Lemez

Augustin Hadelich: Paganini-caprice-ok

  • - csk -
  • 2018. május 12.

Zene

Az itáliai hegedűvirtuóz, Niccolò Paganini (1782–1840) forradalmasította a hegedűjátékot, de jelentősége nem csak ebben rejlik: a 19. század egyik legjelentősebb hangszeres művészeként meghatározó befolyást gyakorolt a romantikus korszak gondolkodásmódjára. Korábban senki nem játszott hegedűn olyan boszorkányos bravúrral, mint ő: ki is alakult körülötte – nemcsak a zenei jelenség, hanem a személy körül is – egy olyan kultusz, amely misztifikálni igyekezett a valóságot. Ennek része gyanánt igazi vadromantikus mítoszként elterjedt, hogy „az ördög hegedűse”, olyan művész, aki, mint Faust, „eladta a lelkét” a sötét hatalmaknak. Ez persze nem volt igaz, de tetszetős legendaként beleillett a regényes összképbe arról a művészről, aki játékában és műveiben a példátlan technikai igényeket egyesítette a rendkívüli szenvedéllyel, többek közt olyan kortársait inspirálva ezzel, mint Liszt Ferenc.

Most a 34 éves Augustin Hade­lich Stradivariján hangzik fel a szólóhegedűre írt 24 caprice – a hegedűversenyek mellett Paganini egyik fő műve. A német-olasz virtuóz maga is egy különleges és drámai történet hőse: tizenöt évesen családjuk farmján, egy tűzvészben olyan súlyosan megégett, hogy nemcsak az vált kérdésessé, játszhat-e később, de az is, életben marad-e. Több mint egyévi lábadozás és mint­egy húsz műtét után folytathatta tanulmányait, amelyeket végül a New York-i Juilliard Schoolon fejezett be. Fölényes technikai biztonságú, szuggesztív és hallatlanul karaktergazdag előadásában a caprice-ok minden szépsége feltárul.

Warner Classics, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.