mi a kotta?

Mr. és Mrs. Haydn

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/31. hétre

Nem törvényszerű, hogy zsémbes feleségnek jó kedélyű férje legyen, de Maria Anna Keller és Joseph Haydn esetében ez volt a helyzet. Igaz, Haydn nem is őt akarta elvenni első körben, hanem a húgát, Theresét, akit már az egyháznak ígértek a szülők. Maria Anna pár évvel idősebb volt, mint a zeneszerző, nem érdekelte a zene, és rendszeresen a katolikusoknak adta férje pénzét. „Haydn későbbi megjegyzéseiből ítélve maga a házasság nem volt egy főnyeremény. Egy másik asszonyhoz írt levelében a feleségét »pokoli bestiának« nevezi, majd közli, hogy az asszonyt az sem érdekli, hogy ő művész-e vagy foltozóvarga. Haydn életrajzírói szinte kivétel nélkül elborzadva nyilatkoznak róla, megemlítve többek között, hogy az asszony rendszeresen hajcsavarónak használta Haydn kéziratait – ami, akárhogy is nézzük, megbocsáthatatlan, függetlenül attól, hogy milyen szép loknik lettek a hajában.”

Így ír a világhírű csellóművész, Steven Isserlis könnyed ismeretterjesztő kötetében, amelynek a magyar címe is mulatságos: Miért hordott póthajat Haydn hajdanán? (A Rózsavölgyi adta ki kilenc évvel ezelőtt.) A brit gordonkás augusztus elején a veszprémi Auer Fesztiválon is tiszteletét teszi – nem először. Most Haydn D-dúr gordonkaversenyét szólaltatja meg, amelyet csupán két emberöltővel ezelőtt, 1951-ben fedezett fel a világ. A Mendelssohn Kamarazenekar pedig két, bő egy évszázada komponált neoklasszicista művet idéz fel: a Couperin sírját Raveltől és a Klasszikus szimfóniát Prokofjevtől. A karmester egyben a fesztivál művészeti vezetője, Kováts Péter lesz (Veszprém, Hangvilla, augusztus 2., 20 óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.