Koncert

Egy nemes asszony

Anne Sofie von Otter újra Budapesten

  • Csengery Kristóf
  • 2016. április 3.

Zene

A svéd mezzoszoprán nem kényeztet el minket sűrű látogatásaival – pedig milyen jó egy levegőt szívni ezzel a nagyszerű énekesnővel!

Legutóbb a 2008-as Tavaszi Fesztivál idején lépett fel Budapesten, akkor ugyanúgy a Les Musiciens du Louvre Marc Minkowski által alapított régizene-együttesével, akikkel ezúttal is érkezett, csak éppen most nem Minkowski, hanem a műsoron szereplő hegedűversenyekben hallott kiváló koncertmester, Thibault Noally vezette az együttest. (Sebaj, mondta a koncert utáni pódiumbeszélgetésben a közvetlen modorú Von Otter: igaz, hogy most nem jött velünk Minkowski, de így legalább nem olyan költséges a koncert…) Anne Sofie von Otter (1955) mesterségének címere a sokoldalúság és a felfedező kedvű, innovatív szellem. Ő nem olyan énekes, aki „szakosodik”. Énekel ő mindent Carmentől Kocsma Jennyig (Brecht–Weill: Koldusopera), Berlioztól Mahlerig, dzsessz-sztenderdektől ABBA-slágerig. Az egy héttel korábban szintén Budapesten járt nagyszerű baritonnal, Christian Gerhaherrel közösen a terezíni koncentrációs táborban meggyilkolt zeneszerzők dalaiból is fontos lemezt készített.

Most barokk szerzőktől válogatott, a középpontba két kortárs és jó barát, Georg
Friedrich Händel (1685–1759) és Georg Philipp Telemann (1681–1767) zenéjét állítva, megfűszerezve a műsort egy elbájolóan lágy és lírai (mindvégig pengetett vonósok által kísért) Vivaldi-áriával is az Il Giustino című, kevéssé ismert operából, bevezetőül pedig szintén ritkaságként szólaltatva meg Telemann Kanári-kantátáját, melyben a szólista a szeretett madár (macska okozta) halála fölött lamentál, félig ironikusan, félig komolyan. A műsor legnagyobb részét Händel-áriák alkották: ezekben vonultatta fel az emberi magatartások és zenei karakterek legszélesebb skáláját Dardano (Amadigi di Gaula) fájdalmas-tragikus hangütésétől Juno (Semele) elszánt dinamizmusáig, a Rinaldo címszereplőjének érzelmességétől Dejaneira (Hercules) koloratúráinak sajátos „szvingjéig”. Gazdag műsor sokféle műfajjal és megszólalásmóddal (a palettát tovább színesítették a zenekar zamatosan és lendülettel tolmácsolt Telemann-, Händel-, Vivaldi-concertói és concerto grossói), de a  barokk mindenütt jelen lévő szelleme által egységben tartva.

Otter neve előtt a „von” szócska arra utal, hogy az énekesnő, aki fiatalon Londonban Rózsa Vera növendéke volt (a pódiumbeszélgetésben fel is idézte, milyen remek mester és milyen kemény ember volt, hányszor megríkatta az órákon – igaz, mindig adott zsebkendőt is…), régi nemesi család sarja: édesapja, Göran von Otter diplomataként a nácik ellen próbált küzdeni Németországban, dédapja, Fredrik von Otter pedig 1900 és 1902 között Svédország miniszterelnöke volt. Nála azonban a nemesség nem öröklött társadalmi rang, hanem az emberi lény mindenben érvényesülő, szép tulajdonsága. Von Otter bármit tesz a hangjával, nemes ízléssel teszi, nemes az egyszerűsége, nemes a természetessége, nemes a szerénysége és nemes a könnyedsége. Csodálatos nő – most, idősödve talán még inkább az, mint korábban. Intonációja és vokális technikája a koloratúrákban változatlanul kifogástalan, de a hang már kissé elszürkült, megfakult. Másnak, akinek nem volt egyéb a tarsolyában, csak a hangja, ebben a helyzetben nem maradna semmije. Ő, ahogy a koncert után nevetve mondta, soha nem akarja abbahagyni az éneklést. Nem is kell: ha egyszer végképp elvész a voce, még mindig ott marad a helyén az elbűvölő személyiség. Mert higgyék el: senki sem a hangjával, mindenki a lényével énekel!

Zeneakadémia, február 24.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”