Koncert

Hull a hó, fúj a szél

Zola Jesus az A38-on

  • - minek -
  • 2015. április 27.

Zene

Alighanem még rajongóit is meglepte a Zola Jesusként fellépő Nika Roza Danilova, amikor tavaly ősszel egy a korábbiaknál jóval erősebben pophatású (a dark/goth hangulatot csak nyomokban őrző) albumot adott ki: talán komolyan kellett volna venni, hogy ihletforrásai között rendre felsorolja a közelmúlt és a jelen soul–R&B díváit. Ráadásul érzi annyira fontosnak a Taiga szerkezetét, hogy fellépésein a számsorrendhez is ragaszkodjon – így volt ez mostani (összességében második) budapesti koncertjén is.

ZJ esetében jórészt az a kérdés, hogy mit kezd az őt szinte szétvető színpadi energiákkal – és hogyan fordítja ezeket a produkció hasznára. Nos, a látottak alapján leginkább a keretes szerkezetet részesíti előnyben – ebbe belefér a koncert elején (pláne a Dangerous Daysben) a punkulás, a hajdobálással kísért headbang, a földön üvöltés – hogy e felfokozott gesztusok visszatérjenek (hogy előreszaladjunk) a második ráadásszámban, a Vesselben is. Ám mindez nem jelenti azt, hogy a kettő között bárki unatkozna: erről gondoskodik az énekesnő és háromtagú kísérőzenekara precíz, ihletett (igaz, apróbb hibáktól nem mentes) együttműködése. A művésznő mindenesetre remek dobost hozott magával, aki megszállottan diktálja a ritmust, bár a néha harsonázó szintis is szellemes (és költségtakarékos) megoldás. Üdítő élmény, hogy mennyire át tudja szellemíteni az új album dalait az a drámai és virtuóz előadásmód, amely olyannyira az énekesnő sajátja. Aki eddig kétkedett volna, annak is be kell látnia, hogy például a Dust, a Lawless vagy a Long Way Down mennyire erős szám, és hogy igenis megvan a belső kapcsolódásuk a Zola Jesus-daloskönyv régebbi darabjaihoz. A tavalyelőtti Versions album ismeretében tán nem is oly meglepő, hogy az utóbbiak közül leporolt dalokat mennyire átalakítva, sokszor dallamában is transzponáltan adja elő. Az In Your Nature-t szinte alig ismerni fel, a talán legszebb, legdrámaibb ZJ-dalt, a Sea Talkot viszont mikrofon nélkül kezdi énekelni, majd az amúgy is hatásos előadást egy hosszan kitartott hanggal zárja le – persze nagy ováció mellett.

A szőke haját gesztenyebarnára cserélő, filigrán és rokonszenves előadó minden mozdulata vonzza a tekintetet; rövid közbevetései egyikéből pedig megtudhatjuk, mennyire nagy rajongója a friss dalait is ihlető Sátántangónak (mind a regénynek, mind a filmváltozatnak) – de ez csak a bevezetés, hiszen hamarosan a közönség közé pattan, s a hallgatóság között bolyongva énekel tovább. Aztán a Conatus két emblematikus dalával (a Skinnel és a már említett Vessellel) még visszajön, és a minden szempontból eksztatikus zárás után aligha valószínű, hogy bárkit is rossz szájízzel engedjen haza.

A38 hajó, március 18.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.