mi a kotta?

Lúdpástétom

  • mi a kotta
  • 2019. május 11.

Zene

„Umberto király fekete szalonruhát és cilindert viselt. Megérkezésekor a sok ezernyi nép frenetikus lelkesedéssel üdvözölte. Alighogy a hintó a királyi páholy elé ért, Umberto király leugrott a kocsiról, a fogadóbizottság tagjaival kezet szorított és felsietett a páholyba. Zúgott az éljenzés és kendőket lengetett a közönség, miközben a király a helyére ment. Cormeta polgármesterhez, aki az uralkodót az emelvényen üdvözölte, mosolyogva, vidáman így szólt a király: – Az ajándékok gyönyörűek. Nagyon örülök, hogy a fiatalság oly lelkesedéssel űzi ezt az egészséges sportot. A király személyesen nyújtotta át a monzai tornaegyesületnek az első aranyérmet és egy pompás kis szobrot, amely a szabadságot jelképezi.

Tizenegyedfél óra volt, amikor a díjak kiosztása bevégződött. A király elbúcsúzott az előkelőségektől és kifelé indult. Útközben barátságosan integetett az ifjúság és a lelkesült közönség felé. A kijárástól csak tíz méternyire van a királyi páholy, előtte állott az udvari hintó. Umberto király 10 óra 45 perckor szállott kocsira. Bal kezében tartva cilinderét, jobb kezével barátságosan integetett az éljenző közönségnek s állva maradt a kocsiban. Főhadsegéde is fel akart lépni a hágcsóra, amikor hirtelen gyors egymásutánban lövések dördültek el.”

A Budapesti Napló egykorú beszámolója szerint így zajlott I. Umberto olasz király utolsó nyilvános szereplése, midőn 1900. július 29-én az anarchista Gaetano Bresci kioltotta az életét. A nemzeti gyász akkor arra indította Ruggiero Leoncavallót, hogy hozzálásson egy rekviem megalkotásához, azonban utóbb – az ingyenmunka vészes kockázatát felismerve – félbehagyta e művét. A befejezés fáradságos munkájára Ács József vállalkozott, így fivére, a világszerte foglalkoztatott karmester, Janos Acs is ebben a teljessé tett formában vezeti majd elénk Leoncavallo Requiemjét, a Concerto Budapestet és a Nemzeti Énekkart igazítva (Vigadó, április 17., fél nyolc). Leoncavallo zenéjével mindazon­által a BTF más koncertjén is találkozhatunk majd, elvégre a máltai tenorsztár, Joseph Calleja áriaestjének kiadott programját is az olasz (kis)mester elpusztíthatatlan slágere, a Mattinata zárja (Nemzeti Hangversenyterem, április 19., fél nyolc).

A fesztivál persze még egy sor egyéb remek hangversenyt ígér az elkövetkező napokra, méghozzá úgyannyira, hogy az említett sor itt most valósággal felsorolhatatlan lenne. Így tehát érjük be most mindössze még egy olyan koncert hirdetésével, amelynek műsorán Johann Sebastian Bach összes billentyűs hangszerre komponált versenyműve felhangzik majd, Szokolay Balázs és a Liszt Ferenc Kamarazenekar előadásában (Zeneakadémia, április 13., fél nyolc).

S végezetül a legutolsó hírek szerint vasárnap este közönséget fogad a hajdani Északi Járműjavító helyén az Eiffel Műhelyház színházterme, ahol is A kairói lúd, avagy a rászedett vőlegény címen opera-pasticciót, magyarán operapástétomot készülnek bemutatni: Toronykőy Attila rendezésében és Németh Pál vezényletével (Bánffy Terem, április 14., nyolc óra). Vederemo!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.