nyolc kis kritika

  • Narancs
  • 2005. szeptember 22.

Zene

nyolc kis kritika
Eric Clapton: Back Home Eric Clapton, a rocktörténet egyik "csúcslegendája" jó pár hegyet-völgyet megjárt negyvenöt éves pályafutása során. A hatvanas évekre még jól emlékszünk, ha emlékszünk egyáltalán: gitározott a Yardbirdsben, a Bluesbreakersben, a (minap nosztalgiakoncertre "vetemedõ") Creamben és a Blind Faithben - ez ugye "maga a történelem"É Hanem ami a szólóalbumait illeti, már kevésbé kiegyensúlyozott a felhozatal: klasszikusnak talán csak a 461 Ocean Boulevard (1974), a Slowhand (1977), az August (1986) és a Journeyman (1989) mondható. A többinek legfeljebb egy-egy száma zöldell, de hagyjuk a múltat - különben is ízlés vagy színvakság dolga, ugye.

Ám ha ugrunk is, a 2000-es Riding With The King és a tavalyi Me and Mr. Jonhson mentén egy cseppet idõznünk kell, már csak hogy leszögezhessük: Claptonnak esze ágában sincs megfeledkezni bluesmániája hõseirõl. Az elõbbin B. B. Kinggel, a másikon Robert Johnson-számokat játszott, így aztán most egy olyan cím láttán, mint a Back Home, könnyen valami fõhajtás vagy gyökérrágás ugorhatna be.

De nem.

Ez a Back Home egyszerûen annyit tesz, amennyit: menni haza. Otthon lenni és elmerülni benne nyakig, onnan bámulni, úgy bámulni az asszonyt és a kölyköket. A borítóba családi fotókat tûztek, ez egy mosolyalbum, kérem. (Hogy Clapton hányszor nõsült újra, míg öszszejött így, nem igazán tudom.)

Közben persze az összes hangot átjárja a múlt szele is. Ez nem "forradalmi muzsika", nincs ennek semmi rendkívüli szándéka, ebben a tizenkét számban Clapton "mindössze" azt játssza, amiben a legjobb - a soultól a reggae-n át a rhythm 'n' bluesig. Egyik dal sem rendkívüli, de nincs köztük, ami ne lenne jó: könnyedén, elegánsan, klímával. Tuti társaság, megannyi ismerõs: itt van Steve Gadd, Billy Preston, még (a Blind Faith-es) Steve Winwood is. Jó lemez. És ne tessenek félni: semmi szirup.

m. l. t.

Warner Music, 2005

****

A TAVASZID' ÉDESSÉGE E tekintélyes terjedelmû és igencsak szép kiállítású könyvnek köszönhetõen végre a nagyközönség is pontosabb képet alkothat a középkori népnyelvû költészetrõl, illetve annak egy regiszterérõl: a szerelmi líráról. Az errõl való ismereteink homályosságán segítettek ugyan az utóbbi tíz-tizenöt évben megjelent karcsú antológiák és tanulmánykötetek, de a valóban reprezentatív gyûjtemény megjelenésére mos-tanáig kellett várni. "Lágy szellõ lengedez, madarak édes éneket énekelnek, a költõk szerelmesek, a hölgyeik pedig (majdnem) elérhetetlenek. Íme, a hagyományos szerelmi költészet megszokott sztereotípiái" - kezdi elõszavát a kötet összeállítója, Bánki Éva, jelezve: az antológia nemcsak megmutatja, hogy e közhelykincs mellett nagyon gazdag és termékeny szerelmi terminológia létezett a középkori lírában, hanem az egyes nyelvi közösségek versanyagát olvasva ennek változásait, fejlõdését is nyomon követhetjük. Az öt nagy egységet szerkesztõik tudományos igényû, mégsem papírízû bevezetõ tanulmányokkal látták el, a versek mellé a kor kulturális-politikai kontextusának megismerési lehetõségét adva. Így képet kapunk a provanszál trubadúrok és a francia trouvére-ek történeti meghatározottságáról (Szabics Imre), a korabeli itáliai költészet két legfontosabb központjáról (Sallay Géza), az Ibériai-félsziget nyelvi és kulturális sokszínû-ségérõl (Ladányi-Turóczy Csilla), a Minnesang fejlõdési szakaszairól (Lõkös Péter), valamint a középkori angol líra forrásairól és jellemzõ vonásairól (Malaczkov Szilvia). A nagyrészt fiatal fordítók által magyarított válogatás szinte csak a kifinomult, a fenséges szerelem lírai dokumentumait tartalmazza, ám két vers már arra az elõkészületben lévõ antológiára mutat, melyben e korszak alantas "szerelmi" lírája mutatkozik majd meg: a testi kapcsolatot trágár hagnemben tárgyazó versek gyûjteményére.

