Opera

A jelen fogságában

Puccini: Bohémélet 2.0

Zene

„A Bohémélet majdnem az egész világon a rendezők elhanyagolt és mellőzött mostohagyermeke. A második felvonásban ugyan mindenütt csinálnak egy kis szegényes zűrzavart, de a többi csak úgy magától adódik.”

A Színházi Élet recenzense írta le e sorokat 1937-ben, hogy azután annál lelkesebb szavakkal méltassa az operaház új Bohémélet-bemutatójának rendezőjét, Nádasdy Kálmánt. Azóta eltelt majdnem nyolcvan év, s miközben Nádasdy és Oláh Gusztáv eredetileg érzékien szép, a költői realizmus szellemében kidolgozott közös produkciója belekövesedett a repertoárba, a nagyvilágban is csak nekiveselkedtek végre a rendezők a Bohéméletnek. Franco Zeffirelli előbb a Scalában, majd szerte a világon maga is elkészítette a lélektanilag és a színpadi játék terén egyaránt aprólékosan kimunkált, s közben ráadásul szemet gyönyörködtető Bohémélet mintapéldányait, hogy aztán legyen mit visszabontaniuk az új rendezői generációknak, akik persze hol merészen okos, hol szimplán bornírt variánsokkal álltak elő a legutóbbi két-három évtizedben. A mai sürgés és a hajdani rendezői tunyaság mögött valójában ugyanaz a fölismerés munkál: a Bohémélet tényleg magától adódik. Épp csak az operát örökkön diadalra vivő szemérmetlen érzelmességhez fűződő nyilvános viszonyunk változott meg az évek és évtizedek során. Nem kétséges, Mimi könnyes-bús halála ránk is ugyanúgy hat, csupán mi már restelljük ezt, s elvárjuk, hogy valami karcosabb külsőség vagy naprakész látszat kitakarja az elérzékenyülésünket.

Damiano Michieletto Salzburgból ismerős rendezése is ezen a nyomvonalon halad: hol rokonszenves, hol kínosan jópofáskodó irályával, s persze a cselekmény kötelező áthelyezésével a jelen világába. A mélyen közhelyes elgondolást két eredeti látványötlet enyhíti – és részben menti: az első és a negyedik felvonást uraló hatalmas ablakkeret, valamint a középső felvonások Párizs-térképe. Paolo Fantin díszletei igazán hatásosak, s éppúgy csak nagyjából felelnek meg a nevezetes salzburgi produkcióban látottaknak, akár a rendezés. Az ablakkeret érdesebb felületű, a játékárus Parpignol nem szeli át szuperhősként a színpad légterét, s a harmadik felvonásban nem látunk üzemelő büféskocsit – de ez valójában nem sokat számít. A lényegnek ugyanis a párizsi bohémek maisága tekinthető, s ez a fő mozzanat hiánytalanul megvalósul Pesten is. Sok ez irányú jelmeztervezői melléfogás emlékét őrizve végre rábólinthatunk a Carla Teti által öltöztetett figurákra: ilyenek tényleg léteznek a kortárs valóságban, még ha éppenséggel nem is nagyon költöznének közös bohémtanyára a különböző szubkultúrák szignáljait magukon viselő egyedek.

A jelenkori és egyszersmind valóban fiatal csapat öröm a szemnek, a színpadi létezésük is hitelesen mai, ám tagadhatatlanul van némi veszteségérzetünk amiatt, hogy a hangok is a mát képviselik. Sáfár Orsolya például hiába szívdöglesztő csaj, ha szopránja nem tölti ki igazán Mimi szólamát, s ha a hangja sokszor a zenekar mögött reked. A Kovács János által jól serkentett zenekar és az énekesek hallhatóságának kétharmad-egyharmados aránya egyebekben is jellemzi az előadást, s korántsem csupán Sáfár esetében tűnik zavarónak. Az itt tán bloggerként működő Rodolfo, azaz Boncsér Gergely is megküzd a füleinkért, s ha igazi veretes formátumot nem is hallat, azért egészséges tenorja összességében kellemes benyomást ébreszt. Haja Zsolt (Marcello) és Szakács Ildikó (Musetta) párosából is a férfi nyújt kiegyensúlyozottabb teljesítményt: szólamát érzékenyen formálja, görcsmentesen dől belőle a hang, épp csak a hangszín kivilágosodása idézi olykor Haja pár évvel ezelőtti tenorkitérőjét. (A negyedik felvonás slágerszámában, Rodolfo és Marcello kettősében például előfordult, hogy két tenorhangot véltünk hallani.)

A bohémek második vonalában sürgő Nagy Zoltánt (Schaunard) talán még sose találtuk ilyen oldott és a szerepét-szólamát uraló énekes színésznek. Egyedien kimunkált fazonját autentikusan mutatja fel, lazasága szerepformáló tényezőnek mutatkozik, s a hang is a helyén van: meglehet, jelenleg Schaunard léptéke az optimális a fiatal bariton számára. Kiss András (Colline) éppily helyénvaló résztvevője a játéknak, ám neki némiképp sportszerűtlen összehasonlításokkal kell(ene) megküzdenie, hiszen a Kabátária éppúgy régi nagyok hangján él a közönség emlékezetében, akárcsak Rodolfo áriájának magas C-je. Kiss a bemutató estéjén korrekten hozta a Kabátáriát, melyet a hagyomány már rég a három és fél felvonáson át háttérbe szorított basszista megdicsőülésének pillanatául jelölt ki. S ha már ennyit dicsértük a figurák hiteles küllemét, hát morogjunk egy sort afelett, hogy akárcsak a régi operaházi Bohéméletben, úgy itt is Geiger Lajosra osztatott Alcindor szerepe: a társulat tán legdaliásabb baritonjára Musette kiskutyusának, szerelmes trotlijának a szerepe.

Ha igaz, a Bohémélet 2.0 nem szorítja ki a muzeális változatot: az utóbbi karácsony táján fut majd a jövőben is, míg a friss verziót középiskolások fogják megtekinteni az Operakaland színházlátogatásainak keretében. Mimi halálán alighanem ők is meghatódnak majd, bár hogy mibe is pusztul bele a jó lábú csaj, azt legfeljebb találgatni fogják. Talán nem voltak elég népszerűek a fotói az Instagramon.

Erkel Színház, február 19.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”