Lemez

Üdvözlet a hastánctanfolyamról

Om: Advaitic Songs

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2012. augusztus 29.

Zene

A pár éve újra összeálló Sleep együttes Dopesmoker/Jerusalem című nagylemeze akkor sem lehetne kultikusabb, ha ezt valami külön erre szakosodott minisztérium intézné Washingtonban. Eleve két címe is van, megjelenésének körülményei kelet-európai szemmel is meglehetősen kaotikusak, a zene pedig aztán tényleg túlmegy minden határon (az ún. műfaji határok mellett egyébként valószínűleg az emberi befogadóképesség is ideértendő). A kábé egy darab, ám végeláthatatlanul hömpölygő gitárriffből összeálló, lebilincselő hangképeket tartalmazó album az öndefiníció szerint is tuskó és konzervatív műfajt, a stoner-rock/metált tolta a legvégsőkig, ahol a kortárs zenével, az ambienttel és a földtörténeti középidőben egymástól évmilliók alatt elszakadó kontinensek robajával találkozott. A feloszlás óta a gitáros-énekes Matt Pike a High On Fire élén új Lemmyként kelt nem kevésbé prehisztorikus asszociációkat, míg az Om néven működő Cisneros-Hakius-ritmusszekció figyelmét a riffgyártás helyett a keveset, de jelentőségteljesen változó repetitív struktúrák kötötték le a továbbiakban.


 

Hakius négy éve, három nagyon izgalmas nagylemez után szállt ki a basszusgitáros mellől, aki már nem is nagyon ragaszkodik szigorúan a duóformátumhoz. Az Om legutóbbi nagylemezén is szerepeltek vendéghangszerek, Cisneros pedig ezúttal egy közel-keleti dallamokban bővelkedő ószövetségi psy-new-age-stoner meditációs szimfóniát vizionált tablával, csellóval, hegedűvel és furulyával. Emiatt a sajátos alakzatokat felvevő, az üres terekkel (hangzásbeli és strukturális) rendre izgalmasan játszó mindenkori ritmusszekció sajnos kevésbé érvényesül, a harsány egzotikum nem nagyon tesz hozzá az Om zenéjéhez, csupán egyértelmű kapaszkodókat, hangulatokat kínál, atmoszférateremtő ereje pedig színes ismeretterjesztő műsorok hatásmechanizmusát idézi. Cisneros spirituális utazásra indult, és beiratkozott egy hastánctanfolyamra – kár.

Drag City, 2012; az Om szeptember 18-án lép fel a budapesti Dürer kertben

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.