Koncert

Beardyman

  • - minek -
  • 2011. december 5.

Zene

Az eredetileg Darren Foremanként anyakönyvezett londoni Beardyman különleges és egyben rendkívül szórakoztató figura a szájjal alkotó beatboxerek amúgy is zseniális csodabogarakkal teli világában. Hangi adottságai rendkívüliek, komikusi vénája is rendben van - ezt tanúsítják állandó fellépései a BBC-n, a videomegosztókon terjedő stand up comedy attrakciói, az abszolút legenda Reggie Wattsszal közös fellépései, vagy pusztán az a tény, hogy kétszer is elnyerte a brit beatboxbajnok címet. A fentiekből is sejthetően Beardyman szellemes csavarokban bővelkedő fellépései a publikum önfeledt mulattatásáról szólnak, ám emellett lelkes híve a technológiai újításoknak is. Egyik példaképe, MC Xander nyomdokain haladva fedezte fel a Korg Kaoss Pad 3 nevű apró varázsketyerét (mely egybeépített MIDI-kontroller, szempler és effektprocesszor) - ennek segítségével képes saját hangját (s néha a közönségét) bemintázni, s a szájdobolásból, szájbasszusból és dünnyögésből audiohurkokat képezve élőben zenéket gyártani. Akit érdekelnek a folyamat részletei, tanulmányozza bátran Monkey Jazz című, már most másfél milliós nézettségű videóját.

Némi betekintést az is kaphatott, aki kint didergett szombaton a Műjégpálya alulról hűtött betonján, Beardyman Fridge fesztiválos fellépésén: a pásztázó kamerák elől nem maradt rejtve, mit művel az asztalán felhalmozott tömérdek cuccal, s hogyan lesz az emberi hangból elektronikus tánczene - látszólag touchpadek ritmikus ütögetéséből és potméterrángatásból. A gond csak az, hogy a show első felében még teljesen leköti a hallgatóságot az attrakció technikai virtuozitása, ám idővel kénytelen a produktumra is figyelni, ami bizony erősen leharcolt, viszont erőszakosan értelmetlen drum & bass, dubstep, elektro típusú zenék ledarálásában merül ki. Beardyman kis dózisban még izgalmas - bő nyolcvan percben, zenegép üzemmódban már leginkább fárasztó.

 

Fridge Fesztivál, november 12.

 


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.