Koncert

Bantu Continua Uhuru Consciousness

Zene

Lehet azon vitatkozni, hogy hálás feladat-e a Sziget utolsó napján, az utolsó nagyszínpados fellépő után koncertet adni, de az biztos, hogy a Dél-Afrikából érkező Bantu Continua Uhuru Consciousness (BCUC) tökéletesen megoldotta a hálátlannak tűnő feladatot. A Sowetóból származó héttagú csapat már tavaly óriási sikert aratott a fesztiválon, és az idén sem kellett sok időnek eltelnie, hogy a Foo Fighters-árvák és a könnyű zápor elől menekülők megtöltsék a világzenei sátrat, és fergeteges táncolásba kezdjenek. A bantu kisebbséghez tartozó BCUC az ütős hangszerekben erős, a dobokat egy gitáros és két énekes egészíti ki, utóbbiak nem is állhatnának távolabb egymástól: Kgomotso olyan, mint egy lágy hangú soulénekesnő, míg Jovi, a banda vezéregyénisége viszont inkább egy szigorú testnevelő tanárnak tűnik. Sípol, üvöltözik, tüzeli a közönséget és kétszáz százalékon pörög; a koncert közepén már úgy érezzük magunkat, mintha egy pszichedelikus zumbaórán lennénk. De nincs ebben semmi meglepő. A BCUC afro-pszichedelikusnak nevezett stílusa egyszerre tartalmaz törzsi zenei elemeket, funkot, hip-hopot és rock ’n’ rollt, védjegyük pedig egyértelműen az őrült tempó. Azért két negyedórás hangorgia között nem győzik hangsúlyozni, hogy ők az utca egyszerű gyermekei, akik az „itt és most”-ban élnek, zenéjüket pedig azok az emberek inspirálják, akikért és akikkel együtt zenélnek.

Sziget, Global Village, augusztus 13.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.