Lemez

Üdvözlet a hastánctanfolyamról

Om: Advaitic Songs

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2012. augusztus 29.

Zene

A pár éve újra összeálló Sleep együttes Dopesmoker/Jerusalem című nagylemeze akkor sem lehetne kultikusabb, ha ezt valami külön erre szakosodott minisztérium intézné Washingtonban. Eleve két címe is van, megjelenésének körülményei kelet-európai szemmel is meglehetősen kaotikusak, a zene pedig aztán tényleg túlmegy minden határon (az ún. műfaji határok mellett egyébként valószínűleg az emberi befogadóképesség is ideértendő). A kábé egy darab, ám végeláthatatlanul hömpölygő gitárriffből összeálló, lebilincselő hangképeket tartalmazó album az öndefiníció szerint is tuskó és konzervatív műfajt, a stoner-rock/metált tolta a legvégsőkig, ahol a kortárs zenével, az ambienttel és a földtörténeti középidőben egymástól évmilliók alatt elszakadó kontinensek robajával találkozott. A feloszlás óta a gitáros-énekes Matt Pike a High On Fire élén új Lemmyként kelt nem kevésbé prehisztorikus asszociációkat, míg az Om néven működő Cisneros-Hakius-ritmusszekció figyelmét a riffgyártás helyett a keveset, de jelentőségteljesen változó repetitív struktúrák kötötték le a továbbiakban.


 

Hakius négy éve, három nagyon izgalmas nagylemez után szállt ki a basszusgitáros mellől, aki már nem is nagyon ragaszkodik szigorúan a duóformátumhoz. Az Om legutóbbi nagylemezén is szerepeltek vendéghangszerek, Cisneros pedig ezúttal egy közel-keleti dallamokban bővelkedő ószövetségi psy-new-age-stoner meditációs szimfóniát vizionált tablával, csellóval, hegedűvel és furulyával. Emiatt a sajátos alakzatokat felvevő, az üres terekkel (hangzásbeli és strukturális) rendre izgalmasan játszó mindenkori ritmusszekció sajnos kevésbé érvényesül, a harsány egzotikum nem nagyon tesz hozzá az Om zenéjéhez, csupán egyértelmű kapaszkodókat, hangulatokat kínál, atmoszférateremtő ereje pedig színes ismeretterjesztő műsorok hatásmechanizmusát idézi. Cisneros spirituális utazásra indult, és beiratkozott egy hastánctanfolyamra – kár.

Drag City, 2012; az Om szeptember 18-án lép fel a budapesti Dürer kertben

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."