mi a kotta?

Hajók a deszkán

  • mi a kotta
  • 2020. július 11.

Zene

"Méltán nevezte ezt a művét a szerző »regényes operá«-nak, mert benne a cselekmény igen kevés, a regény meséjét pedig dallal, zenével vagy éppen mimikával előadni oly feladat, melyet a világ legnagyobb művészeitől is aligha követelhetünk jogosan, s azon megrovások egy része, melyeket a napilapok Angyalfyra (a hollandi) s Tannernéra (Daland norvég-hajós leánya) halmoznak, egyrészt eme teljesen le nem küzdhető nehézségnek tulajdonítandó. […] Ily merész költészet színrehozása, természetes, hogy a legnagyobb erőfeszítés és sok költség után sem sikerülhet. A hajók ugyan megjelennek a »deszkán«, de fenekük is látszik, s a rajta kapaszkodók mozgása, magatartása mutatja, hogy ezt nem tanulták, s aligha van illúzió, melyet ez ki nem ábrándít, annyival inkább, mert a vihar, a szél, a hullámok hiányoznak, a hajó el nem süllyedt stb. A zene azonban mindvégig mesteri, hatalmas, s a zenekar híven megfelelt feladatának. […] Tannerné keveset játszott, de gyönyörűen énekelt. Találkozása a hollandival sokak előtt rendkívül merevnek látszott, e merevség azonban abban leli megfejtését, hogy a költő szerint a találkozók »delejes álomba« merülnek – mit csak a szöveg nyomán tudhattunk meg.”

1873 májusában így „védte meg” a negatív kritikáktól A bolygó hollandi jócskán megkésett pesti bemutatóját és annak főszereplőit Kossuth hűséges magyarországi helytartója, a tiszta erkölcsű Irányi Dániel lapja, a Magyar Ujság. Richard Wagner e „merész költészete” a hétvégén, péntektől vasárnapig a Zürichi Operaház (www.opernhaus.ch) jóvoltából valóban a „világ legnagyobb művészei­nek” előadásában válik majd megtekinthetővé és meghallgathatóvá. A magyar felmenőkkel rendelkező intendáns, Andreas Homoki rendezésében ugyanis olyan előadóművészeknek jutottak A bolygó hollandi főszerepei, mint Bryn Terfel (képünkön), Anja Kampe és Matti Salminen.

Aztán a jövő héten már közelebbi Wagner-előadások is ígérkeznek, hiszen a Müpa felkínálja számunkra a Budapesti Wagner-napok programját – ha csupán felvételről és streamelve is (mupa.hu/media/
mupa-home#wagner-2020). Legközelebbi ajánlónk szinte egészében erről szól majd, de most még csak a Ring előestéjét, vagyis A Rajna kincsét hirdetjük fennen (június 18., hat óra). A Müpa honlapjára, Facebook-oldalára és YouTube-csatornájára egyaránt felkerülő előadás a 2015-ös sorozat része volt. Wotant akkor a lett Egils Silinš, Logét pedig Christian Franz énekelte, s hogy Fischer Ádám vezényelt, azt talán nem is lenne szükséges mondanunk – de hát jólesik!

Egyebekben, ha kínos lassúsággal is, de azért mégiscsak közeledünk a normalitás hevesen visszavágyott világához. A bécsi Staats­oper például már élő dalesteket, kamarakon­certeket ígér: 100-100 szerencsés számára helyben, másoknak meg közvetítés révén (www.staatsoperlive.com). Így jövő hétfőn fél nyolckor Camilla Nylund, csütörtökön pedig majd a tenor Michael Schade léphet végre újra a közönség elé. S habár itthon még jószerint csak azon házak lakói kerülhetnek testközelbe komolyzenei koncerthez, ahová a Budapesti Fesztiválzenekar ellátogat szerenádozni, a remény már így is határozottan éledezik.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.