Interjú

"Bebel zenéjét énekelem"

Bebel Gilberto

  • Kovácsy Tibor
  • 2012. szeptember 11.

Zene

A közhiedelemmel ellentétben nem bossa nova énekes - hangsúlyozta a koncertjét megelőző interjúban. A Sziget koncertösszképében nem igazán volt helyük a finom, szelíd árnyalatoknak - ő volt a kivétel. Aki a hatalmas sátorban előrefurakodva, közvetlen közelről hallgatta-nézte az A38 Színpadon talpig vörösben fellépő brazil-amerikai énekesnő produkcióját, simogatóan érzéki élményhez juthatott: akusztikus gitár, billentyűk, fuvola, minimális dobolás, könnyed, dúdolós dallamok és mosolygósan elegáns színpadi megjelenés.

Magyar Narancs: Hogyhogy már két nappal a fellépése előtt megérkezett Budapestre?

Bebel Gilberto: Még sohasem jártam Budapesten. Bár az az igazság, hogy egyelőre a jetlaget pihenem ki, de utána ki szeretnék menni a városba. Talán elmegyek egy fürdőbe.

MN: A bossa nova története teljesen összefonódik a családja történetével. Az édesapja, Joao Gilberto a műfaj egyik megteremtője, és az édesanyja, Miúcha is bossa nova énekesként vált ismertté.

BG: Számomra az a legfontosabb ebben, hogy a bossa nova kapukat nyitott a brazil zene számára. Egy kissé hasonló a történet ahhoz, ahogy például annak idején Josephine Baker megjelent Franciaországban. Ő volt az első fekete amerikai énekes, akit megismertek, amiben persze szerepet játszott a bolondossága is. Ő nyitott utat az afrikai zene számára. A hatvanas években a bossa nova mozgalom sokaknak lehetőséget teremtett. Maga az apám visszavonult, de a brazil kultúra megerősödött.

MN: Vagyis a bossa nova egyfajta kiindulópont volt?

BG: Úgy gondolom, hogy manapság általában véve a brazil zene jóval ismertebb, mint a bossa nova, amely szerintem egy öregedő stílus.

MN: Amit ön énekel, az egyfajta modernizált változata?

BG: Sohasem mondom azt, hogy bossa novát énekelek. Csak iszom a bossa nova forrásvizéből. Én Bebel zenéjét énekelem.

MN: Ez kétségkívül így van, de a Youtube mégis a bossahangulatú felvételeivel van tele, mint a Samba da...

BG: ...Samba da Bencao és a So Nice - ez a kettő, de nézze csak meg, hány dalt írtam! Unalmas volna állandóan az apám dalait énekelni. Meg nem is az a típus vagyok. Azt szeretem csinálni, ami a sajátom. Hát nem ugyanezt tenné a helyemben? Dehogynem! Azok a dalok az övéi, neki kell előadnia őket. Nekem viszont a sajátjaimat. Előfordul, hogy együtt énekelünk, olyan is van, hogy eléneklem egyik-másik dalát - de azok az övéi, és az övé a stílusuk is.

MN: És nem is találkozik egy ilyen elvárással, hogy valamilyen formában ugyanazt az utat folytassa, amelyen annak idején a szülei indultak el?


Fotó: Németh Dániel

BG: Nagyon sajnálom az olyan művészeket, akik azt folytatják, amit a szüleik elkezdtek. Vannak persze kivételek, például olyanokra gondolok, mint Rosanne Cash, aki nagyszerű énekes, hihetetlen teljesítmény áll mögötte. Nos, ő képes volt továbbmenni ugyanazon az úton, amelyen az édesapja, Johnny Cash elindult - mégpedig anélkül, hogy unalmas lett volna, amit énekel. Ez azonban nagyon nehéz feladat, azt hiszem, hogy pszichológiailag egyszerűen nem vagyok rá felkészülve.

MN: Nehezen tudom elképzelni, hogy könnyű lehetett önálló úton járnia, hiszen gyerekként mégiscsak a családja körében és hatása alatt élt!

BG: Viszont immár huszonkét éve New Yorkban élek, függetlenül tőlük, ami szerintem elég sokat elmond. Még karácsonykor sem találkozom feltétlenül minden évben a szüleimmel. Illetve, hogy pontos legyek, huszonkét év alatt összesen két alkalommal jártak nálam, egyszer az apám, egyszer meg az anyám. Én szoktam ellátogatni hozzájuk, Brazíliába.

MN: Úgy tudom, hogy egészen kis gyerekként, kilencévesen már színpadon állt, az édesanyja oldalán. Hogyan emlékszik, mennyire érezte ezt magától értődőnek?

BG: A legteljesebb mértékben.

MN: Formális, iskolai keretek között is tanult zenét?

BG: Igen, miután New Yorkba költöztem, jártam különféle zeneiskolai kurzusokra, de természetesen a szüleim is tanítottak. Rengeteget kellett hallgatnom őket.

MN: Szigorúak voltak?

BG: Apámmal néha nem volt könnyű.

MN: Érdeklik vagy érdekelték valaha is olyan zenei irányzatok, amelyeknek semmi közük a brazil zenéhez?

BG: Nem mondhatnám. Persze amit csinálok, az is más egy kicsit. De inkább arról van szó, hogy a saját képemre formálom a zenémet. A legjobban azt szeretem, ha mások zenéjét tudom a magamévá alakítani, tehát rajta tudom hagyni a kézjegyemet. Egyébként New Yorkban, taxizás közben szoktam például ismeretlen zenéket hallani, ami éppen a különféle nemzetiségű - például indiai - sofőrök kocsijában szól. Meg is szoktam kérdezni, hogy honnan származik ez vagy az a dallam. Néha még a cédét is ideadják.

MN: Van valamilyen kialakult dalszerzési módszere?

BG: Nincs ilyen. Valahogy magától jön. Leülök egy gitárral, próbálkozom, de azt szeretem a legjobban, ha csak úgy eszembe jut egy dallam, amin aztán elkezdek dolgozni.

MN: Állandó kísérő zenészekkel lép fel?

BG: Gyakran változik a kíséret, de most - ahogy egy előző interjúban már elmondtam - ugyanazt a műsort énekelem, amit két hete New Yorkban, a Central Parkban. Nagyon jól sikerült, a programot is szeretem, mert feldob. Eléneklem a legtöbb híres számomat, szóval szerintem elég jó koncert lesz.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.