Bányarémség - Niki Caro: Kőkemény Minnesota (DVD)

Zene

A bírósági tárgyalótermek hátsó traktusaiban nemcsak unatkozó nénikét találni szép számmal, hanem forgatókönyvírót is.
A hollywoodi munkaebédeken elsősorban a precedensértékű perek indítják be a nyálelválasztást, közülük is a hétköznapi hőstörténeteket rejtő periratok a legkapósabbak, melyek a hatalmasok ellen fellépő kisember hányattatásait dokumentálják. Pofonokból rendesen kijut filmünk hősnőjének, Joseynak is: az elsőt rögtön a főcím után férjétől kapja, majd gyerekestül hazaköltözik a rideg szülői házba, s szép sorjában jön a többi is. Mindez még nem indokolná, hogy egy olyan divatos üdvöske alakítsa a gyermekeit egyedül nevelő anyát, mint amilyen az Oscar-díjjal is kitüntetett Charlize Theron, a családi drámára ráígért tárgyalótermi hőstörténet azonban kellő étvágyat csinálhatott a szerephez. Mivel már a borítón is vastag betűvel van szedve, nem árulunk el nagy titkot, hogy Josey személyében a legelső, szexuális zaklatásért indított csoportos kereset főszereplőjéhez van szerencsénk, egy minden lehetséges fórumon megalázott nőhöz, akit már az első munkanapján foghegyről lekurváznak, később azonban kis híján meg is erőszakolnak új munkahelyén, a férfiterritóriumnak számító bányatelepen. A hollywoodi gyártósoron a Kőkemény Minnesotával debütáló Niki Carót az isten is erre a projektre teremtette, hiszen első filmje, A bálnalovas tanúsága szerint nemcsak a kisközösségek működésének figyelmes szemlélője, de kellő empátiával viseltetik a férfiak dolgába avatkozó és ezért kiközösítéssel büntetett női hősök iránt. A partra vetett óriás bálnák helyett ezúttal Minnesota gépóriásokkal benépesített ércbányái szolgálnak egzotikus látványosságként, North Country bányászvárosának kiskocsmákból, kertes házakból és gyárépületekből álló munkásmiliője adja a helyi ízeket. Caro jó érzékkel porciózza a drámai betevőt, jut is belőle mindenhova: gyárba és öltözőbe, kocsmába és tárgyalóterembe, ünnep- és hétköznapra, s mindehhez van elég jó színésze, akik kitöltik a tereket. Presztízsprojektről lévén szó, a második és harmadik sorokban is olyan kisember-specialisták ráncolják a homlokukat, mint Frances McDormand, Sissy Spacek és Sean Bean, akiknek hosszú pályafutásuk alatt megvolt már egy-két bányászváros, úgyhogy pontosan tudják, mi is a nyelvjárás errefelé. A főszerep persze Theroné, akinek A rémért kapott Oscar-díja után ismét megérte összemaszatolnia bájos kis arcocskáját: nem túl eredeti, de a drámát mégiscsak összetartó alakításával olyan híres egyedülálló anyák és munkáshősnők mögött sikerült pontszerző helyen végeznie, mint Julia Roberts Erin Brockovicha és Sally Field Norma Rae-je.

Warner Home Video

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.