mi a kotta?

Messziről jött ember

  • mi a kotta
  • 2012. szeptember 9.

Zene

Múlt heti ígéretünkhöz híven követjük Zemplénbe a Liszt Ferenc Kamarazenekart, amely ápolva az 1992-ben általa életre hívott Zempléni Fesztivál tradícióját, szombaton Sosztakoviccsal dúsított romantikus koncertprogram keretében nyitja majd meg a kilencnapos és több településre kiterjedő rendezvénysorozatot (Sárospatak, református templom, augusztus 11., nyolc óra).

Szintén e fesztivál keretében, s egyszersmind a pár hete emlegetett Crescendo Nyári Akadémia idei főprodukciója gyanánt egy félig szcenírozott opera is vár a sárospatakiakra, mely opera női címszereplőjét Vergilius ekképp szánta eposzában:

"Ó, Dídó, mit is érezhettél akkor, e dolgok /Láttán, és jaj, mily sóhajtás kelt kebledből, / Szemlélvén a magas várból, hogy a távoli partok / És az egész tenger hogy forr, visszhangzik a zajtól! /Rettenetes Szerelem, mire nem viszed emberi lelkünk! / És ismét könnyeznie kell, ismét könyörögni, / És megaláznia büszke szivét szeretője szivéért, / Hogy mindent megpróbáljon, mielőtt maga meghal." (Lakatos István fordítása)

Merthogy a karthágói Dido királynőt Vergiliusnál csakúgy, mint Henry Purcell - Paolo Paroli vezénylete alatt - ígérkező művében (a Rákóczi-vár udvara, augusztus 12., hat óra), a szerelem kergeti a sírba, midőn a mitológiai és nemzetalapítói küldetését mindenek fölébe helyező Aeneas rútul elhagyta az érte rajongó uralkodó asszony udvarát. (Dido e heti képünkön, Guérin klasszicista festményén még mit sem sejtve hallgatja a trójai hős hányattatásainak történetét.)

"Megmaradt Sárospatakon

A régi metszet a falon:

Zrínyi Péter

Horvát bán

Inas nyakán

Még levágatlanul szegény fejével.

Az egész alak

Áthúzva vastagon

- Tán Bretzenheim vagy Windischgrätz alatt -

Rajta felírás, kései,

És ma is hirdeti

Császárhűséggel a fekete tinta:

"Decapitato in Vienna."

Jutott eszünkbe a történelmi helyszín okán Vas István Cambridge-i elégiájának fenti részlete, amely a lefejezés emlegetésével rögvest át is segít minket a hét másik, immár budapesti operaprodukciójához. E dalmű férfi főhőse szintúgy egy messziről jött ember, míg hősnője, ha másképp is, mint Dido, de ugyancsak a szerelem főrangú betege. Decapitati in Pekino - utalhatnánk a szép, de hideg Turandot hosszú sorban lefejezett kérőire, akiknek nyomában a diadalmaskodó Kalaf most a Margitszigeten is meghódítja majd a szerelemtől ellágyult szívű császárleányt (augusztus 10. és 12., nyolc óra). Puccini utolsó alkotása ezúttal "látványopera" megjelölés alatt vár reánk, Anger Ferenc rendezésében, Kesselyák Gergely vezénylete alatt, valamint a Lukács Gyöngyi-Alexandru Agache házaspár és egy feltörekvő olasz tenor, Rubens Pelizzari főszereplésével.

S végezetül említsük meg a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál kedden induló harmadik koncertsorozatát, amelynek első estéje (Szivárvány Kultúrpalota, augusztus 14., hét óra) mindjárt a jelentős művészek egész garmadáját vonultatja majd a dobogóra Kelemen Barnabásék kvartettjétől Kocsis Zoltánig, Tokody Ilonától a zongorista Jose Gallardóig.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.