Bábel-koncept - Türk Péter: Egy nagy téglakép. Hosszúság, szélesség, magasság, mélység (kiállítás)

  • Hajdu István
  • 2006. szeptember 21.

Zene

Van abban a pillanatban valami magasztos, egyszersmind tragikusan kétértelmű, amint Türk Péter hatalmas munkája megtorpantja nézőjét a kiscelli templomcsarnokban...

Van abban a pillanatban valami magasztos, egyszersmind tragikusan kétértelmű, amint Türk Péter hatalmas munkája megtorpantja nézőjét a kiscelli templomcsarnokban: a padlózatra terített téglainstalláció, tégladombormű, téglakép - mintha önmagát sokszorosan ismétlő és át- meg átszövő meandervonal lenne valahol a sík meg a tér között - egy eleve bejárhatatlan labirintus ornamentikáját rajzolja ki, s egyszerre kápráztatja a szemet a rend ígéretével, valamint egy szellemi-mentális pozíció fenntartása és megőrzése iránt érzett konok vágynak a megformálásával. A több ezer téglából összerótt relief a földön - földbe-földből sütött konceptusként, ideaként - valóban megrögzíti, sőt kiábrázolja a szellemit a művészetben, egyúttal azonban időlegességével, ideiglenességével éppen arra a kínzó ambivalenciára is fényt vet, mely egyrészt az örökérvényűség megfogalmazhatatlanságából, másrészt a megfogalmazás iránt érzett makacs akarat kettősségéből fakad.

Türk nagyszerű munkája ugyanakkor a magyar művészet e pillanatban nemigen "kurrens" áramlatának, a geometrikus absztrakcióban megnyilatkozó konceptuális-szeriális tendenciának aktuális érvényére is rámutat. A hetvenes években a minimal art és egy "tárgy nélküli", szimbolikus-konceptuális narrativitás kapcsolódásából születtek a mozgásfázisokat, minimális történeteket rögzítő művek. Ezek egy-egy kiragadott elem - tiszta konstrukció vagy viszonylagosan amorf alakzat - mennyiségi változásait jelezték, s az alig észlelhető, "lassú" elmozdulásokban, a mozgás önmagában érlelt megfontoltságában rejlő esztétikumot tárták fel. A változások - a demonstrálásra szánt elem jellegétől függően - hol drámaiak, hol derűsek voltak, a sorozatok azonban minden esetben - a puritán, "elszegényített" díszletek előtt játszódó, de önmagukban jelentős asszociatív tartalmakkal bíró "jelenetek" által - a határok közé igazított mozgás, folyamat erejét, lényegét mutatták be. A szerialitásra, narrativitásra való törekvés természetesen nem csak a geometrikus és strukturális tendenciákat hatotta át, inkább speciális megjelenési formája volt egy újraéledt igénynek, mely szinte minden művészeti formát megtermékenyített. A geometrikus absztrakcióban kifejeződő szerialitás azzal a különlegességgel bírt, hogy a mozgásfázisok, a puritán történetek a forma különösségének keretein belül egyszerre voltak egyediek és általánosak. Metaforikus értéküket többek között az adta, hogy e sorozatok modellként jelentek meg, a minimális változások jelentős mozgásformák lemeztelenített sémáiként behelyettesíthetők és felruházhatók voltak újabb és újabb jelentésrétegekkel. A geometrikus tendenciákon belüli szerialitás a színvariációktól a formapermutációkig széles skálán mozgott. Ide sorolódtak az emblematikus törekvések szülte színmoduláció-sorozatok, a geometrikus absztrakcióban megjelenő szürrealisztikus-sejtelmes szériák, s azok a munkák is, amelyek a történetet nem egyenes vonalra, nem a mennyiségi változások függvényében rögzítették, hanem bonyolultabb logikai és matematikai - szisztematikus, aleatorikus - sorolási elvek szerint fűzték fel és vizsgálták. Ez utóbbiak a sorozatokon belül bekövetkezett változásokat a fázisok egymáshoz mért minőségi különbségein keresztül elemezték, tehát nem egy struktúra megteremtésére törtek, hanem a kész rendszeren, struktúrán belüli alakváltozásokkal foglalkoztak. Nyitott rendszerek voltak ugyanakkor; a bennük rögzített mozgás nem szorult határok közé. Sorolási elveik végül is gondolatképletek, másképpen fogalmazva: a gondolkodás mechanizmusának képszerű vizsgálatára, képpé alakítására törekedtek. (Így például annak idején Türk Péter valamiféle érzékelés-algoritmust kutatott kockáival, melyek virtuális mozgásokat dokumentáltak.)

"A templom oldalából kivett alkotóelem, a tégla ennek a hatalmas térnek az alapegysége. A belőle épített munka a templom szellemi arcából is örököl. A térben való mozgás, helyfoglalás, a helyek megjelölései, az építés lélektani és biológiai indítékai és hatásai végtelenül gazdagok és titokzatosak. A ház, az épület, az építés, az épülés, az alapelem, a tégla jelentéseit, szimbolikáját a kultúra és a nyelv rendkívül sokrétűen használja és építi be" - írja munkájával kapcsolatban Türk, amihez annyit tehetünk hozzá, kiegészítve és talán tovább is lendítve: a mű, mely mint egy kiterített, síkba fordított katedráliskoncept (vagy bábeli toronyváz) azt a dialektikus helyzetet írja le, amelyben - már ha ez nem teljes képtelenség - éppen a dialektika és a metafizika készül frigyre lépni.

Kiscelli Múzeum, augusztus 19-től szeptember 17-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.