bábszínház - RE: Hamlet

Zene

Shakespeare szavak nélkül. Hamlet marionettül.
Shakespeare szavak nélkül. Hamlet marionettül. Bábjáték felnõtteknek, méghozzá egybõl kettõ. Egy néhány perces Hamlet-gyorstalpaló, amely bemutatja a történetet, és vázolja a cselekmény feszültségdinamikáját - nyilvánvaló konklúzió: mindenki meghal -, és egy másik, ahol a rendkívül kifejezõ (Wunder Judit bábjai funkcionalitásukban bizonyulnak ötletesnek és figyelemfelkeltõnek) marionetteké a fõszerep. Az elõadás feltevése szerint a mû tartalma túlmutat a szavak szintjén, ezért képes egy bábos a dráma újraértelmezésére, a mondanivaló felerõsítésére.

Sarkadi Bence egyszemélyes játéka valóban káprázatos. De csak egy ideig. A verbális költészet lefordítása képekre,szimbólumokra õrült nehéz feladat - mégsem ez a baj. Szigeti Balázs rendhagyónak tekinthetõ, de nem megfelelõen kibontakozó rendezésében a gyakori intermezzók elvonják a figyelmet, és megszakítják nemcsak a cselekmény, hanem a befogadás egységét is. A bábjáték erényét jelentõ aprólékos, rendkívül precíz elõadói munka töredezetté válik, így a valódi drámaiság csak pillanatokig van jelen, amíg egy-egy marionett érzékeltetni tudja. A megjelenítés ötletekben gazdag, humoros, a zeneiség pedig nagy segítségnek bizonyul, de nem akkorának, hogy az elõadásnak ívet, a nézõnek pedig élményt nyújtson. A mondanivaló, a játékos és a bábok színpadi jelenléte - vagyis az egész megragad az epizódok hiányt keltõ szintjén.

Egy bábelõadás - fõleg, ha néma - lényegi eleme a látvány. A befogadás egy átgondolatlanul berendezett, volt szocreál kultúrintézményben azért is válik nehézkessé, mert nem lehet rendesen látni.

Mi marad hát Shakespeare Hamletjébõl, ha nincs benne szöveg? Továbbra is jó kérdés.

SÍN Kulturális Központ, május 29.

*

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.