Koncert

Shobaleader One

  • - minek -
  • 2016. november 20.

Zene

Squarepusher, azaz Tom Jenkinson nem új vendég nálunk, s korábbi élő fellépései sem hagytak kétséget afelől, hogy hathúros basszusgitáron éppoly virtuózan játszik, mint amilyen kreatívan kezeli elektronikus kütyüit. De a Shobaleader One mégis más – nem mintha itt ne ő vinné a prímet, s játszaná fel valószínűtlen könnyedséggel a témákat: ilyenkor négy kiváló zenésztárs oldalán, zenekarban kell játszania, s a közös zenei repertoárt működő, organikus, sajátos ívvel is bíró koncertmenüvé formálni. Az este legfőbb tanulsága, hogy mindez több mint lehetséges – amit Jenkinson, valamint névtelenségbe burkolózó gitáros, billentyűs és dobos kollégái művelnek, sok szempontból lenyűgöző.

Pedig a koncert kezdete, ahogy az arcukat takaró, apró, felvillanó fényforrásokkal kivert maszkban a színpadra lépnek, és belekezdenek a produkcióba, még csupán egy kicsit extravagánsabb dzsesszfesztiválos fellépést sejtet. Az összhang azonban hibátlan: élmény hallgatni, ahogy egymásnak feleselnek, dobálják a szólamokat, s még a maszk sem zavarja őket, melyen néha konkrét feliratok futnak végig. Azután a tisztesen retrós fúziós dzsesszrocktól lassan tovább is lépnek kicsit szigorúbb, de még mindig improvizatív irányba, s a matek/metál/punk/dzsessz/jungle elegyre mind többen kezdenek vad táncba, ami korunk dzsesszfesztiváljain sajnos már meglehetősen ritka. A repertoárban egyaránt megtaláljuk a jó két évtizedes és az újabb Squarepusher-darabok átiratait, a 2010-es és a megjelenés előtt álló új Shobaleader-album anyagát, de akad a végén meglepetés is. Amikor a kissé feszesre szabott, de igen tömény koncertblokk után visszaköveteli őket a publikum, eljátsszák, persze saját értelmezésükben, Zappa 1972-es Grand Wazoo albumáról az Eat That Questiont, s ebben a pillanatban szinte meg is ünnepelhetjük, ahogy összeér a szórakoztatóan szigorú zene tradíciójának eme két csúcspontja.

Bálna, október 10.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.