Lemez

Álomvirág

Beach House: Bloom

  • - minek -
  • 2012. augusztus 28.

Zene

Maryland ismét kivételes zenekart adott a világnak: Alex Scally és a francia származású Victoria Legrand duója fél évtized alatt, kitartó munkával és rengeteg invencióval sajátos ízű, törékenynek tűnő, mégis markáns zenei világot teremtett. Már a két évvel ezelőtti, elképesztően erős, megkapó hangulatú Teen Dreammel jelezték, hogy kezdeti, dream pop és shoegaze elemekből építkező koncepciójuk kreatívan bővíthető anélkül, hogy zenéjük eredeti aromái elvesznének. A mostani, nagyon is árulkodó című album (a Bloom virágot, virágzást jelent) pedig valósággal beteljesíti elődje ígéreteit: méltó párja a Teen Dream-nek - szinte egymást kiegészítve, párban élnek, valósággal egymásra feleselnek. Mindkettőn remekül tanulmányozható, milyen remek szimbiózisban él Victoria Legrand magasabb regiszterekben is magabiztosan mozgó mély altja és furcsán monoton billentyűjátéka az Alex Scally gitárjából kicsalt, egyszerre harmóniát és nyugtalanságot sugárzó, ebben a tekintetben kétségtelenül álomszerű melódiákkal.


 

S mindez még csupán a nyersanyag: a Beach House ugyanis kivételesen erős, jól felépített, drámaiságot és ambivalenciát sem nélkülöző dalokba csomagolja zenéjét: MythWildLazuliNew Year - s említhetnénk a Bloom szinte minden szerzeményét: valamennyi egy-egy míves műdarab. A dalok az öröknek hitt fiatalság elmúlása miatti melankóliáról, zavaros érzelmekről, szorongásról, izgatottságról regélnek - ráadásul a számok furfangos felépítése, a ravaszul simogató melódiák és az énekesnő furcsa frazírozása, ha lehet, még több rétegűvé varázsolja az üzenetet.

Sub Pop/Bella Union/Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.