Koncert

Shobaleader One

  • - minek -
  • 2016. november 20.

Zene

Squarepusher, azaz Tom Jenkinson nem új vendég nálunk, s korábbi élő fellépései sem hagytak kétséget afelől, hogy hathúros basszusgitáron éppoly virtuózan játszik, mint amilyen kreatívan kezeli elektronikus kütyüit. De a Shobaleader One mégis más – nem mintha itt ne ő vinné a prímet, s játszaná fel valószínűtlen könnyedséggel a témákat: ilyenkor négy kiváló zenésztárs oldalán, zenekarban kell játszania, s a közös zenei repertoárt működő, organikus, sajátos ívvel is bíró koncertmenüvé formálni. Az este legfőbb tanulsága, hogy mindez több mint lehetséges – amit Jenkinson, valamint névtelenségbe burkolózó gitáros, billentyűs és dobos kollégái művelnek, sok szempontból lenyűgöző.

Pedig a koncert kezdete, ahogy az arcukat takaró, apró, felvillanó fényforrásokkal kivert maszkban a színpadra lépnek, és belekezdenek a produkcióba, még csupán egy kicsit extravagánsabb dzsesszfesztiválos fellépést sejtet. Az összhang azonban hibátlan: élmény hallgatni, ahogy egymásnak feleselnek, dobálják a szólamokat, s még a maszk sem zavarja őket, melyen néha konkrét feliratok futnak végig. Azután a tisztesen retrós fúziós dzsesszrocktól lassan tovább is lépnek kicsit szigorúbb, de még mindig improvizatív irányba, s a matek/metál/punk/dzsessz/jungle elegyre mind többen kezdenek vad táncba, ami korunk dzsesszfesztiváljain sajnos már meglehetősen ritka. A repertoárban egyaránt megtaláljuk a jó két évtizedes és az újabb Squarepusher-darabok átiratait, a 2010-es és a megjelenés előtt álló új Shobaleader-album anyagát, de akad a végén meglepetés is. Amikor a kissé feszesre szabott, de igen tömény koncertblokk után visszaköveteli őket a publikum, eljátsszák, persze saját értelmezésükben, Zappa 1972-es Grand Wazoo albumáról az Eat That Questiont, s ebben a pillanatban szinte meg is ünnepelhetjük, ahogy összeér a szórakoztatóan szigorú zene tradíciójának eme két csúcspontja.

Bálna, október 10.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.