Koncert

Shobaleader One

  • - minek -
  • 2016. november 20.

Zene

Squarepusher, azaz Tom Jenkinson nem új vendég nálunk, s korábbi élő fellépései sem hagytak kétséget afelől, hogy hathúros basszusgitáron éppoly virtuózan játszik, mint amilyen kreatívan kezeli elektronikus kütyüit. De a Shobaleader One mégis más – nem mintha itt ne ő vinné a prímet, s játszaná fel valószínűtlen könnyedséggel a témákat: ilyenkor négy kiváló zenésztárs oldalán, zenekarban kell játszania, s a közös zenei repertoárt működő, organikus, sajátos ívvel is bíró koncertmenüvé formálni. Az este legfőbb tanulsága, hogy mindez több mint lehetséges – amit Jenkinson, valamint névtelenségbe burkolózó gitáros, billentyűs és dobos kollégái művelnek, sok szempontból lenyűgöző.

Pedig a koncert kezdete, ahogy az arcukat takaró, apró, felvillanó fényforrásokkal kivert maszkban a színpadra lépnek, és belekezdenek a produkcióba, még csupán egy kicsit extravagánsabb dzsesszfesztiválos fellépést sejtet. Az összhang azonban hibátlan: élmény hallgatni, ahogy egymásnak feleselnek, dobálják a szólamokat, s még a maszk sem zavarja őket, melyen néha konkrét feliratok futnak végig. Azután a tisztesen retrós fúziós dzsesszrocktól lassan tovább is lépnek kicsit szigorúbb, de még mindig improvizatív irányba, s a matek/metál/punk/dzsessz/jungle elegyre mind többen kezdenek vad táncba, ami korunk dzsesszfesztiváljain sajnos már meglehetősen ritka. A repertoárban egyaránt megtaláljuk a jó két évtizedes és az újabb Squarepusher-darabok átiratait, a 2010-es és a megjelenés előtt álló új Shobaleader-album anyagát, de akad a végén meglepetés is. Amikor a kissé feszesre szabott, de igen tömény koncertblokk után visszaköveteli őket a publikum, eljátsszák, persze saját értelmezésükben, Zappa 1972-es Grand Wazoo albumáról az Eat That Questiont, s ebben a pillanatban szinte meg is ünnepelhetjük, ahogy összeér a szórakoztatóan szigorú zene tradíciójának eme két csúcspontja.

Bálna, október 10.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.