Bányarémség - Niki Caro: Kőkemény Minnesota (DVD)

Zene

A bírósági tárgyalótermek hátsó traktusaiban nemcsak unatkozó nénikét találni szép számmal, hanem forgatókönyvírót is.
A hollywoodi munkaebédeken elsősorban a precedensértékű perek indítják be a nyálelválasztást, közülük is a hétköznapi hőstörténeteket rejtő periratok a legkapósabbak, melyek a hatalmasok ellen fellépő kisember hányattatásait dokumentálják. Pofonokból rendesen kijut filmünk hősnőjének, Joseynak is: az elsőt rögtön a főcím után férjétől kapja, majd gyerekestül hazaköltözik a rideg szülői házba, s szép sorjában jön a többi is. Mindez még nem indokolná, hogy egy olyan divatos üdvöske alakítsa a gyermekeit egyedül nevelő anyát, mint amilyen az Oscar-díjjal is kitüntetett Charlize Theron, a családi drámára ráígért tárgyalótermi hőstörténet azonban kellő étvágyat csinálhatott a szerephez. Mivel már a borítón is vastag betűvel van szedve, nem árulunk el nagy titkot, hogy Josey személyében a legelső, szexuális zaklatásért indított csoportos kereset főszereplőjéhez van szerencsénk, egy minden lehetséges fórumon megalázott nőhöz, akit már az első munkanapján foghegyről lekurváznak, később azonban kis híján meg is erőszakolnak új munkahelyén, a férfiterritóriumnak számító bányatelepen. A hollywoodi gyártósoron a Kőkemény Minnesotával debütáló Niki Carót az isten is erre a projektre teremtette, hiszen első filmje, A bálnalovas tanúsága szerint nemcsak a kisközösségek működésének figyelmes szemlélője, de kellő empátiával viseltetik a férfiak dolgába avatkozó és ezért kiközösítéssel büntetett női hősök iránt. A partra vetett óriás bálnák helyett ezúttal Minnesota gépóriásokkal benépesített ércbányái szolgálnak egzotikus látványosságként, North Country bányászvárosának kiskocsmákból, kertes házakból és gyárépületekből álló munkásmiliője adja a helyi ízeket. Caro jó érzékkel porciózza a drámai betevőt, jut is belőle mindenhova: gyárba és öltözőbe, kocsmába és tárgyalóterembe, ünnep- és hétköznapra, s mindehhez van elég jó színésze, akik kitöltik a tereket. Presztízsprojektről lévén szó, a második és harmadik sorokban is olyan kisember-specialisták ráncolják a homlokukat, mint Frances McDormand, Sissy Spacek és Sean Bean, akiknek hosszú pályafutásuk alatt megvolt már egy-két bányászváros, úgyhogy pontosan tudják, mi is a nyelvjárás errefelé. A főszerep persze Theroné, akinek A rémért kapott Oscar-díja után ismét megérte összemaszatolnia bájos kis arcocskáját: nem túl eredeti, de a drámát mégiscsak összetartó alakításával olyan híres egyedülálló anyák és munkáshősnők mögött sikerült pontszerző helyen végeznie, mint Julia Roberts Erin Brockovicha és Sally Field Norma Rae-je.

Warner Home Video

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.