Lemez

Álomvirág

Beach House: Bloom

  • - minek -
  • 2012. augusztus 28.

Zene

Maryland ismét kivételes zenekart adott a világnak: Alex Scally és a francia származású Victoria Legrand duója fél évtized alatt, kitartó munkával és rengeteg invencióval sajátos ízű, törékenynek tűnő, mégis markáns zenei világot teremtett. Már a két évvel ezelőtti, elképesztően erős, megkapó hangulatú Teen Dreammel jelezték, hogy kezdeti, dream pop és shoegaze elemekből építkező koncepciójuk kreatívan bővíthető anélkül, hogy zenéjük eredeti aromái elvesznének. A mostani, nagyon is árulkodó című album (a Bloom virágot, virágzást jelent) pedig valósággal beteljesíti elődje ígéreteit: méltó párja a Teen Dream-nek - szinte egymást kiegészítve, párban élnek, valósággal egymásra feleselnek. Mindkettőn remekül tanulmányozható, milyen remek szimbiózisban él Victoria Legrand magasabb regiszterekben is magabiztosan mozgó mély altja és furcsán monoton billentyűjátéka az Alex Scally gitárjából kicsalt, egyszerre harmóniát és nyugtalanságot sugárzó, ebben a tekintetben kétségtelenül álomszerű melódiákkal.


 

S mindez még csupán a nyersanyag: a Beach House ugyanis kivételesen erős, jól felépített, drámaiságot és ambivalenciát sem nélkülöző dalokba csomagolja zenéjét: MythWildLazuliNew Year - s említhetnénk a Bloom szinte minden szerzeményét: valamennyi egy-egy míves műdarab. A dalok az öröknek hitt fiatalság elmúlása miatti melankóliáról, zavaros érzelmekről, szorongásról, izgatottságról regélnek - ráadásul a számok furfangos felépítése, a ravaszul simogató melódiák és az énekesnő furcsa frazírozása, ha lehet, még több rétegűvé varázsolja az üzenetet.

Sub Pop/Bella Union/Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.