rés a présen

„Azt hiszem, maradok”

Paul Oomen igazgató, 4DSOUND

  • rés a présen
  • 2016. november 20.

Zene

rés a présen: Hogy kerültél Magyarországra?

Paul Oomen: 2000-ben jöttem ide először, és első látásra beleszerettem az országba. Aztán sokszor visszalátogattam, de most már itt élek a családommal, és egy éve itt alapítottam meg a Spatial Sound Institute-ot, szóval azt hiszem, maradok. Mondhatni, az aktuális politikai és szociális klíma ellenére, mert megismertem az ország kedves és befogadó oldalát is.

rap: Hogyan valósítottad meg a 4DSOUND központot?

PO: Színházi rendezőként, zeneszerzőként és színészként mindig is igazgatott a hang térbelisége. Úgy éreztem, hogy inkább a tér az, ami elmeséli a történetet, és a hang térbeli megnyilvánulásának hatására válik érezhetővé a testek közötti dinamika, az érzéseink alkotta erőtér. Arra jutottam, hogy ezt kell kutatnom, és ehhez létre kell hoznom a 4DSOUND-ot. Majd’ 10 éve már, hogy ezen dolgozom egy akusztikai szakemberekből, hangmérnökökből, programozókból álló csapattal, aztán művészeket is bevontunk a kutatásba, hogy rájöjjünk, mire képes a térbeli hang mint önálló médium. Már több mint 60 produkciót valósítottunk meg.

rap: Mitől más ez a hangrendszer, mint az eddigiek?

PO: Alapvető különbség, hogy itt nem „halljuk” a hangfalakat. Helyette azt halljuk, ahogy a hang megjelenik a térben mellettünk, alattunk, felettünk és bennünk. Minden úgy szólal meg, mintha jelen lenne valójában is. A rendszer a térbeli hang kreatív paradigmáját változtatta meg azáltal, hogy ő maga vált egy új hangszerré. A 4DSOUND-ban több száz olyan térbeli jellemző van, amit manipulálni lehet. Ettől válik a kreatív önkifejezés egy új formájává.

rap: Milyen intézmény a Spatial Sound Institute?

PO: Egy budapesti intézet térbeli hangstúdióval, előadóteremmel, projektteremmel és húsz ösztöndíjasoknak szánt lakószobával. Itt találkozhatnak a művészek, technológiai szakemberek, kutatók a világ minden tájáról, hogy felfedezzék a térbeli hang új területeit, és bemutassák a közönségnek. Az volt a hipotézisünk, hogy a térbeli hang egy evolúciós lépcső a kognitív kapacitásaink fejlesztésében, és el fogunk jutni általa egy magasabb tudati szintre. Az elmúlt 10 év napi szintű munkája világossá tette számomra, hogy ez lehetséges.

rap: Milyen koncert lesz legközelebb?

PO: Az elektronikus zenei producer és előadó Stimming és Maarten Vos csellista repíti a közönséget új zenei területekre október 28-án. Stimming a legfelkészültebb 4DSOUND live előadónk. Szó szerint játszik a térrel a rendszerben.

rap: Milyen programok lesznek még idén, és mik a hosszabb távú terveitek?

PO: November 18-án lesz az Ecologies of Listening című, dinamikus hangszobor-kiállítás megnyitója, ahol az elektronikus zene veteránjának, Mark Fell­nek az új alkotását, valamint két fiatal tehetség,
J. G. Biberkopf és Casimir Geelhoed hangszobrait mutatjuk be. November 26-án a Noqturnl rendezvényen Dasha Rush, John Connell és Florence To live audiovizuális performanszával lehet majd álmodni úgy, hogy a közönség a 4DSOUND rendszerben tölti velük az éjszakát, amihez kényelmes ágyat és közös reggelit is kap. Decemberben VR- (virtuális valóság) műhely lesz a Kitchen Budapesttel közösen. Közben dolgozunk egy nemzetközi fejlesztői és művészi csapat létrehozásán a kiterjesztett valósággal és a térbeli hang adta lehetőségekkel való kísérletezésre.

rap: Hiányzik még valami?

PO: Az elmúlt években érzékenyebb lettem arra, hogy a különböző hangok milyen érzeteket, rezgéseket keltenek a testünk különböző részeiben. Dolgozom a tapintható hallgatás megközelítésein, és remélem, hamarosan beszámolhatok az eredményekről.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.