Interjú

„Becsempésztem a tévébe”

Michael Monroe énekes

  • Soós Tamás
  • 2015. december 5.

Zene

Miután feltalálta a glamet, mindenki őt koppintotta Los Angelesben, de sosem szerette meg a hivalkodó amerikai rocksztárközeget. Stílust a Hanoi Rocksszal, még a nyolcvanas évek Finnországában teremtett, csúcsra viszont 2010 után, a szólókarrierjével ért.

Magyar Narancs: Olyan vagy, mint Johnny Cash, ahogy idősödsz, egyre jobb lemezeket készítesz. A Sensory Overdrive, a Horns and Halos és az új, a Black­out States is remek lett (kritikánk róla a Visszhang rovatban – a szerk.).

Michael Monroe: Most egy punkosabb irányba mentünk el, a gyökereink felé. Már a Hanoi Rocksban is kis punkok voltunk, és azt mondom, ma sincs jobb annál, ha magas hőfokon, punkos éllel játszod a rock and rollt.

MN: A Blackout States annyira punk, hogy az Under the Northern Lightsot részben a néhai Dee Dee Ramone írta.

MM: A 90-es évek elején éltem New Yorkban, akkor találkoztam Dee Dee-vel. Sokat lógtunk együtt, több dalát is felajánlotta nekem. Az egyik számát kifejezetten szerette volna, hogy én játsszam el. Akusztikus gitáron játszotta el nekem, és egy kazettára is feldemózta, de soha nem jutott el hozzám. Úgyhogy 25 évvel később, emlékezetből vettük fel az új lemezre.

MN: A többi Ramone-nal is jóban voltál, Joeyval például a Demolition 23 nevű zenekarodban játszottál együtt akkoriban.

MM: Joey volt a legédesebb pofa köztük. Ugyanabba az étterembe jártunk, a Telephone Bar & Grillbe, a Második sugárút és a Tizedik utca sarkán. Afféle gyülekezőhely volt, mindig ott piálgattunk. De játszottam a projektjében, a Resistance-ben is. A basszusgitáros Andy Shernoff volt a Dictatorsből, én meg szaxofonoztam. Egyik délután eljátszottuk John Lennon Gimme Some Truth-át a CBGB színpadán, csak Joey variált kicsit a szövegen. Elvileg Bill Clinton kampányához lett volna valami köze, aki akkoriban indult az elnöki székért, de soha nem láttam a videót. Joey hétfő esténként is énekelt velünk, amikor a Grand Clubban játszottunk – még Michael Monroe néven, de ugyanaz a banda volt, mint a Demolition 23. Jókat szórakoztunk a Blitzkrieg Boppal, Joey mindig kicsit másképp nyomta. Fura egy bagázs volt amúgy a Ramones, nem igazán bírták egymást. Joey az ellentéte volt Johnnynak, aki folyton azt mondogatta, hogy Isten áldja George Busht és Amerikát, miközben Joey olyan vicceket talált ki, hogy: „Mi a különbség egy vécé és egy turnémenedzser között? A vécének egyszerre csak egy seggel kell foglalkoznia.”

MN: Barátok vagytok Lemmyvel is, aki – miután vége lett a Hanoi Rocksnak – állítólag felajánlotta, hogy bevesz a Motörheadbe. Igaz ez?

MM: A Hammersmith Odeonban játszottak, a buli után odajött hozzám, és azt mondta, „majd mi lekísérünk, haver”. Nagyon kedves volt tőle, de tudtam, hogy a rajongóik élve felfalnának. Fiatal voltam, szépfiú, ha meglátnak a Motörhead színpadán, felhorgadnak, hogy mi a faszt keresek én ott.

MN: Axl Rose-tól Sebastian Bachig rengeteg rocksztárnak voltál a példaképe. Bánod, hogy nem lettél olyan híres, mint azok, akiket inspiráltál?

MM: Nem bánom, én tudok örülni mások sikereinek. Főleg az olyanoknak, mint a Foo Fighters vagy Slash, akik a megfelelő hozzáállással játsszák a megfelelő zenét. A zenélés soha nem a pénzről szólt számomra. Ha élhettem is volna jobban, mindig jól elboldogultam azzal, amim volt. Az viszont klassz lenne, ha Slash vagy a Foo Fighters elvinne egy világ körüli turnéra előzenekarként. Kíváncsi lennék, mi történne, ha a mostani bandánk tömegeknek játszhatna. Szerintem szeretnék. Addig viszont maradok a rock and roll legjobban őrzött titka.

MN: Sokszor mondtad, hogy nem bírtad anno a Los Angeles-i glammiliőt. Szerinted jobban befuthattál volna, ha több időt töltesz LA-ben bulizással, ismerkedéssel?

MM: Nem bírtam volna, mert semmi közöm nem volt az ottani emberekhez. A Guns N’ Roses-os srácokkal, Slashsel, Duff-fal jól elvoltam, mert ők hétköznapi arcok, a siker sem változtatta meg őket. A Los Angeles-iek többsége viszont buborékban él. Megijesztett, milyen felszínesek, képmutatók és elbizakodottak.

MN: Finnországban viszont elismernek, az albumaid rendre bearanyozódnak, és szerepeltél a tévében is, mentor lettél a Voice-ban.

MM: 1996-ban költöztem vissza, miután tíz évet New Yorkban és Londonban éltem. 2010-ben indítottam újra a szólókarrierem, de a kapukat az önéletrajzi könyvem nyitotta meg. Gondoltam, egy életrajz akkor ér valamit, ha őszinte, ezért a durva dolgokat is leírtam, de inkább elrettentő példaként. A rock ’n’ roll életrajzok a drogozásról meg a balhékról szólnak, de ez a rocksztárviselkedés szerintem inkább kínos. A Voice of Finlandet pedig azért vállaltam, mert ott mentorként segítjük az énekeseket, azután is, hogy véget ér a műsor. A rockzenét, például a Cheap Tricket is be tudtam csempészni így a tévébe.

MN: A rockzene elsősorban angol és amerikai műfaj. Van mégis valami tipikusan finn a zenédben?

MM: Volt egy zenekar, a Hurriganes, ők sokat tettek azért, hogy a rockzene népszerű legyen a finnek körében. Finnországban erős hagyományai vannak a műfajnak, talán azért is, mert hozzánk nem csapnak be annyira a divathullámok. Manapság azért néha úgy érzem, mintha egy veszélyeztetett faj tagja lennék, de teszem a dolgom, hogy életben tartsam a finn rockhagyományt.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.