Lemez

Üdvözlet a hastánctanfolyamról

Om: Advaitic Songs

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2012. augusztus 29.

Zene

A pár éve újra összeálló Sleep együttes Dopesmoker/Jerusalem című nagylemeze akkor sem lehetne kultikusabb, ha ezt valami külön erre szakosodott minisztérium intézné Washingtonban. Eleve két címe is van, megjelenésének körülményei kelet-európai szemmel is meglehetősen kaotikusak, a zene pedig aztán tényleg túlmegy minden határon (az ún. műfaji határok mellett egyébként valószínűleg az emberi befogadóképesség is ideértendő). A kábé egy darab, ám végeláthatatlanul hömpölygő gitárriffből összeálló, lebilincselő hangképeket tartalmazó album az öndefiníció szerint is tuskó és konzervatív műfajt, a stoner-rock/metált tolta a legvégsőkig, ahol a kortárs zenével, az ambienttel és a földtörténeti középidőben egymástól évmilliók alatt elszakadó kontinensek robajával találkozott. A feloszlás óta a gitáros-énekes Matt Pike a High On Fire élén új Lemmyként kelt nem kevésbé prehisztorikus asszociációkat, míg az Om néven működő Cisneros-Hakius-ritmusszekció figyelmét a riffgyártás helyett a keveset, de jelentőségteljesen változó repetitív struktúrák kötötték le a továbbiakban.


 

Hakius négy éve, három nagyon izgalmas nagylemez után szállt ki a basszusgitáros mellől, aki már nem is nagyon ragaszkodik szigorúan a duóformátumhoz. Az Om legutóbbi nagylemezén is szerepeltek vendéghangszerek, Cisneros pedig ezúttal egy közel-keleti dallamokban bővelkedő ószövetségi psy-new-age-stoner meditációs szimfóniát vizionált tablával, csellóval, hegedűvel és furulyával. Emiatt a sajátos alakzatokat felvevő, az üres terekkel (hangzásbeli és strukturális) rendre izgalmasan játszó mindenkori ritmusszekció sajnos kevésbé érvényesül, a harsány egzotikum nem nagyon tesz hozzá az Om zenéjéhez, csupán egyértelmű kapaszkodókat, hangulatokat kínál, atmoszférateremtő ereje pedig színes ismeretterjesztő műsorok hatásmechanizmusát idézi. Cisneros spirituális utazásra indult, és beiratkozott egy hastánctanfolyamra – kár.

Drag City, 2012; az Om szeptember 18-án lép fel a budapesti Dürer kertben

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.