Koncert

Japandroids

  • - greff -
  • 2012. szeptember 13.

Zene

A zenerajongókat akár fejben, akár írásban megállíthatatlan jelzőhalmozásra, sűrű kontextushálók megszövésére és csak az elektromos gitár feltalálásával lezárható családfakutatásra ösztönző zenekarok özönében üdítő jelenségként magasodhat elénk egy olyan társaság, mint a végtelen szimplaságával tüntető Japandroids. A noise-os garázsrockot a cukor-túladagolásos négyévesek brutális eufóriájával, de infantilis dallamocskái nélkül játszó kanadai duót a legjobb időpillanatban sikerült elcsípnie a hétfő esti koncert korrekt három-négyszáz fős közönségének. Hiszen előbb vagy utóbb minden hasonszőrű zenekarnál megkopik a lelkesedés, és a megfontoltabb megközelítés éppen azt az extra töltetet öli ki a dalokból, ami kiemel egy-egy ilyen kollektívát a csörömpölős alakulatok végeláthatatlan sorokban masírozó seregéből - a sikeréhes Japandroids viszont még a padlógáz fázisában van, amit az idén megjelent, immár a diadalmas turnék emlékképeitől zsongó fejjel rögzített második lemezük, a Celebration Rock hőfoka világosan bizonyít.

Az Akvárium apró színpadán is a boldog hullámlovasok dübörgő szívével és ütemesen rázkódó fejével esik neki hangszerének a két fiatal, harmincas figura: a lendületes középtempós csépelés mellett részét az éneklésből is derekasan kivevő David Prowse és a húrhangjaival egyszerre két gitár- és egy basszuserősítőt is fűtő, szólók helyett inkább a föl-le pattogást és az alapakkordok közé csempészett légbokszolást választó Brian King. A két tag (és ez még az Akvárium borzalmas akusztikájú terében is ki tud derülni) különösebb probléma nélkül fekteti oda a telt megszólalást a tulajdonképpen teljesen egyforma számok alá, melyeket legföljebb az különböztet meg egymástól, hogy milyen irányba lasszózzák el bennük az "a" és "ó" betűk lelkes óbégatására épülő stadionrefréneket. 50 perc után már bele lehet unni, addig viszont szívderítő, mint egy körséta a Lego-gyárban.

Akvárium, szeptember 3.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.