A Védtelen ártatlanság nagyot lép egy stilisztikai eszközként is használt áttételesség felé, már ami a történelem és a hálószoba világának az egymás mellé helyezését illeti. A sztori valójában önnön elmondásának a története (egy háború alatti filmforgatásé, ahol a hálószoba már csak helyszíne a majdnem-tragédiának, ám végül beront az ablakon a majdnem-végkifejlet). Meg a felidézett és a mostani filmben is fokozatosan főszereplővé avanzsáló artistáé. Meg az akarat parttalanságáé (értelmetlenségéé?) és így tovább - bele is émelyednénk, ha nem lenne mindez elviccelve, kifigurázva, eltartva önmagától. De Makavejev, bár kíméletlen, nem gonosz, úgyhogy a távolításból is kisejlik saját viszonylagossága. Mindezen bonyolítások és áttételek mögött persze biztonság van. Annak a biztonsága, aki csak azt tudja mondani, hogy a fene se tudja, akinek az életbeli zavaros dolgok ügyében tetszelegni vagy hazudozni végképp semmi kedve. Így az utolsó aduját, a játékosságét is kiteheti - az élet abszurditásainak felvonultatása mellé saját kezű képtelenségeit. Tördelheti, dekomponálhatja a történetet idő előtti posztmodernként, az élet leküzdhetetlen zagyvaságával harcba bocsátkozni úgysem lehet. Dehogy akar az élet élni, burjánzani szeret az, kuszálódni, mi pedig, semmit sem tanuló, mindent felejtő ösztönlények, boldogan szekundálunk neki.
Figyelmébe ajánljuk
Klasszissal jobban
- - minek -
Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.
Közös térben, külön utakon
A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.
Válás brit és merikai módra
Volt egy pillanat a 80-as években, amikor a Kathleen Turner és Michael Douglas közötti izzó szexuális feszültség önálló (és jól jövedelmező) életre kelt, és csaknem saját minifilmfolyamot teremtett.
Talán nem is ember
A berber gazdálkodó két fia Szíriába szökik, hogy az Iszlám Állam nevű terrorszervezethez csatlakozzon.
Anyu vigyázó tekintete
Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigorúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.
Éden délen
- - turcsányi -
Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.
Hol nem volt
Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.