Az ellenség hangja (Ry Cooder és kubai barátai)

  • 1997. november 13.

Zene

A world music mindig is felpezsdült, ha kellően zavaros forrásból meríthetett. Kubában persze, ahol a spanyol gyarmatosítók effektíve kiirtották az őslakosságot, nem merült fel ez az esztétikai problémakör. Akik járatosabbak nálam a Karib világ zenei hagyományaiban, pontosan felismerik, melyik ritmus ered a nyugat-afrikai rabszolgáktól, melyik a spanyoloktól, és melyik az, amelyre már századunk amerikai dzsessze volt hatással.

A world music mindig is felpezsdült, ha kellően zavaros forrásból meríthetett. Kubában persze, ahol a spanyol gyarmatosítók effektíve kiirtották az őslakosságot, nem merült fel ez az esztétikai problémakör. Akik járatosabbak nálam a Karib világ zenei hagyományaiban, pontosan felismerik, melyik ritmus ered a nyugat-afrikai rabszolgáktól, melyik a spanyoloktól, és melyik az, amelyre már századunk amerikai dzsessze volt hatással.

A negyvenes-ötvenes években e három befolyás együttese a kubai tánczene és dzsessz aranykorát eredményezte; természetesen arról az időről van szó, amelyre az amerikaiak jelenléte amúgy is ösztönzően hatott. És akkor betelepedett a kommunizmus kísértete, és a lokálok, kabarék, rádióállomások felszabadultságára hamarosan ránehezült az államosított, intézményesített kultúra. Egy csomó jelentős muzsikus emigrációba kényszerült, és ha mindehhez hozzáadjuk az amerikai embargó következményeit, nagyjából bemérhető, hogy mitől volt olyan alulexponált a kép.

Aztán a kilencvenes években, részben a globális world music-mozgalom nyomulása, részben a merev kubai politika oldódása következtében a műfaj meghatározó kiadói hál´ isten újra felosztották a piacot, sőt azóta mindenféle latin muzsikának masszív kis revivalje kerekedett. Szellemes is, találó is a cím, amit David Byrne adott a maga válogatásának: Az ellenséggel táncoló. A világzenei sikerlistán tavaly a Hannibal kiadó Cubanizmo!-ja aratott, idén egy World Circuit kiadású trilógia a nyerő.

A trilógia - és ezen belül elsősorban a Buena Vista Social Club - katalizátora az a Ry Cooder, aki Ali Farka Touréval már készített a World Circuitnak egy Grammy-díjas albumot. "Mindaz, amit eddig tettem, mintha a Buena Vista előkészülete lett volna" - írta a lemez jegyzetében, és én hajlamos vagyok hinni neki. Buena Vista Social Clubnak egy valamikori havannai öregek otthonát neveztek, s bár a párhuzam jelkép csupán, bizonyára reflektál a negyvenes-ötvenes években íródott dalok szerzőinek és előadóinak a korára is. A stílusok közül a son és a bolero az uralkodó - melegséggel, meghitt emlékkel teli. Cooder pedig éppolyan alázattal bír kubai lenni, amilyen afrikai volt Toure oldalán.

"Felfedezettjeinek" egyike, a Buena Vistán is szereplő Rubén González 1919-ben született, és több mint ötven évig várt, hogy első szólóalbumát - Introducing... Rubén González - elkészíthesse. "Õ a legnagyobb zongorista, akit valaha is hallottam" - így Cooder, és valóban, González mindenkivel játszott, aki számított Kubában, csak lemeze nem lett; ma meg már zongora sincs a lakásában. Miután túlestek annak a két albumnak a felvételén, amin közreműködött, lopva a stúdióban maradt... egy kicsit még, ha szabadna a magáét. Aztán beszálltak a többiek - bőgővel, trombitával, ütőhangszerekkel, és előkerültek a negyvenes évek örökzöldjei, a Cumbanchero, a Siboney. Így talált rájuk a producer Nick Gold. González azt hitte, zavar, és persze azonnal le akart állni, de az az arany ember akkor már a gombokkal matatott.

A harmadik album az Afro Cuban All Stars címet kapta, és az afro-cuban dzsessz négy generációjának énekes és hangszeres sztárjait hozta össze. A repertoár ugyancsak az aranykort idézi, legyen szó sonról, cha-cha-cháról, rumbáról vagy mozambique-ról; a hangszerelés azonban - Cooder slide-gitárja vagy González zongorája dacára - inkább a fúvós- és a ritmusszekcióra van kihegyezve. Ezen persze, figyelembe véve, hogy a kubaiak istenei a ritmusuk alapján ismerszenek meg, nem kell csodálkozni. Arról pedig, hogy a rum hazája, tessék most már megfeledkezni.

Marton László Távolodó

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”