Koncert

Magasabbra tette

Patricia Barber Trio, Mózes Tamara

Zene

Az amerikai zongorista-énekesnő állítólag elhatározta, hogy ha elmúlik ötven, behatóbban foglalkozik a klasszikus zenével, amit még az egyetemen tanult a pszichológiával együtt.

Fiatalon ugyanis nem tudta kikerülni apja hatását, és így lett jazz-zenész. De azt a bizonyos ötvenet a hatvan követte, és mivel már hat éve, hogy legutóbbi sorlemeze megjelent, igazi meglepetés, hogy a friss albumon, amelynek a címe Higher, beváltotta elhatározását. Amúgy ezzel kapcsolatban sokkal kifejezőbb az amerikaiak által használt art music, mivel ebben a kifejezésben nincs benne a „komolyzene” felsőbbrendűsége. Viszont illik Barber jazzes megszólalására, amely csupa intellektus és érzelem, választékosság és iróniával spékelt bölcselet. Persze a – most már inkább csak virtuális – lemezboltok „polcain”, a művészeti díjak odaítélésénél Barber továbbra is jazzénekesnőként szerepel, de az igazság az, hogy valójában besorolhatatlan, határokat feszegető alkotó.

Az „alkotás” kevés jazzt játszó muzsikus esetében annyira találó kifejezés, mint az övében. Kíméletlen pontossággal ügyel minden részletre, és a dalszöveg, illetve a narratív koncepció még az eddigi lemezeihez képest is fontosabb. Nem csak saját számait énekli és zongorázza, azokat viszont csak saját szöveggel. Amikor pedig ki akar bújni a maga szabta intellektuális fegyelem alól (mint ahogy mindig lerúgja a cipőt, ha leül zongorázni), akkor megszólaltat egy zenei persziflázsokkal finoman telepakolt, kamaszosan szertelen instrumentális szerzeményt. Barber most is, mint 2016-os koncertjén ugyanezen a helyszínen és ugyanezen a fesztiválon, Patrick Mulcahy bőgőssel és Jon Deitemyer dobossal lépett fel, és azóta talán mintha egy picit többet bízna rájuk. A két jól nevelt, túlkoros angol iskolásnak kinéző muzsikus pompás, feszes groove-okat, Barber mívességéhez méltó szólókat hozott. A fesztiválszervezők akár „nagyobb dobra” is verhették volna, hogy ezúttal ez volt az Észak-Amerikában lemezbemutató körúton járó Barber egyetlen európai koncertje. A Higher albumon megjelenő új dalciklus több, sokjelentésű és megkapó zeneiségű darabját hallhattuk, de nem egymás után, közben elhangzottak sztenderdek és a Barbernek oly kedves, sznobriasztó szövegű számok is, mint a Company és a The in Crowd. Barber ennél magasabbra nem is nagyon tehette volna a lécet.

Jó párosításnak tűnt, hiszen ugyanolyan besorolhatatlan, öntörvényű énekes-szerző-zongorista, mint a fő műsorszám főszereplője, mégis szinte lehetetlen feladat elé került Mózes Tamara, mert Barber után volt kénytelen fellépni. Leginkább world musicnak nevezhető az első részben előadott népdalfeldolgozás-ciklusa; különböző népek dalait egy sampler segítségével többszörözte és hangszerelte polifon, poliritmikus darabokká, mindegyiket eredeti nyelven énekelve, és így talán túl nagy földrajzi és stilisztikai ívet húzott. A második részben nem gép, hanem a csupaszív Benkó Ákos dobos szegődött mellé, olykor vokálozott vele, eredetivé tett sztenderdeket, és sajátokat is játszottak. Mózes Tamara nagy tehetsége, fantasztikus énektechnikája és műfajokon átlépő nyitottsága még keresi a legmegfelelőbb kifejezést magának, de már ez a keresés is különleges és merész.

GetCloser Jazzfest, MOMkult, március 30.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.