- kkabail -

Kairosz Kiadó, 2004, 599 oldal, 5400 Ft

*****

Pierre-Laurent Aimard új lemezén nem tagadja meg jó szokását: a francia impresszionizmus alapmûveit elõszeretettel elegyíti a kortársak zongoramuzsikájával. Budapesti koncertjén Debussyhez Ligetit párosította, ezúttal Ravel Gaspard de la nuit címû sorozatát bagzatja Elliott Carter (1908-) három mûvével (mindezt jól indokolja a bónusz CD-n, melyen franciául, angolul és németül elemzi a dara-bokat). Aimard anyanyelvi szinten tudja az avantgárd mûvészet ábécéjét, és Ravel ciklusát is innen nézi. Az Ondine, noha egy vízitündérrõl szól, kicsit száraz ebben az elõadásban, a látomás rajza most kontúrosabb, mint megszoktuk. És aztán elõkerülnek az összefüggések, a Le Gibet valóban remekül illik Carter 1999-ben komponált Two Diversions címû kétrészes mûvének elsõ, korálos hangjához, a félelmetes Scarbo pedig a második kis darab sátáni pörgéséhez. A Scarbo persze a mi Bartókunk Allegro barbarójának egyik elõfutára, Aimard természetesen ezt is megmutatja. Ravel mûvét sokszor, sokféle módon ismerjük már, Aimard mégis sok újat ad ezeken a romantikamentes felvételeken.

Hanem Carter valódi felfedezés. A Night Fantasies talán egy kicsit túl hosszú (22 perc), ennyi ideig nehéz kitartani a látomások mellett. De a zeneszerzõ pályatárs, Goffredo Petrassi születésnapjára írt 90+ címû darab, mely az életkor mellett a pulzus lüktetésére is utal címével, valóban megkapóan szép, és a Two Diversionst hallgatva nem érezzük túlzottnak Carter reményét: a szó jó értelmében szórakoztatóan hatnak.

- csont -

Warner, 2005, 2 CD

*****

Négy tesó Mindenkinek van egy trükkje, az egyébként nem túl találékony John Singleton például nagyon tud autókat filmezni. Ki sem hûltek még a fõcím elõttre esõ holttestek, de a volán mögött máris hõst avatunk: Mark Wahlberg, kedvenc mélynövésû igazságosztónk olyan méltósággal autózik be a nehéz életû mozihéroszoknak fenntartott Detroitba, hogy rögvest tudjuk: a lelke mélyén jóérzésû, családcentrikus gazemberrel van dolgunk. Filmünk - mûfaját tekintve bosszúállós családi megmozdulás - legjobb pillanatai azok, amikor az anyjuk gyilkosai után nyomozó örökbe fogadott óriás csemeték különbözõ sebességi fokozatokban közlekednek. Singletonnál még egy parkolás is kész örömünnep, kár, hogy a pénzünkért nem bámulhatjuk zavartalanul a betonpadkákhoz Marvin Gaye-re odagördülõ verdákat. Mivel ez egy családi vacsorákkal, gengszterekkel és korrupt rendõrökkel tarkított bosszútörténet, kénytelenek vagyunk némi idõt a volántól távol, valósnak látszó szereplõk között eltölteni, akikrõl azonban hamar kiderül, hogy nem sokkal élethûbbek, mint a hidegre tett szentasszony csillogó mûfogsora. Ehhez képest kifejezetten üdítõnek hat maga a táj, még ha a fagyos Detroitot némi romantikus lepusztultságfílingért mutogatni már Tarantinótól és Soderberghtõl sem számított kifejezetten eredeti húzásnak. Detroit, a keménykötésû város: lehasznált díszlet persze, valami utcaszagot azért mégiscsak hozzátesz ehhez az álmacsó pankrációhoz. Singleton hosszú utat tett meg a gettóéletet feltáró Sötét vidék óta: mostanság leginkább úgy fest, mint Rejtõ hülye arisztokratája, aki az igazi Trebitsch útmutatásai alapján indult az alvilág keresésére.

