Koncert

Bársony Péter és Balog József

  • Molnár Szabolcs
  • 2019. május 11.

Zene

Bársony Péter és Balog József a Zeneakadémia Itt és most sorozatában adott rendkívül informatív koncertet brácsás kamarakompozíciókból. A hangszer reprezentatív repertoárja nem igazán bőséges, de Bársony az a fajta muzsikus, aki nem nyugszik bele a tradíció által szentesített szűkösségbe. Legutóbbi koncertjén eljátszotta Erwin Schulhoff altszaxofonra és zongorára írt nevezetes Hot-szonátáját (1930), természetesen brácsán; magyarországi premiernek tapsolhattunk Ernst Krenek Szonátája (1948), illetve Eötvös Péter két brácsára írt darabja (Désaccord 2, 2001/2018) után. Utóbbit Bársony a kitűnő kínai mélyhegedűs, Wenting Kang oldalán adta elő, a jelen lévő zeneszerző őszinte elégedettségére. A kompozíció a korai barokk olasz mesterétől, Frescobalditól citál, s ekként Eötvös megidézi szeretett mesterét, a tragikusan korán elhunyt Bernd Alois Zimmermannt is. A Désaccord 2 „filozófiájában” azokhoz a közelmúltban bemutatott Eötvös-darabok vonulatához tartozik, melyekben bőven fordulnak elő vendégszövegek, ilyen például az Esterházy-librettóra írt Oratorium balbulum vagy az eredetileg cimbalomversenyként koncipiált da capo, amelyet Mozart-fragmentumok köré épített fel. A két­brácsás darab hangzása egészen varázslatos, a barokkos figurák, formulák kiragyogtatása pedig mindenféle posztmodernséget elhomályosít. Felfedezés volt, miként a Krenek-szonáta is: ha kifejteném, hogy a hangok minő zárt kapcsolatai és miféle tematikus ökonómia jellemezték a darabot, az olvasó túlkomplikáltságra gyanakodna, miközben ennyire transzparens módon ritkán tárja fel egy darab (és persze az interpretáció) a maga belső összefüggéseit – akár első hallásra is. Sokak számára a műsort Ligeti György szólódarabjai tették egészen izgalmassá, Bársony a kései remekművek egyikét, a Brácsaszonátát adta elő, Balog József pedig két etűd erejéig engedte szusszanni partnerét.

Zeneakadémia, Solti terem, április 4.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.