„Azt sem tudtam, ki az az Andy Warhol”

Zia McCabe zenész

Zene

A debreceni Campus Fesztiválon adta első magyarországi koncertjét az 1994 óta létező The Dandy Warhols. Ennek örömére a billentyűkért és a basszusért felelős Zia McCabe-bel beszélgettünk a szülővárosukról, David Bowie-ról, Slashről és az ingatlanozásról.

Magyar Narancs: Portlandből származtok, ma is ott van a főhadiszállásotok, mert soha nem költöztetek el.

Zia McCabe: Portland sok szempontból különleges város. Természetközeli hely, egy völgyben található. Ráadásul ha bármelyik irányba indulsz el, fél órán belül egy totálisan más helyre érkezel. Könnyen megközelíthető az óceán, de ott vannak a hegyek, van egy nagy erdőség is, és a sivatag sincs messze. Nagyon jó kiindulópont különböző kirándulásokhoz, gyönyörű tájegységek veszik körül. Ami pedig a városi dolgokat illeti, szerencsére nálunk egészen progresszív a politika. Oké, most sehol sem túl jó a helyzet az Államokban, de a mi városunkban a környezetvédelemhez is sokkal észszerűbben áll hozzá mindenki. A kannabisz és egyéb lágy drogok használatát illetően is megengedőbbek, nem beszélve az LMBTQ-kisebbségek jogairól. Az órabér Portlandben a legmagasabb, és szintén itt van az országban egyedül olyan egészségbiztosítás, ami mindenkit megillet. Nálunk akkor is jogosult vagy egészségügyi ellátásra, ha munkanélküli vagy. Sajnos a többi államban nem ez a helyzet. A város hangulata benne van a zenénkben, a hangzásunkban.

MN: Portland korábban jelentős zenei színtér volt. Mi most a helyzet?

ZMC: Amikor mi indultunk, kiváltságos helyzetben voltunk. A lányom most húszéves, még mindig otthon lakik velünk, és az ő generációjának sokkal rosszabb lehetőségei vannak. Mi heti két napot dolgoztunk, a többit a zenekarra fordítottuk. A lányom is szeretne zenei karriert csinálni, de teljes állásban dolgozik, és alig marad ideje meg energiája a kreatív dolgokra. Ráadásul egyre kevesebb koncerthelyszín van, ami azért szomorú, mert a zene és úgy összességében a művészet adja Portland identitásának egy jelentős részét. Erre valahogy nem vigyáztak eléggé az utóbbi időben. Megnőtt a népesség, bejöttek nagy techcégek, beszippantották a kreatív fiatalokat. Kulturális szempontból nem áll jól most a város, de vannak törekvések arra, hogy javuljon a helyzet.

MN: Ti kiváltságos helyzetben vagytok, mert üzemeltethetitek az Odditorium névre hallgató saját kis bázisotokat. Amikor turnéztok, zárva van?

ZMC: Régóta mondogatom, hogy jobban ki kéne használni a hely adottságait… Gyakorlatilag Courtney a tulajdonos (Courtney Taylor, a Dandy Warhols frontembere – N. I.), és ő nagy borkedvelőként beindított az épületen belül egy borozót, s az akkor is nyitva tart, amikor turnén vagyunk. Én nem vagyok egy nagy borrajongó, de remek ötlet volt, ráadásul Courtney-nak kiváló érzéke van ahhoz, hogy lepattant dolgokat különlegesen tálaljon. Szóval az Odditoriumnak az a része menő, a többi viszont ilyenkor üresen áll.

 
Fotó: Getty Images
 

MN: Mindig népszerűbbek voltatok az Egyesült Királyságban, mint odahaza. Az első albumotok 1995-ben, a britpopnak nevezett időszak csúcsán jelent meg. Mit gondoltál a korszak legnépszerűbb zenekarairól?

ZMC: Az elején nagyon tájékozatlan voltam zeneileg, meg bármilyen művészeti szempontból. Amikor beszálltam az együttesbe, még azt se tudtam, hogy ki az az Andy Warhol. Addig csak az ötvenes/hatvanas/hetvenes évek rockzenéjét ismertem. A szüleim sok countryt hallgattak, Willie Nelsont például. A kezdeti időkben Peter készített nekem válogatáskazettákat (Peter Holmström, az együttes gitárosa – N. I.), és azokat hallgatva igyekeztem művelődni. Olyan zenekarokat hallgattam, mint az Inspiral Carpets vagy a Catherine Wheel, meg még egy csomó más brit előadót. Rengeteg shoegaze-t hallgattam akkoriban, ez volt az én házi fel­adatom. És ha választanom kéne a Blur és az Oasis között, akkor az előbbit választanám.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.