Koncert

Beardyman

  • - minek -
  • 2011. december 5.

Zene

Az eredetileg Darren Foremanként anyakönyvezett londoni Beardyman különleges és egyben rendkívül szórakoztató figura a szájjal alkotó beatboxerek amúgy is zseniális csodabogarakkal teli világában. Hangi adottságai rendkívüliek, komikusi vénája is rendben van - ezt tanúsítják állandó fellépései a BBC-n, a videomegosztókon terjedő stand up comedy attrakciói, az abszolút legenda Reggie Wattsszal közös fellépései, vagy pusztán az a tény, hogy kétszer is elnyerte a brit beatboxbajnok címet. A fentiekből is sejthetően Beardyman szellemes csavarokban bővelkedő fellépései a publikum önfeledt mulattatásáról szólnak, ám emellett lelkes híve a technológiai újításoknak is. Egyik példaképe, MC Xander nyomdokain haladva fedezte fel a Korg Kaoss Pad 3 nevű apró varázsketyerét (mely egybeépített MIDI-kontroller, szempler és effektprocesszor) - ennek segítségével képes saját hangját (s néha a közönségét) bemintázni, s a szájdobolásból, szájbasszusból és dünnyögésből audiohurkokat képezve élőben zenéket gyártani. Akit érdekelnek a folyamat részletei, tanulmányozza bátran Monkey Jazz című, már most másfél milliós nézettségű videóját.

Némi betekintést az is kaphatott, aki kint didergett szombaton a Műjégpálya alulról hűtött betonján, Beardyman Fridge fesztiválos fellépésén: a pásztázó kamerák elől nem maradt rejtve, mit művel az asztalán felhalmozott tömérdek cuccal, s hogyan lesz az emberi hangból elektronikus tánczene - látszólag touchpadek ritmikus ütögetéséből és potméterrángatásból. A gond csak az, hogy a show első felében még teljesen leköti a hallgatóságot az attrakció technikai virtuozitása, ám idővel kénytelen a produktumra is figyelni, ami bizony erősen leharcolt, viszont erőszakosan értelmetlen drum & bass, dubstep, elektro típusú zenék ledarálásában merül ki. Beardyman kis dózisban még izgalmas - bő nyolcvan percben, zenegép üzemmódban már leginkább fárasztó.

 

Fridge Fesztivál, november 12.

 


Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.