mi a kotta?

Mr. és Mrs. Haydn

Zene

Komolyzenei programajánló a 2025/31. hétre

Nem törvényszerű, hogy zsémbes feleségnek jó kedélyű férje legyen, de Maria Anna Keller és Joseph Haydn esetében ez volt a helyzet. Igaz, Haydn nem is őt akarta elvenni első körben, hanem a húgát, Theresét, akit már az egyháznak ígértek a szülők. Maria Anna pár évvel idősebb volt, mint a zeneszerző, nem érdekelte a zene, és rendszeresen a katolikusoknak adta férje pénzét. „Haydn későbbi megjegyzéseiből ítélve maga a házasság nem volt egy főnyeremény. Egy másik asszonyhoz írt levelében a feleségét »pokoli bestiának« nevezi, majd közli, hogy az asszonyt az sem érdekli, hogy ő művész-e vagy foltozóvarga. Haydn életrajzírói szinte kivétel nélkül elborzadva nyilatkoznak róla, megemlítve többek között, hogy az asszony rendszeresen hajcsavarónak használta Haydn kéziratait – ami, akárhogy is nézzük, megbocsáthatatlan, függetlenül attól, hogy milyen szép loknik lettek a hajában.”

Így ír a világhírű csellóművész, Steven Isserlis könnyed ismeretterjesztő kötetében, amelynek a magyar címe is mulatságos: Miért hordott póthajat Haydn hajdanán? (A Rózsavölgyi adta ki kilenc évvel ezelőtt.) A brit gordonkás augusztus elején a veszprémi Auer Fesztiválon is tiszteletét teszi – nem először. Most Haydn D-dúr gordonkaversenyét szólaltatja meg, amelyet csupán két emberöltővel ezelőtt, 1951-ben fedezett fel a világ. A Mendelssohn Kamarazenekar pedig két, bő egy évszázada komponált neoklasszicista művet idéz fel: a Couperin sírját Raveltől és a Klasszikus szimfóniát Prokofjevtől. A karmester egyben a fesztivál művészeti vezetője, Kováts Péter lesz (Veszprém, Hangvilla, augusztus 2., 20 óra).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.