mi a kotta?

Hajók a deszkán

  • mi a kotta
  • 2020. július 11.

Zene

"Méltán nevezte ezt a művét a szerző »regényes operá«-nak, mert benne a cselekmény igen kevés, a regény meséjét pedig dallal, zenével vagy éppen mimikával előadni oly feladat, melyet a világ legnagyobb művészeitől is aligha követelhetünk jogosan, s azon megrovások egy része, melyeket a napilapok Angyalfyra (a hollandi) s Tannernéra (Daland norvég-hajós leánya) halmoznak, egyrészt eme teljesen le nem küzdhető nehézségnek tulajdonítandó. […] Ily merész költészet színrehozása, természetes, hogy a legnagyobb erőfeszítés és sok költség után sem sikerülhet. A hajók ugyan megjelennek a »deszkán«, de fenekük is látszik, s a rajta kapaszkodók mozgása, magatartása mutatja, hogy ezt nem tanulták, s aligha van illúzió, melyet ez ki nem ábrándít, annyival inkább, mert a vihar, a szél, a hullámok hiányoznak, a hajó el nem süllyedt stb. A zene azonban mindvégig mesteri, hatalmas, s a zenekar híven megfelelt feladatának. […] Tannerné keveset játszott, de gyönyörűen énekelt. Találkozása a hollandival sokak előtt rendkívül merevnek látszott, e merevség azonban abban leli megfejtését, hogy a költő szerint a találkozók »delejes álomba« merülnek – mit csak a szöveg nyomán tudhattunk meg.”

1873 májusában így „védte meg” a negatív kritikáktól A bolygó hollandi jócskán megkésett pesti bemutatóját és annak főszereplőit Kossuth hűséges magyarországi helytartója, a tiszta erkölcsű Irányi Dániel lapja, a Magyar Ujság. Richard Wagner e „merész költészete” a hétvégén, péntektől vasárnapig a Zürichi Operaház (www.opernhaus.ch) jóvoltából valóban a „világ legnagyobb művészei­nek” előadásában válik majd megtekinthetővé és meghallgathatóvá. A magyar felmenőkkel rendelkező intendáns, Andreas Homoki rendezésében ugyanis olyan előadóművészeknek jutottak A bolygó hollandi főszerepei, mint Bryn Terfel (képünkön), Anja Kampe és Matti Salminen.

Aztán a jövő héten már közelebbi Wagner-előadások is ígérkeznek, hiszen a Müpa felkínálja számunkra a Budapesti Wagner-napok programját – ha csupán felvételről és streamelve is (mupa.hu/media/
mupa-home#wagner-2020). Legközelebbi ajánlónk szinte egészében erről szól majd, de most még csak a Ring előestéjét, vagyis A Rajna kincsét hirdetjük fennen (június 18., hat óra). A Müpa honlapjára, Facebook-oldalára és YouTube-csatornájára egyaránt felkerülő előadás a 2015-ös sorozat része volt. Wotant akkor a lett Egils Silinš, Logét pedig Christian Franz énekelte, s hogy Fischer Ádám vezényelt, azt talán nem is lenne szükséges mondanunk – de hát jólesik!

Egyebekben, ha kínos lassúsággal is, de azért mégiscsak közeledünk a normalitás hevesen visszavágyott világához. A bécsi Staats­oper például már élő dalesteket, kamarakon­certeket ígér: 100-100 szerencsés számára helyben, másoknak meg közvetítés révén (www.staatsoperlive.com). Így jövő hétfőn fél nyolckor Camilla Nylund, csütörtökön pedig majd a tenor Michael Schade léphet végre újra a közönség elé. S habár itthon még jószerint csak azon házak lakói kerülhetnek testközelbe komolyzenei koncerthez, ahová a Budapesti Fesztiválzenekar ellátogat szerenádozni, a remény már így is határozottan éledezik.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.