Opera

Egyszer élünk

Mozart: A varázsfuvola

Zene

"Az a legnagyobb gőgöm és a legnagyobb nagyképűségem és büszkeségem, hogy mindig meg vagyok és meg is voltam győződve arról, hogy én pontosan tudom, Mozart mit akart." Egy korábbi életút-interjújában Szinetár Miklós fogalmazott így, s ennek tudatában különösen érdekesnek ígérkezett az a rendezése, amelynek felkérését 80. születésnapjára kapta ajándék gyanánt az operaház vezetésétől.

Nos, a felkérés óta eltelt két év, s az idős rendező egészségben színpadra állította A varázsfuvolát: az operát, amely hosszú évtizedek óta alaposan megizzaszt minden rendezőt, aki csak számot vet a darab egymással (és korunkkal) vajmi nehezen összehangolható jellegzetességeivel és jelképeivel, mesés és előítéletes mozzanataival. Ámde Szinetár Miklós sosem a homloka verejtékével rendezett, most pedig jószerint saját életbölcsességeinek és deklarált életstratégiáinak tárházává alakította A varázsfuvolát, s bizony még azt sem állíthatjuk, hogy ebből nem kerekedett ki élvezhető előadás.

Hogy mit jelent ez a gyakorlatban? Mondjuk az operajátszásban a játszás, a játék működtetését, ami ebben az esetben leginkább Papageno vásott (és sok ponton már gyermekelőadásokra kalibrált) daljáték-, sőt népszínműhumorának restelkedés nélküli elszabadulását jelentette. Vagyis minek agyaskodni ott, ahol a közönség nevet? S még inkább a szinetári életfilozófia sarokállításait sulykolta az előadás fővonala, azaz Tamino (és vele Pamina) útja. A Taminót üldöző sárkánykígyó a kivetítőn az erőszakos társadalmi zavargások képeiből áll össze; Taminóra csak ráaggatják a hercegi szerepet, ahogyan utóbb ráadják a beavatotti tagság gúnyáját is; Sarastro és az Éj királynője pedig elsősorban hatalmi pozíciók erőszakos betöltői, ha szemre más-más eszközökkel dolgoznak is. A magyar nyelvű előadáson a szöveg néhány mondata - Szinetár Bergman-filmélményéről is számot adva - a feliratozón is megjelenik, köztük az alábbi igazság nem csupán az eredeti felhangzásakor, de a darab legvégén is: "Csak egyszer élsz." Az Éj királynőjének hölgyei ám váltsanak rögvest köpönyeget úrnőjük bukásakor, de az urbánus Tamino és Pamina inkább ábránduljon ki az ilyen közösségekből, s civil farmerre visszaváltva a népies Papageno-Papagena párral sörözzenek egy jót. "Kint egy mezőn az ember jobban érzi magát, mint egy sötét szobában lecsukva fejjel lefelé, összekötött kézzel" - idézhetnénk párhuzamképpen a Petőfit elemző Karinthy Frigyest, de ha tán földszintesnek érezzük is a szinetári üzenetet, az éppenséggel nem állítható, hogy ne rezonálna létező érzésekre és hangulatokra, életigazságokra - és élethazugságokra.

Ahogyan Szinetár, úgy a bemutatót vezénylő Kovács János se a teóriák embere, s alkalmasint nehéz lenne a munkája mögé metafizikai dimenziókat odaképzelnünk. Viszont egy teljes estén át pillanatnyilag az ő keze alatt bizonyul a legösszeszedettebbnek az Opera zenekara, amely mindvégig pregnáns és fegyelmezett játékkal örvendeztet. (Valósággal egy másik együttes az előző napi főpróbán játszó zenekarhoz képest, jóllehet azok ugyanők voltak - más vezénylete alatt.) Kovács képes érvényes zenei tartalommal kitölteni az estét, s mintaszerűen biztos támaszt kínál az énekesek számára. Akik között az első szereposztásban több jelentős művész és személyiség akad, mindenekelőtt a Paminát lányhumorral és mély asszonyi lírával, valamint kiemelkedő prózázással, s persze eszményien szép szólamformálással felragyogtató Rost Andrea. A másik sztár, Miklósa Erika kevesebb lélekkel, de hosszabb combbal hozza a tőle kötelezően elvárt bravúrt: nemzetközi sikerszerepe, az Éj királynője a mostani bemutatón is tündökölt, habár a gyilkos második áriában akadt egy-két problematikus passzázs. A másik szereposztásból kényszerűen beugró Sarastro, azaz Kovács István teljes rokonszenvünket bírja: komoly játék- és énekkultúra, mindig elegáns színpadi kiállás, igazi formátumos figura, éppen csak néhány hang és a kitelt gazdagság érzete hiányzik nála a szólam legaljához. Klein Ottokár a rendezői koncepciótól függetlenül is eléggé hétköznapi Tamino, míg a Parázsfuvolácskában Taminóként remeklő Megyesi Zoltán a rutin nyomán itt ráosztott Monostatos karaktertenori szerepében színészileg most kevesebbet ad a tőle megszokottnál. Alighanem azért, mivel a szerecsenfigura immár hagyományos kimosdatása ezúttal nem párosult érdemi és jól kijátszható rendezői ellentételezéssel. A Papagenót alakító Haja Zsolt látható élvezettel hozza a természet egyszerű gyermekét, igazi naturbursch, akinek mindemellett életerős és szép bariton hangja van.

A produkcióban főszerep jutott a díszleteknek, s különösen a vetített látványnak (díszlet: Horgas Péter). Sok gusztusos és néhány közhelyes mozzanat sorából kiemelkedve különösen emlékezetes marad a Képária megoldása: Pamina, azaz Rost Andrea arcképe a szerelmes tenorária alatt egyre át- és átalakult a háttérre kivetítve, Nofertititől Andy Warhol Marilynjéig ügyesen végigúsztatva a művészettörténet századain. Az örök nő, a nő örök - elmondva ez sem agysebészet, de a látványtól nehéz lett volna megtagadni a tetszésünket.

Erkel Színház, április 12.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.