Lemez

Az egész fekete

Kendrick Lamar: To Pimp A Butterfly

  • Lang Ádám
  • 2015. április 27.

Zene

Az Államokban ismét egyre jobban kiéleződő etnikai ellentétek olyan helyzetbe hozták a fekete előadókat, amilyen a fehér művészek számára évtizedek óta nem adatott meg.

Kanye West Yeezusa és a D’Angelo-féle Black Messiah után most Kendrick Lamar készített profetikus, generációs igényű, a saját kulturális hagyományát biztosan a magáénak tudó lemezt – amely ráadásul ötvözi a Tommy- és a Wall-féle konceptalbumokat a két híres Nevermind fésületlen, lázadó attitűdjével.

Lamart 2011-ben a színpadon ütötte a nyugati part új királyává Snoop Dogg, Dr. Dre és Game. Első nagy kiadós lemeze, a Good Kid, M.A.A.D. City előtt pedig már – a teljes kritika mellett – a nagyközönség is leborult. A gengszterpózt az okos megfigyelő toposzával felváltó rapper lenyűgöző technikai fifikák kíséretében, visszautasíthatatlan bensőségességgel mesélte el a filmszerűen szerkesztett történetet a srácról, aki kitört a comptoni gettóból.

Az előző album személyessége után a To Pimp A Butterfly egy töredékességében is átfogó, a politikai korrektségen túlmutató, ironikus posztmodern vízió a feketék kilátástalan világáról és a kitörés önmeghasonlással egyenlő tébolyáról. A lemez néhány főtéma között ingázó sztorijában szimbolikusan ott van a feketék egész történelme Kunta Kintétől Mandelán és Obamán át a benzinkútnál kéregető hajléktalanig. Zenéjében, szövegeiben pedig hol ténylegesen, hol allúziókon keresztül felesel a példaképeivel.

Az előző lemez hangulatfestő, visszafogott kísérete helyett itt avantgárd dzsesszel szétcsapva kapjuk meg a fekete zenetörténet ki­adós szeletét. A legérdekesebb azonban az, ahogy a lemezt végigkísérő dzsessztrió zenéje összemosódik a millió helyről összeszedett hangmintákkal, illetve ahogy Kendrick Lamar az egész középpontjában, mintegy saját nyelvével bábozva játssza el egyszerre személyes és társadalmi identitásdrámáját. A lemez majd’ 80 perces hossza és körkörös szerkesztése némiképp a kiemelhető slágerek ellen dolgozik, de így is jó néhány emlékezetes momentum akad rajta: a u hotelszobai bekattanása, az i elszabaduló eufóriája, a For Free slam poetrybe csapó dzsessze, a King Kunta G-funkja, a Blacker The Berry tüzes dancehallja, a These Walls megkapó neosoulja – hogy ne soroljuk fel az összeset. A legerősebb pedig a Tupackel filozofáló Mortal Man a legvégén, ahol is egy interjúrészlettel való párbeszéd után Kendrick a lemez központi gondolatához kéri a nagy előd hitelesítését – de ő erre már nem válaszol. Hasonlóképp én sem tudom bizonyosan, hogy tényleg poptörténeti klasszikus-e ez a lemez – az viszont biztos, hogy jelenleg annak érzem.

Universal, 2015

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.