Lemez

Álomvirág

Beach House: Bloom

  • - minek -
  • 2012. augusztus 28.

Zene

Maryland ismét kivételes zenekart adott a világnak: Alex Scally és a francia származású Victoria Legrand duója fél évtized alatt, kitartó munkával és rengeteg invencióval sajátos ízű, törékenynek tűnő, mégis markáns zenei világot teremtett. Már a két évvel ezelőtti, elképesztően erős, megkapó hangulatú Teen Dreammel jelezték, hogy kezdeti, dream pop és shoegaze elemekből építkező koncepciójuk kreatívan bővíthető anélkül, hogy zenéjük eredeti aromái elvesznének. A mostani, nagyon is árulkodó című album (a Bloom virágot, virágzást jelent) pedig valósággal beteljesíti elődje ígéreteit: méltó párja a Teen Dream-nek - szinte egymást kiegészítve, párban élnek, valósággal egymásra feleselnek. Mindkettőn remekül tanulmányozható, milyen remek szimbiózisban él Victoria Legrand magasabb regiszterekben is magabiztosan mozgó mély altja és furcsán monoton billentyűjátéka az Alex Scally gitárjából kicsalt, egyszerre harmóniát és nyugtalanságot sugárzó, ebben a tekintetben kétségtelenül álomszerű melódiákkal.


 

S mindez még csupán a nyersanyag: a Beach House ugyanis kivételesen erős, jól felépített, drámaiságot és ambivalenciát sem nélkülöző dalokba csomagolja zenéjét: MythWildLazuliNew Year - s említhetnénk a Bloom szinte minden szerzeményét: valamennyi egy-egy míves műdarab. A dalok az öröknek hitt fiatalság elmúlása miatti melankóliáról, zavaros érzelmekről, szorongásról, izgatottságról regélnek - ráadásul a számok furfangos felépítése, a ravaszul simogató melódiák és az énekesnő furcsa frazírozása, ha lehet, még több rétegűvé varázsolja az üzenetet.

Sub Pop/Bella Union/Neon Music, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.