Lemez

Üdvözlet a hastánctanfolyamról

Om: Advaitic Songs

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2012. augusztus 29.

Zene

A pár éve újra összeálló Sleep együttes Dopesmoker/Jerusalem című nagylemeze akkor sem lehetne kultikusabb, ha ezt valami külön erre szakosodott minisztérium intézné Washingtonban. Eleve két címe is van, megjelenésének körülményei kelet-európai szemmel is meglehetősen kaotikusak, a zene pedig aztán tényleg túlmegy minden határon (az ún. műfaji határok mellett egyébként valószínűleg az emberi befogadóképesség is ideértendő). A kábé egy darab, ám végeláthatatlanul hömpölygő gitárriffből összeálló, lebilincselő hangképeket tartalmazó album az öndefiníció szerint is tuskó és konzervatív műfajt, a stoner-rock/metált tolta a legvégsőkig, ahol a kortárs zenével, az ambienttel és a földtörténeti középidőben egymástól évmilliók alatt elszakadó kontinensek robajával találkozott. A feloszlás óta a gitáros-énekes Matt Pike a High On Fire élén új Lemmyként kelt nem kevésbé prehisztorikus asszociációkat, míg az Om néven működő Cisneros-Hakius-ritmusszekció figyelmét a riffgyártás helyett a keveset, de jelentőségteljesen változó repetitív struktúrák kötötték le a továbbiakban.


 

Hakius négy éve, három nagyon izgalmas nagylemez után szállt ki a basszusgitáros mellől, aki már nem is nagyon ragaszkodik szigorúan a duóformátumhoz. Az Om legutóbbi nagylemezén is szerepeltek vendéghangszerek, Cisneros pedig ezúttal egy közel-keleti dallamokban bővelkedő ószövetségi psy-new-age-stoner meditációs szimfóniát vizionált tablával, csellóval, hegedűvel és furulyával. Emiatt a sajátos alakzatokat felvevő, az üres terekkel (hangzásbeli és strukturális) rendre izgalmasan játszó mindenkori ritmusszekció sajnos kevésbé érvényesül, a harsány egzotikum nem nagyon tesz hozzá az Om zenéjéhez, csupán egyértelmű kapaszkodókat, hangulatokat kínál, atmoszférateremtő ereje pedig színes ismeretterjesztő műsorok hatásmechanizmusát idézi. Cisneros spirituális utazásra indult, és beiratkozott egy hastánctanfolyamra – kár.

Drag City, 2012; az Om szeptember 18-án lép fel a budapesti Dürer kertben

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.