Koncert

Japandroids

  • - greff -
  • 2012. szeptember 13.

Zene

A zenerajongókat akár fejben, akár írásban megállíthatatlan jelzőhalmozásra, sűrű kontextushálók megszövésére és csak az elektromos gitár feltalálásával lezárható családfakutatásra ösztönző zenekarok özönében üdítő jelenségként magasodhat elénk egy olyan társaság, mint a végtelen szimplaságával tüntető Japandroids. A noise-os garázsrockot a cukor-túladagolásos négyévesek brutális eufóriájával, de infantilis dallamocskái nélkül játszó kanadai duót a legjobb időpillanatban sikerült elcsípnie a hétfő esti koncert korrekt három-négyszáz fős közönségének. Hiszen előbb vagy utóbb minden hasonszőrű zenekarnál megkopik a lelkesedés, és a megfontoltabb megközelítés éppen azt az extra töltetet öli ki a dalokból, ami kiemel egy-egy ilyen kollektívát a csörömpölős alakulatok végeláthatatlan sorokban masírozó seregéből - a sikeréhes Japandroids viszont még a padlógáz fázisában van, amit az idén megjelent, immár a diadalmas turnék emlékképeitől zsongó fejjel rögzített második lemezük, a Celebration Rock hőfoka világosan bizonyít.

Az Akvárium apró színpadán is a boldog hullámlovasok dübörgő szívével és ütemesen rázkódó fejével esik neki hangszerének a két fiatal, harmincas figura: a lendületes középtempós csépelés mellett részét az éneklésből is derekasan kivevő David Prowse és a húrhangjaival egyszerre két gitár- és egy basszuserősítőt is fűtő, szólók helyett inkább a föl-le pattogást és az alapakkordok közé csempészett légbokszolást választó Brian King. A két tag (és ez még az Akvárium borzalmas akusztikájú terében is ki tud derülni) különösebb probléma nélkül fekteti oda a telt megszólalást a tulajdonképpen teljesen egyforma számok alá, melyeket legföljebb az különböztet meg egymástól, hogy milyen irányba lasszózzák el bennük az "a" és "ó" betűk lelkes óbégatására épülő stadionrefréneket. 50 perc után már bele lehet unni, addig viszont szívderítő, mint egy körséta a Lego-gyárban.

Akvárium, szeptember 3.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.