Lemez

Barenboim: Beethoven

  • - csk -
  • 2020. július 11.

Zene

Gyakran hangzik el Beethoven életművével kapcsolatban, hogy ez az oeuvre „agyonjátszott”. Mint a legtöbb sommás megállapítás, ez is féligazság. A szimfóniák valóban sokszor hangzanak el, de még ez sem túl sok, mert ezek a művek a klasszikus zenei nyelv olyan alapfogalmait rögzítik, amelyeket rengetegszer kell ismételni ahhoz, hogy a közönségnek legyenek viszonyítási pontjai. Másfelől Beethovennek máig akadnak ritkábban hallható darabjai, fontosak is, például a Kismartoni mise, a Krisztus az Olajfák hegyén című oratórium, a Karfantázia vagy A távoli kedveshez c. dalciklus. És ilyen a hegedűre, csellóra, zongorára és zenekarra komponált Hármasverseny is, amelyet sokáig divat volt lesajnálni.

Ezen a lemezen az életmű e két kategóriája néz szembe egymással: a sokat játszott alapműveket a 7. szimfónia (1811–1812), a zenetörténet első eksztatikus műve, az alkotói termés kevésbé kultivált szegmensét pedig a Hármasverseny (1803) képviseli. Az előadók mind életkorban, mind nemzetiségük szerint sokszínűek: a német Anne-Sophie Muttert (hegedű, 1963), a tajvani–francia–amerikai Yo-Yo Mát (cselló, 1955) és az argentin–izraeli (de Berlinben élő) Daniel Barenboimot (zongora, karmester, 1942), Barenboim (egyik) zenekara kíséri, a Goethe nyomán West-Eastern Divan nevet viselő, 1999-ben alapított, eltérő kulturális hátterű közép-keleti és spanyol fiatalokból álló, se­villai illetőségű együttes. Példázva ezzel is az elfogadás, a megértés, az együttműködés, a másik ember megismerésének fontosságát.

A perfekt kidolgozás, dús hangzás, választékos tagolás, élénk hangsúlyozás mellett mindkét koncertfelvételt elsöprő energia és lenyűgöző indulattartalom jellemzi, s így a zenélés Beethoven legfőbb üzenetét közvetíti: az érzelmek felszabadításának, a szenvedély kiáradásának imperativusát.

Deutsche Grammophon, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.