A Védtelen ártatlanság nagyot lép egy stilisztikai eszközként is használt áttételesség felé, már ami a történelem és a hálószoba világának az egymás mellé helyezését illeti. A sztori valójában önnön elmondásának a története (egy háború alatti filmforgatásé, ahol a hálószoba már csak helyszíne a majdnem-tragédiának, ám végül beront az ablakon a majdnem-végkifejlet). Meg a felidézett és a mostani filmben is fokozatosan főszereplővé avanzsáló artistáé. Meg az akarat parttalanságáé (értelmetlenségéé?) és így tovább - bele is émelyednénk, ha nem lenne mindez elviccelve, kifigurázva, eltartva önmagától. De Makavejev, bár kíméletlen, nem gonosz, úgyhogy a távolításból is kisejlik saját viszonylagossága. Mindezen bonyolítások és áttételek mögött persze biztonság van. Annak a biztonsága, aki csak azt tudja mondani, hogy a fene se tudja, akinek az életbeli zavaros dolgok ügyében tetszelegni vagy hazudozni végképp semmi kedve. Így az utolsó aduját, a játékosságét is kiteheti - az élet abszurditásainak felvonultatása mellé saját kezű képtelenségeit. Tördelheti, dekomponálhatja a történetet idő előtti posztmodernként, az élet leküzdhetetlen zagyvaságával harcba bocsátkozni úgysem lehet. Dehogy akar az élet élni, burjánzani szeret az, kuszálódni, mi pedig, semmit sem tanuló, mindent felejtő ösztönlények, boldogan szekundálunk neki.
Figyelmébe ajánljuk
Megjött Barba papa
A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák.
Hiába a fekete-fehér: Santhó Imre fotóin egy sokszínű és pezsgő korszak elevenedik meg
Gyógyító morajlás
Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak.
Elmondható
- Pálos György
A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.
Gyulladáspont
Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.
Lena Dunham új sorozata képtelen kitörni a klisékből
Snoblesse oblige: hova menjünk, mit csináljunk?
- Narancs