Koncert

Bársony Péter és Balog József

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. május 11.

Zene

Bársony Péter és Balog József a Zeneakadémia Itt és most sorozatában adott rendkívül informatív koncertet brácsás kamarakompozíciókból. A hangszer reprezentatív repertoárja nem igazán bőséges, de Bársony az a fajta muzsikus, aki nem nyugszik bele a tradíció által szentesített szűkösségbe. Legutóbbi koncertjén eljátszotta Erwin Schulhoff altszaxofonra és zongorára írt nevezetes Hot-szonátáját (1930), természetesen brácsán; magyarországi premiernek tapsolhattunk Ernst Krenek Szonátája (1948), illetve Eötvös Péter két brácsára írt darabja (Désaccord 2, 2001/2018) után. Utóbbit Bársony a kitűnő kínai mélyhegedűs, Wenting Kang oldalán adta elő, a jelen lévő zeneszerző őszinte elégedettségére. A kompozíció a korai barokk olasz mesterétől, Frescobalditól citál, s ekként Eötvös megidézi szeretett mesterét, a tragikusan korán elhunyt Bernd Alois Zimmermannt is. A Désaccord 2 „filozófiájában” azokhoz a közelmúltban bemutatott Eötvös-darabok vonulatához tartozik, melyekben bőven fordulnak elő vendégszövegek, ilyen például az Esterházy-librettóra írt Oratorium balbulum vagy az eredetileg cimbalomversenyként koncipiált da capo, amelyet Mozart-fragmentumok köré épített fel. A két­brácsás darab hangzása egészen varázslatos, a barokkos figurák, formulák kiragyogtatása pedig mindenféle posztmodernséget elhomályosít. Felfedezés volt, miként a Krenek-szonáta is: ha kifejteném, hogy a hangok minő zárt kapcsolatai és miféle tematikus ökonómia jellemezték a darabot, az olvasó túlkomplikáltságra gyanakodna, miközben ennyire transzparens módon ritkán tárja fel egy darab (és persze az interpretáció) a maga belső összefüggéseit – akár első hallásra is. Sokak számára a műsort Ligeti György szólódarabjai tették egészen izgalmassá, Bársony a kései remekművek egyikét, a Brácsaszonátát adta elő, Balog József pedig két etűd erejéig engedte szusszanni partnerét.

Zeneakadémia, Solti terem, április 4.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.