- köves -

A UIP-Duna Film bemutatója

** és fél

LENINGRAD: HUINYA Az 1997-es megalakulása óta immár kilencedik sorlemezével jelentkezõ orosz zenekar (mely véletlenül sem tévesztendõ össze a saját történetét bemutató filmben címszerepet játszó, egyébként finn együttessel, a Leningrad Cowboysszal) jószerével ismeretlen Oroszországon (és olvasótáborunkon - vö. MaNcs, 2003. nov. 27. - a szerk.) kívül; a hazai lemezboltok közül is csak egyben láttam lemezüket. Aki kellõen kitartó, és a cirill betûk sem hozzák nagyon zavarba, nagyjából a teljes korpuszt megtalálja az interneten mp3 for-mátumban (www.leningradspb.ru, www.shnur.de), magam is leginkább innen táplálkozom.

Az orosz népzenét a klezmerrel vegyítõ, ska- és punkelemeket is felhasználó együttes a feltûnõ harsányság mellett mindvégig karakteresen felmutatja azt a jellemzõnek tekinthetõ (?) szláv szomorúságot, mely arra is rámutat, hogy a Leningrád mégis leginkább Viszockij örökségébõl táplálkozik. (Mindemellett én elsõ számú antidepresszánsként használom.)

Idén márciusban kiadott lemezüket - amely címe szerint legalábbis (magyarul kb. "faszocska", "pucus") jórészt a tavalyi album (Babarobot) tematikáját építi tovább - a szintén elég obskúrus Tiger Lilliesszel közösen jegyzik. A számokban jószerével csak az énekes személye, illetve összetéveszthetetlen hangfekvése mutatja a kooperációt - egyébként egészen feloldódik a két együttes közötti különbség. Például a Vodka címû dal szólóénekese tökéletesen veszi fel az orosz táncdalritmust, melynek lecsapása az orosz anyanyelvû vokalisták kórusa által prezentálva "csak azért is" angol nyelvû: "Vodka is the best!" - ez persze ismét csak a zeneszerzõ-szövegíró frontember, Szergej Snurov nyíltan vállalt függõségére mutat, mint a korábbi lemezek jó néhány száma, vagy jelen albumon az Alkas címû.

(Ha valaki hozzájutna az albumhoz tartozó DVD anyagához, kérem, értesítsen!)

- kkabail -

Misztyerija Zvuka - Snur'OK Rekords, 2005; játékidõ: 35' 06"

*****

Giuseppe Verdi: Attila Nincs mese, Attila kezd divatba jönni! A barbár hun Róma környéki kalandjairól, családalapítási kísérletérõl szóló Verdi-opus egyre gyakrabban kerül a gyanútlan magyar operarajongók elé. Elébb Debre-cenben, majd a Margitszigeten, késõbb Gardelli irányításával, Raimondival a címszerepben volt hallható. Igaz, ez utóbbi vizuális élmény nélkül, csupán CD-n. A veronai arénában 1985-ben rögzített elõadás legnagyobb erõssége kétségtelenül Jevgenyij Nyesztyerenko. Attilája egy tömbbõl faragott, zeneileg, színészileg kissé árnyalatlan akcióhõs, aki rezzenéstelen arccal irányítja a történelmet, majd veszi tudomásul a bukást. A karakter egysíkúságát - mely sokkal inkább Verdi, mint az énekes hiányossága - fantasztikus hanggal feledteti. S ha voce, akkor Maria Chiara. Egy nõ a férfiak közt, a bosszú gyönyörû hangú angyala. Míg mi a világhódító Attilát ünnepeljük ebben az operában, addig az olaszok a barbár zsarnoktól megszabadító Eziót nevezik ki hõsnek. S a hõsnek ünneplés jár, lelkesedés, zúgó taps-vihar az áriák után. Silvano Carroli sikerét sokkal inkább a szerep, mint a hangi kvalitás okozza.

