Lemez

Száz szónak is

Todd Terje: It's Album Time

  • - minek -
  • 2014. május 17.

Zene

Bőven túl van már a harmincon, de csak most jött el az ideje, hogy albumkészítőként is kipróbálja magát - pedig a norvég Todd Terje időtlen idők óta szórakoztat műfajilag nehezen behatárolható, habár idővel jól felismerhető, mutáns diszkószerzeményeivel.

Ha létezik baleári hangzás, amihez az ember nyarat, tengerpartot asszociál, azt éppen Terje reprodukálja megjelenésről megjelenésre - csillogó, elegáns, lüktető, motorizált tánczenék formájában. Ráadásul ő a re-editek aranykezű varázslója: a tánczene történetének számtalan darabját öltöztette új, vonzó, ritmusosan keserű-édes csokoládéruhába.

Az új album borítóján a régi barát, Bendik Kaltenborn (amúgy a New Yorker állandó karikaturistája) grafikája - akárcsak az utóbbi pár év minden fontosabb Terje-megjelenésén. Bizony, két éven át dolgozott az album anyagán, melyre szépen beemelte az eltelt idő alatt megjelent slágereket is: a 12 számból négy már ismerős régi rajongóinak - vagy azoknak, akik mostanában betették a lábukat egy igényesebb zenét kínáló szórakozóhelyre. Szerencsénkre korántsem az volt a terve, hogy tíz további elektro-neo-diszkó bombát írjon az Inspector Norse vagy a Strandbar mellé, hanem hogy egy elegánsan sokszínű, darabról darabra építkező programba illessze őket. A megannyi ravasz lounge, karibi, latin, jazzy-funky, kraut, italo, diszkó stb. ujjgyakorlat Kid Creole legjobb korszakát juttatja eszünkbe; és akad megható, rendhagyó szintipop ballada is - Bryan Ferry főszereplésével, aki a néhai Robert Palmer egyik legnagyobb slágerét (Johnny and Mary) búgja a fülünkbe. A lemez mint egy jó szett, az eufórikus fináléra van kifuttatva: az Inspector Norse sokadszorra hallgatva is zseniális - miközben addigra már tudjuk, hogy Terje korántsem csak a diszkó királya.

Olsen Records/Deep Distribution 2014

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.