Opera

Tűzre, vízre vigyázzatok!

Wagner: A Rajna kincse

Zene

Várjuk ki a végét! – szól a népi bölcsesség, amelyet sokan és sok esetben megfogadhatnának, ám azért itt is akadnak nyilvánvaló kivételek.

Hogy ne menjünk messzire, Wagner tetralógiájának teljes és megújult visszatérését az operaházi repertoárra például nem lehet bevárnia a kritikusnak: itt és most kell véleményt mondania A Nibelung gyűrűje előestéjéről, még akkor is, ha úgy lehet, a további három előadás majdani megszületése és így a négy produkció egymás mellé kerülése árnyalhatja vagy épp átértelmezheti mindazt, amit A Rajna kincse friss bemutatójáról pillanatnyilag gondol. Mert ha minden igaz, úgy az elkövetkező három évad során M. Tóth Géza rendezésében és Halász Péter karmesteri irányítása alatt kiteljesedik majd az operaházi Ring, mely vállalkozás méltán ruházható fel mind a természetes és magától értetődő, mind pedig a rendkívüli és merész jelzőkkel. Hiszen a 14 órányi összművészeti remekmű az összes résztvevővel szemben (így a közönséggel szemben is) nagy elvárásokat támaszt, kultikus rangja megfélemlítő, irodalma és diszkográfiája könyvtárnyi, s mindehhez képest csak szerény ráadás, hogy Pesten még a müpabeli Wagner-napok sorozata is direkt összehasonlítási lehetőséget kínál a Wagner-hívők számára.

Mindezek ismeretében rokonszenvvel, ám egyszersmind érezhetően vegyes érzelmekkel fogadta a premierközönség M. Tóth Géza rendezését és általában A Rajna kincse vizuális kiállítását. A sokszor, sok helyütt az intellektuális megúszás és a fantáziahiány védjegyének beillő vetítések ezúttal az előadást domináló erősségek voltak: az emberi létezésünket különböző szinteken, ám egyként döntően meghatározó keretek, minták és jegyek zsúfolt áradása nem egyszerűen a kiváló animá­ciós rendező rutinját bizonyították, de valóban komoly gondolati tartalmat közvetítettek a fogékony néző felé. A díszletek és a jelmezek (Tihanyi Ildikó, illetve Bárdosi Ibolya munkái) azonban mintha külön léteztek volna az előadás e képzeletgazdag rétegétől. Részben csiricsáré, részben retró sci-fi, részben pusztán csak olcsó elemekből állt össze – filmes utalások ide vagy oda – a díszlet és a jelmez egyaránt, egy-egy ponton (mint Donner kalapácsa vagy a két óriás, Fafner és Fasolt megjelenítése) bizony a röhejszintet is megközelítve.

Az előadás két vizuális rétegének elkülönbözése annál is érzékenyebbnek tűnt, mivel M. Tóth Géza rendezői invenciója is megtorpanni látszott annál a határvonalnál, melyen túl a színészvezetés oly változatos birodalma sejthető. Minthogy operarendezői debütálásról van szó, a jövőben e téren okvetlenül előrelépés várható, ám egyelőre még inkább csak az láttamozható, hogy a szereplők döntő többsége nemigen tudott színészként mit kezdeni magával, s ez olykor a meghitten ismerős, keze-feje-lába típusú operaszínpadi taglejtések alkalmazásához vezetett. Akadt azonban egy nagy és üdítő kivétel: a Loge szerepében fellépő magyar származású osztrák művész, Adrian Eröd. A legtöbbször tenoristák által megformált furfangos tűzisten – bariton létére Bécsben és másutt is tetszéssel fogadott – megszemélyesítője ugyanis nem csupán intelligens és teherbíró, s a konverzációs modort profin kijátszó énekes, de pompás színész is: eleven arcjátéka és higanyfürge mozgáskultúrája itt-ott még a kollégáira is galvanizáló hatással volt, mondhatnánk, a szerep és a cselekmény szellemében. Igaz, nyilvánvalóan Loge talányos figurája mozgatta meg leg­inkább a rendező és a kreatív csapat fantáziáját is (neki még az öltöztetése és lángszerű parókája is helyénvaló volt), ám Eröd érezhetően kész figurával érkezett Budapestre. Mozgáskultúráját, fizikumának prózai színészeket és balett-táncosokat megszégyenítően hatásos uralását bizonyította látszólag paradox módon még az is, ahogy Eröd mozgás nélkül is rendre magára vonta a figyelmet. Erda rövid és amúgy látványosan kivitelezett földistennői jelenetében például Eröd mindvégig a nézőtérnek háttal, arcát félprofilba fordítva állt a magasban, ám tartásába így is jóval több kifejezés sűrűsödött össze, mint a nyitójelenet rajnai sellőinek húsz percen át ismételt, az úszást sután stilizáló karmozdulataiba vagy épp Keszei Bori (Freia) teljes jelenlétébe. Az osztrák-magyar vendégművészé mellett még két alakítás vált színpadi értelemben is észbe vehetővé: Marcus Jupither energikusan gusztustalan, a testiségről lemondva is roppant testinek ható nibelungja (Alberich), valamint Mime, a nyomorú öcs, Megyesi Zoltán előképeket idéző, ám mégis személyes körvonalú, kulturált megformálásában.

A szereplőgárda nagyobbik részét jó szívvel inkább csak a vokális teljesítmény felől értékelnénk. Kálmándi Mihály például becsülettel helytállt Wotan szólamában, épp csak az sajnálható, hogy a mitikus formátum megteremtéséhez nem elegendő a szépen uralt (ám túlterheltnek sejtett) bariton hang. Kisebb szerepben, s részben tán ezért is hiányérzetet nem (vagy alig) ébresztve teljesítette feladatát a két óriás megformálója, Cser Krisztián és Gábor Géza, a kiabálós szereplései után most rokonszenvesen kontrollált énekszavú Nyári Zoltán (Froh), s épp így Németh Judit maradékból is okosan gazdálkodó Frickája vagy Gál Erika erőteljesnek észlelhető Erdája.

Ha a mindenkori rendezők számára nagy lehetőség, úgy a mindenkori főzeneigazgatók számára inkább a kötelező bizonyítás terepe a Ring. Nos, Halász Péter ezúttal is bebizonyította, hogy képes alapos és elmélyült munkára ösztökélni az operaház zenekarát, amely így a bemutató estéjének erős és magabiztos résztvevőjévé vált. Az előadás legsikerültebb, a műhöz leginkább felérő szakaszait a képváltások zenéi jelentették: ambiciózus és jól formált zenekari megszólalásokkal és egyszersmind a rendezői koncepciót legjobban megvalósító vetítésekkel. Halász Péternek sikerült megteremtenie egy érvényes Wagner-előadás légkörét, s ehhez képest másodlagos volt, hogy a kurta feladatú kórus (mindössze két vérfagyasztó ordításból állna szólamuk) csupán ötvenszázalékos teljesítményt nyújtott. S ehhez képest mellé­kesnek tűnt az is, hogy A Rajna kincse utolsó percei a bevásárlókocsis szupermarketek világához érkeztek el. Közhelyes fricska a fogyasztói társadalomnak? Várjuk ki a végét!

Magyar Állami Operaház, március 21.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.