Koncert

Beardyman

  • - minek -
  • 2011. december 5.

Zene

Az eredetileg Darren Foremanként anyakönyvezett londoni Beardyman különleges és egyben rendkívül szórakoztató figura a szájjal alkotó beatboxerek amúgy is zseniális csodabogarakkal teli világában. Hangi adottságai rendkívüliek, komikusi vénája is rendben van - ezt tanúsítják állandó fellépései a BBC-n, a videomegosztókon terjedő stand up comedy attrakciói, az abszolút legenda Reggie Wattsszal közös fellépései, vagy pusztán az a tény, hogy kétszer is elnyerte a brit beatboxbajnok címet. A fentiekből is sejthetően Beardyman szellemes csavarokban bővelkedő fellépései a publikum önfeledt mulattatásáról szólnak, ám emellett lelkes híve a technológiai újításoknak is. Egyik példaképe, MC Xander nyomdokain haladva fedezte fel a Korg Kaoss Pad 3 nevű apró varázsketyerét (mely egybeépített MIDI-kontroller, szempler és effektprocesszor) - ennek segítségével képes saját hangját (s néha a közönségét) bemintázni, s a szájdobolásból, szájbasszusból és dünnyögésből audiohurkokat képezve élőben zenéket gyártani. Akit érdekelnek a folyamat részletei, tanulmányozza bátran Monkey Jazz című, már most másfél milliós nézettségű videóját.

Némi betekintést az is kaphatott, aki kint didergett szombaton a Műjégpálya alulról hűtött betonján, Beardyman Fridge fesztiválos fellépésén: a pásztázó kamerák elől nem maradt rejtve, mit művel az asztalán felhalmozott tömérdek cuccal, s hogyan lesz az emberi hangból elektronikus tánczene - látszólag touchpadek ritmikus ütögetéséből és potméterrángatásból. A gond csak az, hogy a show első felében még teljesen leköti a hallgatóságot az attrakció technikai virtuozitása, ám idővel kénytelen a produktumra is figyelni, ami bizony erősen leharcolt, viszont erőszakosan értelmetlen drum & bass, dubstep, elektro típusú zenék ledarálásában merül ki. Beardyman kis dózisban még izgalmas - bő nyolcvan percben, zenegép üzemmódban már leginkább fárasztó.

 

Fridge Fesztivál, november 12.

 


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.