az első szerelem?

NT: Charlie Parker, Coltrane és a Flamingo Earl Bostictól. Imádtam a Flamingo hangzását, és szerettem volna úgy játszani, mint ők. Csak akkor jöttem rá, milyen nehéz is ez, amikor magam is elkezdtem szaxofonozni. 1968-ban találkoztam pár emberrel Berlinben, akik megtanítottak rá, hogy nem kell technikásnak lenni ahhoz, hogy kifejezzem magam. Úgy gondoltam hát, hogy free jazzt fogok játszani egy rockzenekarban – ez lett a Hawkwind. Ma már azt mondják, én vittem be a free jazzt a rockzenébe, ami nagyon hízelgő. 1971-ben Anglia legjobb szaxofonosának választottak, talán azért is, mert az emberek azelőtt nem hallottak szaxofont rockzenekarban. Azóta persze sokat fejlődött a játékom.

MN: A Space Fusion Odysseyn Robby Krieger gitározása jól passzol a szaxofonjátékodhoz. A hatvanas évek óta ismeritek egymást?

NT: Nem. Láttam párszor a Doorst, például az Isle of Wight Festivalon ’70-ben, és ’71-ben Londonban is. Egy évre rá, amikor már Jim Morrison nélkül turnéztak, nem tudtak elég jegyet eladni a koncertekre, ezért a Hawkwindot hívták meg előzenekarnak. 1972-ben volt egy slágerlistás számunk, a Silver Machine (ez volt az első dal, amit Lemmy énekelt a Hawkwindban – S. T.), és meg is töltöttük az összes klubot a Doorsnak. Akkor találkoztam Robbyval is. Nagyszerű gitáros, és sok dzsesszt játszik. Jó lenne egyszer fellépni vele. Elmesélném neki, hogy a Strange Days volt az első pszichedelikus album, amit megvettem.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”