Lemez

Baráti és Brahms

  • Csengery Kristóf
  • 2014. május 17.

Zene

Hanglemezkészítő tevékenysége során Baráti Kristóf a hegedűirodalom alapműveit rögzíti: az elmúlt évek során lemeze jelent meg Bach összes szólóhegedű-szonátájából és -partitájából, Paganini D-dúr és h-moll versenyművéből, Beethoven összes hegedű-zongora szonátájából, illetve Eugène Ysaÿe hat szólószonájátából.

A felvételeket a nemzetközi kritika szuperlatívuszokban méltatta - teljes joggal. Tavaly augusztus 19. és 21. között a Pécsi Kodály Központban Brahms összes hegedű-zongora szonátáját vette lemezre a nemrég Kossuth-díjjal kitüntetett művész - partnere az a Würtz Klára volt, akivel már a Beethoven-összes felvételének sikerében is osztozott. A három szonáta (G-dúr, op. 78; A-dúr, op. 100; d-moll, op. 108) Barátit a művészi érettség csúcsán mutatja. Teljesítményét a technikailag tökéletes hangszerjáték és az elmélyült zenei gondolkodás legteljesebb egysége jellemzi - az a harmónia, melyet játékában a kezdetektől csodálunk, s amely művészetének mára védjegyévé lett. Egyetlen szóval mindezt úgy jellemezhetnénk: természetesség. Nincs felesleg, nincs öncélú hatáskeltés, az előadói személyiség maradéktalanul érvényesül, de csakis a szerző és a művek által. Baráti az érett pályaszakasz letisztult, bölcs Brahmsát tolmácsolja, szemlélődő hajlammal, olyan indulatos felcsattanásokkal, amelyeket megbékít a líra. Salaktalan és árnyalatokban gazdag, dús hangszeres tónus (Baráti az 1703-as "Lady Harmsworth" Stradivarit szólaltatja meg), makulátlan intonáció, választékos vonókezelés, melynek jóvoltából a dallamok a hegedűművész hangszerén mindig beszélnek. Würtz Klára teljes jogú, inspiráló partner, aki tökéletesen együtt gondolkodik és együtt lélegzik a nagy hegedűssel. Ezekkel a felvételekkel Baráti Kristóf újabb etalonértékű tolmácsolást tett le a zenei világ asztalára - s ez a rendkívül sokat játszott Brahms-repertoárban kiváltképp nagy teljesítmény.

Brilliant Classics, 2014

Figyelmébe ajánljuk