rés a présen

„Azt hiszem, maradok”

Paul Oomen igazgató, 4DSOUND

  • rés a présen
  • 2016. november 20.

Zene

rés a présen: Hogy kerültél Magyarországra?

Paul Oomen: 2000-ben jöttem ide először, és első látásra beleszerettem az országba. Aztán sokszor visszalátogattam, de most már itt élek a családommal, és egy éve itt alapítottam meg a Spatial Sound Institute-ot, szóval azt hiszem, maradok. Mondhatni, az aktuális politikai és szociális klíma ellenére, mert megismertem az ország kedves és befogadó oldalát is.

rap: Hogyan valósítottad meg a 4DSOUND központot?

PO: Színházi rendezőként, zeneszerzőként és színészként mindig is igazgatott a hang térbelisége. Úgy éreztem, hogy inkább a tér az, ami elmeséli a történetet, és a hang térbeli megnyilvánulásának hatására válik érezhetővé a testek közötti dinamika, az érzéseink alkotta erőtér. Arra jutottam, hogy ezt kell kutatnom, és ehhez létre kell hoznom a 4DSOUND-ot. Majd’ 10 éve már, hogy ezen dolgozom egy akusztikai szakemberekből, hangmérnökökből, programozókból álló csapattal, aztán művészeket is bevontunk a kutatásba, hogy rájöjjünk, mire képes a térbeli hang mint önálló médium. Már több mint 60 produkciót valósítottunk meg.

rap: Mitől más ez a hangrendszer, mint az eddigiek?

PO: Alapvető különbség, hogy itt nem „halljuk” a hangfalakat. Helyette azt halljuk, ahogy a hang megjelenik a térben mellettünk, alattunk, felettünk és bennünk. Minden úgy szólal meg, mintha jelen lenne valójában is. A rendszer a térbeli hang kreatív paradigmáját változtatta meg azáltal, hogy ő maga vált egy új hangszerré. A 4DSOUND-ban több száz olyan térbeli jellemző van, amit manipulálni lehet. Ettől válik a kreatív önkifejezés egy új formájává.

rap: Milyen intézmény a Spatial Sound Institute?

PO: Egy budapesti intézet térbeli hangstúdióval, előadóteremmel, projektteremmel és húsz ösztöndíjasoknak szánt lakószobával. Itt találkozhatnak a művészek, technológiai szakemberek, kutatók a világ minden tájáról, hogy felfedezzék a térbeli hang új területeit, és bemutassák a közönségnek. Az volt a hipotézisünk, hogy a térbeli hang egy evolúciós lépcső a kognitív kapacitásaink fejlesztésében, és el fogunk jutni általa egy magasabb tudati szintre. Az elmúlt 10 év napi szintű munkája világossá tette számomra, hogy ez lehetséges.

rap: Milyen koncert lesz legközelebb?

PO: Az elektronikus zenei producer és előadó Stimming és Maarten Vos csellista repíti a közönséget új zenei területekre október 28-án. Stimming a legfelkészültebb 4DSOUND live előadónk. Szó szerint játszik a térrel a rendszerben.

rap: Milyen programok lesznek még idén, és mik a hosszabb távú terveitek?

PO: November 18-án lesz az Ecologies of Listening című, dinamikus hangszobor-kiállítás megnyitója, ahol az elektronikus zene veteránjának, Mark Fell­nek az új alkotását, valamint két fiatal tehetség,
J. G. Biberkopf és Casimir Geelhoed hangszobrait mutatjuk be. November 26-án a Noqturnl rendezvényen Dasha Rush, John Connell és Florence To live audiovizuális performanszával lehet majd álmodni úgy, hogy a közönség a 4DSOUND rendszerben tölti velük az éjszakát, amihez kényelmes ágyat és közös reggelit is kap. Decemberben VR- (virtuális valóság) műhely lesz a Kitchen Budapesttel közösen. Közben dolgozunk egy nemzetközi fejlesztői és művészi csapat létrehozásán a kiterjesztett valósággal és a térbeli hang adta lehetőségekkel való kísérletezésre.

rap: Hiányzik még valami?

PO: Az elmúlt években érzékenyebb lettem arra, hogy a különböző hangok milyen érzeteket, rezgéseket keltenek a testünk különböző részeiben. Dolgozom a tapintható hallgatás megközelítésein, és remélem, hamarosan beszámolhatok az eredményekről.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.