rés a présen: Hogy kerültél Magyarországra?
Paul Oomen: 2000-ben jöttem ide először, és első látásra beleszerettem az országba. Aztán sokszor visszalátogattam, de most már itt élek a családommal, és egy éve itt alapítottam meg a Spatial Sound Institute-ot, szóval azt hiszem, maradok. Mondhatni, az aktuális politikai és szociális klíma ellenére, mert megismertem az ország kedves és befogadó oldalát is.
rap: Hogyan valósítottad meg a 4DSOUND központot?
PO: Színházi rendezőként, zeneszerzőként és színészként mindig is igazgatott a hang térbelisége. Úgy éreztem, hogy inkább a tér az, ami elmeséli a történetet, és a hang térbeli megnyilvánulásának hatására válik érezhetővé a testek közötti dinamika, az érzéseink alkotta erőtér. Arra jutottam, hogy ezt kell kutatnom, és ehhez létre kell hoznom a 4DSOUND-ot. Majd’ 10 éve már, hogy ezen dolgozom egy akusztikai szakemberekből, hangmérnökökből, programozókból álló csapattal, aztán művészeket is bevontunk a kutatásba, hogy rájöjjünk, mire képes a térbeli hang mint önálló médium. Már több mint 60 produkciót valósítottunk meg.
rap: Mitől más ez a hangrendszer, mint az eddigiek?
PO: Alapvető különbség, hogy itt nem „halljuk” a hangfalakat. Helyette azt halljuk, ahogy a hang megjelenik a térben mellettünk, alattunk, felettünk és bennünk. Minden úgy szólal meg, mintha jelen lenne valójában is. A rendszer a térbeli hang kreatív paradigmáját változtatta meg azáltal, hogy ő maga vált egy új hangszerré. A 4DSOUND-ban több száz olyan térbeli jellemző van, amit manipulálni lehet. Ettől válik a kreatív önkifejezés egy új formájává.
rap: Milyen intézmény a Spatial Sound Institute?
PO: Egy budapesti intézet térbeli hangstúdióval, előadóteremmel, projektteremmel és húsz ösztöndíjasoknak szánt lakószobával. Itt találkozhatnak a művészek, technológiai szakemberek, kutatók a világ minden tájáról, hogy felfedezzék a térbeli hang új területeit, és bemutassák a közönségnek. Az volt a hipotézisünk, hogy a térbeli hang egy evolúciós lépcső a kognitív kapacitásaink fejlesztésében, és el fogunk jutni általa egy magasabb tudati szintre. Az elmúlt 10 év napi szintű munkája világossá tette számomra, hogy ez lehetséges.
rap: Milyen koncert lesz legközelebb?
PO: Az elektronikus zenei producer és előadó Stimming és Maarten Vos csellista repíti a közönséget új zenei területekre október 28-án. Stimming a legfelkészültebb 4DSOUND live előadónk. Szó szerint játszik a térrel a rendszerben.
rap: Milyen programok lesznek még idén, és mik a hosszabb távú terveitek?
PO: November 18-án lesz az Ecologies of Listening című, dinamikus hangszobor-kiállítás megnyitója, ahol az elektronikus zene veteránjának, Mark Fellnek az új alkotását, valamint két fiatal tehetség,
J. G. Biberkopf és Casimir Geelhoed hangszobrait mutatjuk be. November 26-án a Noqturnl rendezvényen Dasha Rush, John Connell és Florence To live audiovizuális performanszával lehet majd álmodni úgy, hogy a közönség a 4DSOUND rendszerben tölti velük az éjszakát, amihez kényelmes ágyat és közös reggelit is kap. Decemberben VR- (virtuális valóság) műhely lesz a Kitchen Budapesttel közösen. Közben dolgozunk egy nemzetközi fejlesztői és művészi csapat létrehozásán a kiterjesztett valósággal és a térbeli hang adta lehetőségekkel való kísérletezésre.
rap: Hiányzik még valami?
PO: Az elmúlt években érzékenyebb lettem arra, hogy a különböző hangok milyen érzeteket, rezgéseket keltenek a testünk különböző részeiben. Dolgozom a tapintható hallgatás megközelítésein, és remélem, hamarosan beszámolhatok az eredményekről.