Lemez

Barenboim: Beethoven

  • - csk -
  • 2020. július 11.

Zene

Gyakran hangzik el Beethoven életművével kapcsolatban, hogy ez az oeuvre „agyonjátszott”. Mint a legtöbb sommás megállapítás, ez is féligazság. A szimfóniák valóban sokszor hangzanak el, de még ez sem túl sok, mert ezek a művek a klasszikus zenei nyelv olyan alapfogalmait rögzítik, amelyeket rengetegszer kell ismételni ahhoz, hogy a közönségnek legyenek viszonyítási pontjai. Másfelől Beethovennek máig akadnak ritkábban hallható darabjai, fontosak is, például a Kismartoni mise, a Krisztus az Olajfák hegyén című oratórium, a Karfantázia vagy A távoli kedveshez c. dalciklus. És ilyen a hegedűre, csellóra, zongorára és zenekarra komponált Hármasverseny is, amelyet sokáig divat volt lesajnálni.

Ezen a lemezen az életmű e két kategóriája néz szembe egymással: a sokat játszott alapműveket a 7. szimfónia (1811–1812), a zenetörténet első eksztatikus műve, az alkotói termés kevésbé kultivált szegmensét pedig a Hármasverseny (1803) képviseli. Az előadók mind életkorban, mind nemzetiségük szerint sokszínűek: a német Anne-Sophie Muttert (hegedű, 1963), a tajvani–francia–amerikai Yo-Yo Mát (cselló, 1955) és az argentin–izraeli (de Berlinben élő) Daniel Barenboimot (zongora, karmester, 1942), Barenboim (egyik) zenekara kíséri, a Goethe nyomán West-Eastern Divan nevet viselő, 1999-ben alapított, eltérő kulturális hátterű közép-keleti és spanyol fiatalokból álló, se­villai illetőségű együttes. Példázva ezzel is az elfogadás, a megértés, az együttműködés, a másik ember megismerésének fontosságát.

A perfekt kidolgozás, dús hangzás, választékos tagolás, élénk hangsúlyozás mellett mindkét koncertfelvételt elsöprő energia és lenyűgöző indulattartalom jellemzi, s így a zenélés Beethoven legfőbb üzenetét közvetíti: az érzelmek felszabadításának, a szenvedély kiáradásának imperativusát.

Deutsche Grammophon, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.