Koncert

Egy nemes asszony

Anne Sofie von Otter újra Budapesten

  • Csengery Kristóf
  • 2016. április 3.

Zene

A svéd mezzoszoprán nem kényeztet el minket sűrű látogatásaival – pedig milyen jó egy levegőt szívni ezzel a nagyszerű énekesnővel!

Legutóbb a 2008-as Tavaszi Fesztivál idején lépett fel Budapesten, akkor ugyanúgy a Les Musiciens du Louvre Marc Minkowski által alapított régizene-együttesével, akikkel ezúttal is érkezett, csak éppen most nem Minkowski, hanem a műsoron szereplő hegedűversenyekben hallott kiváló koncertmester, Thibault Noally vezette az együttest. (Sebaj, mondta a koncert utáni pódiumbeszélgetésben a közvetlen modorú Von Otter: igaz, hogy most nem jött velünk Minkowski, de így legalább nem olyan költséges a koncert…) Anne Sofie von Otter (1955) mesterségének címere a sokoldalúság és a felfedező kedvű, innovatív szellem. Ő nem olyan énekes, aki „szakosodik”. Énekel ő mindent Carmentől Kocsma Jennyig (Brecht–Weill: Koldusopera), Berlioztól Mahlerig, dzsessz-sztenderdektől ABBA-slágerig. Az egy héttel korábban szintén Budapesten járt nagyszerű baritonnal, Christian Gerhaherrel közösen a terezíni koncentrációs táborban meggyilkolt zeneszerzők dalaiból is fontos lemezt készített.

Most barokk szerzőktől válogatott, a középpontba két kortárs és jó barát, Georg
Friedrich Händel (1685–1759) és Georg Philipp Telemann (1681–1767) zenéjét állítva, megfűszerezve a műsort egy elbájolóan lágy és lírai (mindvégig pengetett vonósok által kísért) Vivaldi-áriával is az Il Giustino című, kevéssé ismert operából, bevezetőül pedig szintén ritkaságként szólaltatva meg Telemann Kanári-kantátáját, melyben a szólista a szeretett madár (macska okozta) halála fölött lamentál, félig ironikusan, félig komolyan. A műsor legnagyobb részét Händel-áriák alkották: ezekben vonultatta fel az emberi magatartások és zenei karakterek legszélesebb skáláját Dardano (Amadigi di Gaula) fájdalmas-tragikus hangütésétől Juno (Semele) elszánt dinamizmusáig, a Rinaldo címszereplőjének érzelmességétől Dejaneira (Hercules) koloratúráinak sajátos „szvingjéig”. Gazdag műsor sokféle műfajjal és megszólalásmóddal (a palettát tovább színesítették a zenekar zamatosan és lendülettel tolmácsolt Telemann-, Händel-, Vivaldi-concertói és concerto grossói), de a  barokk mindenütt jelen lévő szelleme által egységben tartva.

Otter neve előtt a „von” szócska arra utal, hogy az énekesnő, aki fiatalon Londonban Rózsa Vera növendéke volt (a pódiumbeszélgetésben fel is idézte, milyen remek mester és milyen kemény ember volt, hányszor megríkatta az órákon – igaz, mindig adott zsebkendőt is…), régi nemesi család sarja: édesapja, Göran von Otter diplomataként a nácik ellen próbált küzdeni Németországban, dédapja, Fredrik von Otter pedig 1900 és 1902 között Svédország miniszterelnöke volt. Nála azonban a nemesség nem öröklött társadalmi rang, hanem az emberi lény mindenben érvényesülő, szép tulajdonsága. Von Otter bármit tesz a hangjával, nemes ízléssel teszi, nemes az egyszerűsége, nemes a természetessége, nemes a szerénysége és nemes a könnyedsége. Csodálatos nő – most, idősödve talán még inkább az, mint korábban. Intonációja és vokális technikája a koloratúrákban változatlanul kifogástalan, de a hang már kissé elszürkült, megfakult. Másnak, akinek nem volt egyéb a tarsolyában, csak a hangja, ebben a helyzetben nem maradna semmije. Ő, ahogy a koncert után nevetve mondta, soha nem akarja abbahagyni az éneklést. Nem is kell: ha egyszer végképp elvész a voce, még mindig ott marad a helyén az elbűvölő személyiség. Mert higgyék el: senki sem a hangjával, mindenki a lényével énekel!

Zeneakadémia, február 24.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.