mi a kotta?

Lúdpástétom

  • mi a kotta
  • 2019. május 11.

Zene

„Umberto király fekete szalonruhát és cilindert viselt. Megérkezésekor a sok ezernyi nép frenetikus lelkesedéssel üdvözölte. Alighogy a hintó a királyi páholy elé ért, Umberto király leugrott a kocsiról, a fogadóbizottság tagjaival kezet szorított és felsietett a páholyba. Zúgott az éljenzés és kendőket lengetett a közönség, miközben a király a helyére ment. Cormeta polgármesterhez, aki az uralkodót az emelvényen üdvözölte, mosolyogva, vidáman így szólt a király: – Az ajándékok gyönyörűek. Nagyon örülök, hogy a fiatalság oly lelkesedéssel űzi ezt az egészséges sportot. A király személyesen nyújtotta át a monzai tornaegyesületnek az első aranyérmet és egy pompás kis szobrot, amely a szabadságot jelképezi.

Tizenegyedfél óra volt, amikor a díjak kiosztása bevégződött. A király elbúcsúzott az előkelőségektől és kifelé indult. Útközben barátságosan integetett az ifjúság és a lelkesült közönség felé. A kijárástól csak tíz méternyire van a királyi páholy, előtte állott az udvari hintó. Umberto király 10 óra 45 perckor szállott kocsira. Bal kezében tartva cilinderét, jobb kezével barátságosan integetett az éljenző közönségnek s állva maradt a kocsiban. Főhadsegéde is fel akart lépni a hágcsóra, amikor hirtelen gyors egymásutánban lövések dördültek el.”

A Budapesti Napló egykorú beszámolója szerint így zajlott I. Umberto olasz király utolsó nyilvános szereplése, midőn 1900. július 29-én az anarchista Gaetano Bresci kioltotta az életét. A nemzeti gyász akkor arra indította Ruggiero Leoncavallót, hogy hozzálásson egy rekviem megalkotásához, azonban utóbb – az ingyenmunka vészes kockázatát felismerve – félbehagyta e művét. A befejezés fáradságos munkájára Ács József vállalkozott, így fivére, a világszerte foglalkoztatott karmester, Janos Acs is ebben a teljessé tett formában vezeti majd elénk Leoncavallo Requiemjét, a Concerto Budapestet és a Nemzeti Énekkart igazítva (Vigadó, április 17., fél nyolc). Leoncavallo zenéjével mindazon­által a BTF más koncertjén is találkozhatunk majd, elvégre a máltai tenorsztár, Joseph Calleja áriaestjének kiadott programját is az olasz (kis)mester elpusztíthatatlan slágere, a Mattinata zárja (Nemzeti Hangversenyterem, április 19., fél nyolc).

A fesztivál persze még egy sor egyéb remek hangversenyt ígér az elkövetkező napokra, méghozzá úgyannyira, hogy az említett sor itt most valósággal felsorolhatatlan lenne. Így tehát érjük be most mindössze még egy olyan koncert hirdetésével, amelynek műsorán Johann Sebastian Bach összes billentyűs hangszerre komponált versenyműve felhangzik majd, Szokolay Balázs és a Liszt Ferenc Kamarazenekar előadásában (Zeneakadémia, április 13., fél nyolc).

S végezetül a legutolsó hírek szerint vasárnap este közönséget fogad a hajdani Északi Járműjavító helyén az Eiffel Műhelyház színházterme, ahol is A kairói lúd, avagy a rászedett vőlegény címen opera-pasticciót, magyarán operapástétomot készülnek bemutatni: Toronykőy Attila rendezésében és Németh Pál vezényletével (Bánffy Terem, április 14., nyolc óra). Vederemo!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.