A százhatvan éves opera a lefúrt lábú sztárok virágkorát idézi. Áriák, együttesek, kórusok és duettek váltakoznak. A monumentális és igen attraktív díszletben (Luciano Ricceri) csak állnak és énekelnek a hõsök. Brian Large videorendezõ többnyire amerikai plánban mutatja az énekmûvészeket, s bár egy-egy kameramozgatás igen szép pillanatokat eredményez, az egész film látványban végül is alig több, mint egy remek külsõségek között prezentált áriaest. A Nello Santi vezette zenekar és kórus ezúttal a legjobb oldalát mutatja, és a sokszor kárhoztatott hangminõségre sem lehet egy rossz szavunk sem.

- té. pé -

Warner

**** és fél

Kosma: New Aspects Kosma, avagy igazi nevén Roskow Kretschmann mondhatni oszlopos tagja a Jazzanova-kollektívának, emellett pedig szólóanyagokat is készít a fent említett álnéven. Idei New Aspects címû albuma mintegy foglalata az utóbbi öt évben készült munkáinak: ezek rendre magukon hordozzák az alkotói szándékot, mely lehetõvé teszi e szerzemények alkalmazott (film)zenei felhasználását is. Nem mondjuk, némelyik darab direkt ezt a célt is szolgálta: az albumzáró Blickpunkte például egy vélhetõen futballtárgyú dokumentumfilm (Notbremse) kísérõzenéjének készült - ennek megfelelõen, némi trükkös szünetet követõen, a Werder Bremen szurkolóit hallhatjuk, tüzes ritmusok és nyilván sok sör és snapsz társaságában. De nem kell ilyen messzire menni, elvégre otthon, filmmentes környezetben is remekül befogadható a lemez, amire garancia Roskow kompozíciós képessége és a zenei anyag gazdagsága (külön felhívnánk a figyelmet az alkotó által preferált analóg szintihangzásra!). A kezdõ Kioku Kouka vagy a Small Swinging Istambul például a Távol-, illetve a Közel-Keletet csempészi a képbe. A (két verzióban is felbukkanó) Odessa vagy a Heliocentric finom, majdhogynem ambient szerzemény otthoni vakrepüléshez tervezve, a Flow viszont igazi pszichedélikus vokális popzene, Erk Wiemer jellegzetes torzított énekével garnírozva. S persze mindenkit érhet meglepetés: az Effatholar City fémes, majdnem indusztriális hangzású breakbeatje alighanem tökéletesen mûködne egy klubban úgy hajnali három felé.

- minek -

INFRAcom!/Deep Distribution, 2005

****

Földre szállt boszorkány Nora Ephron feneketlen üstjében akkora sztárok is szétfõttek már, mint Tom Hanks, Meg Ryan vagy John Travolta. A szerelem hullámhosszára hangolódás és a romantika hálójába gabalyodás után újabb receptre akadt boszorkánykonyhája egyik félreesõ polcán. Ezúttal Nicole Kidmant és a Will Ferrell nevû színészutánzatot igyekszik egymásba habarítani. Kidmannel nem lehetett túl sok gondja, õ hozott bûbájból dolgozik - sokaknak már az Átkozott boszorkák óta nagyon gyanús (nyilvánvaló, szakemberrel van dolgunk). Ám Ferrellt más anyagból gyúrhatták, mert majd' kétméteres magassága ellenére sem igazán kivehetõ a vásznon. Noha színészi eszköztára szinte kimeríthetetlen: üvölt, nyafog, pityereg (csupa szív, szeretet, tréfa csupánÉ); imponáló fizikai felkészültségével (többszöri ágyba vetõdés) pedig egyenesen túlteljesít. Hasonlókat gondolhatott a rendezõ asszony, amikor a seprûhöz nyúlt - csak hogy jól összekutyulja a klasszikus tévésorozat moziváltozatát. A sztori szerint filmet forgatnak a filmben, méghozzá az említett klasszikus epizódok remake-jét. Rotyognak az összetevõk, Michael Caine ezúttal nõcsábász Rodolfót játszik: mit tesz a megszokás, õ kicsivel jobban fogyasztható, mint a többi fellépõ. Az ismert szabályoknak megfelelõen a banyalánynak úgy kellene magába bolondítania a langaléta filmsztárt, hogy egyál-talán nem hivatala eszközeivel, hanem személyével varázsol. Mindebbõl persze bõven adódna vicces helyzet, de mindet gyorsan hazavágja a nyáladzó Ferrell. El lett ez boszizva.

Balázs Áron

Forgalmazza az InterCom

**

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.